Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skulle behöva ett tips eller två hur gå vidare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skulle behöva ett tips eller två hur gå vidare?

Hej jag heter Chrille och jag är prylberoende!

Nu har jag läst ca 6 miljoner olika forum och lurat i kulliserna här ett bra tag men kan inte bestämma mig för en vettig lösning på mitt bilstereo bekymmer.

Så här är mina förutsättningar:

Bil: BMW 525 Touring (E39)

Mina prylar så långt är:

HU: Alpine 137BT (amerikanska varianten...tyvärr)

Cadence 4 kanals 80w x 4 RMS

Hertz 5.25 2 vägskit där middarna ska bytas mot DLS RM6.2 middar som jag köpt av en vänlig skäl på forumet.
    Dessa monteras åtminstone till en början i en dämpad/tätad dörr utan låda.

Bas: Boston acoustics G110-4 (ca 14L sluten)

Hertz kittet var väl inte direkt något som man fick kalsongskott av, därav köpet av RM6.2 middarna som ännu inte installerats.

Diskanterna (Hertz) tycker jag har ett irriterande skrikigt ljud och måste bytas. Tanken är att använda filter i slutsteget för delningen och på sätt slippa köpa ny HU med bättre filter.

Nu kan det ju visserligen vara så att diskanterna kommer till sin rätta efter lite inspelning men om jag gissar lite så kommer de inte kunna matcha dls middarna speciellt bra.

Boston basen var ingen sensation den heller, kanske pga en provisoriskt byggd låda som jag inte är helt säker på att den håller tätt ordentligt.
    Kör den bryggad på steget som då ska leverera 250w RMS med gain på fullt efter gradvis ökning, utan att det låter illa, men däremot lite klent.
    Den provisoriska lådan beror på att det ska plastas en låda i ett av sidofacken i bagaget alt. reservhjulsbaljan.

Men hur ska jag tänka på bästa sätt för att komma undan någorlunda billigt och samtidigt kunna dela allt på ett vettigt sätt?

Kommer Cadence steget kunna driva dls middarna tillfredsställande?

Är det kanske bättre att köra ett rejälare två kanalssteg till middarna och köra Cadence steget till diskant och bas?

Tips på diskanter till middarna?

Sen så har jag ett rätt vanligt problem med generatorvin på endast förarsidans diskant (möjligen midd också men det hörs inte lika bra) men det jag tänkte bara lite snabbt är hur man kan utesluta signaljorden.
    Det låter inget med motorn avstängd så då borde det vara relaterat till andra störningar ...eller?

Tack också för alla rader som skrivits på forumet, har lusläst det mesta men framförallt Hewis projekt trådar (inklusive störningarna vilket ger mig kalla kårar, om inte han kan få bort oljudet ser det riktigt mörkt ut för mig haha.

Re: Skulle behöva ett tips eller två hur gå vidare?

är det bara i ena högtalaren ? skulle jag gissat på dålig anslutning i lågnivå kabelen...

Varför inte en DLS diskant då ?
    Som passar den midd du redan har ?
    Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

DLS diskant är inte alls ett tokigt förslag och tanken har slagit mig, tänkte bara om det fanns nåt som var ännu trevligare när man ändå ska inhandla några små pjäser.

Det skulle ju iofs lösa en del bekymmer om man köpte såna och passiva filter till, då är ju delningen klar åtminstone.

Eftersom ett alternativ då är att brygga steget till framsystemet så kanske det levererar tillräckligt med "kräm" också.

Ska ut i kylan och rycka lite i kablarna och täta lådan lite bättre, skatta er lyckliga ni som har ett varmgarage

Comment

Varm garage ? jag har ett jobb.. :P några timmar var helt passar det bra till.. men ett längre projekt är det sämre...

Nja det är ju bättre att köra aktift... tror säkert dls filterna kan göra en kanal rakt i genom...

alternativet så bygg filtren..
        Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

gott mos Chrille:

Bättre filter på HU? Den är ju riktigt kompetent.
          Med "bara" kit och sub så räcker den bra.
          Ska du köra aktivt så komplettera med en PXA-H100.
          Spelaren i sig låter mkt bra(vi kör den med h100:n)

Störningar:
          Dra separat plus+jord(säkra av)till samma punkt som stegen(t.ex 2x2.5kvmm högtalarkabel)

Det beror ju lite på VILKA Hertzdiskanter du har.

Ska du köra aktivt(dela på steget?)kan du ju välja vilka diskanter du vill.

Jobba så framsystemet blir bra först!

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tack för era svar,

Är det verkligen den amerikanska varianten av Alpinen ni har eller har jag missat en uppsättning menyer?
            Förvisso finns det låg/högpass filter i den men den känns väldigt funktionsfattig och filtren har ett ganska stort glapp mellan frekvenserna.
            Innan jag skaffade en hel hög barn och stadgade mig körde jag med en Alpine 9887R och den var betydligt roligare att leka med även om Bluetooth på 137BT är riktigt trevlig och ett lyft.

Angående hertz kittet så är det DSK130.3 som jag panik köpte när jag fort behövde slippa BMW´s original ljud. Kul för den som betalade för extra ljudpaketet med slusteg, sub och 10 högtalare när bilen var ny

Angående diskanter så kanske det fanns nåt annat för ungefär samma slant men som var en riktig dräpare.

Tänkte dra om alla kablar så fort det är möjligt, använder just nu original kablarna till högtalarna med skarvning.

Hade man inte haft en mindre intresserad hälft som inte gillar att köra bilen utan dörrsidor hade bilen vart isärplockad för länge sen och sladdar hade tejpats upp i taket om så krävdes haha

Kodnamn på installationen är: Wife stealth om man säger så

Comment

Visst är en singel 137 enklare än en 9887, men skippar du det där Hertzkitet och gör ett kit av dina middar, varför inte orginal dls filter+diskant?
              Ja den sved lite.

Skaffa ett riktigt bra 4-kanalssteg så ska du se att du får fart på både "kit" och bas.
              Om du tycker delningarna är grova i en 137:a, kan du ju finlira delningar på steget.

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by gott mos View Post
                Kodnamn på installationen är: Wife stealth om man säger så
                Annat begrepp på temat är "WAF" ....Wife acceptance factor

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Haha...ja de prioriterar ju lite konstigt om man säger så, vem behöver julskinka när man inte är nöjd med ljudet i bilen.

Nu har det beställts diskanter iaf (Hertz Hi-Energy HT18), alltså från Hertz som jag inte var nöjd med till nya....Hertz.
                  Till mitt försvar var dessa nedsatta från ca 1200:- till 399:- så det var ju ingen större förlust om det inte fungerar som jag vill.
                  utifrån de få recensioner jag hittade verkade det som en trevlig diskant och faktiskt så var de andra diskanterna ganska detaljerade om än lite ljusa och sssiga (fel benämning kanske?)

Ditt tips om Alpine processorn låter också spännande Pierre då jag antar att tidskomp skulle göra systemet trevligare då original platser ska användas men då med diskanter på mellanreg. plats i dörren.
                  Men om man ruskar på skallen jättefort kanske tidskomp inte behövs, kanske t.o.m. blir 3D då

Funderar på ett beg. DLS Ultimate A5 till bas och middar och ev. köra diskanter och lilla Hertz kittet på nuvarande steg, med Hertz kittet i bak så ungarna kan lyssna på sagor och dyl. när man är ute på tur.

Comment

Working...
                  X