Hej jag heter Chrille och jag är prylberoende!
Nu har jag läst ca 6 miljoner olika forum och lurat i kulliserna här ett bra tag men kan inte bestämma mig för en vettig lösning på mitt bilstereo bekymmer.
Så här är mina förutsättningar:
Bil: BMW 525 Touring (E39)
Mina prylar så långt är:
HU: Alpine 137BT (amerikanska varianten...tyvärr)
Cadence 4 kanals 80w x 4 RMS
Hertz 5.25 2 vägskit där middarna ska bytas mot DLS RM6.2 middar som jag köpt av en vänlig skäl på forumet.
Dessa monteras åtminstone till en början i en dämpad/tätad dörr utan låda.
Bas: Boston acoustics G110-4 (ca 14L sluten)
Hertz kittet var väl inte direkt något som man fick kalsongskott av, därav köpet av RM6.2 middarna som ännu inte installerats.
Diskanterna (Hertz) tycker jag har ett irriterande skrikigt ljud och måste bytas. Tanken är att använda filter i slutsteget för delningen och på sätt slippa köpa ny HU med bättre filter.
Nu kan det ju visserligen vara så att diskanterna kommer till sin rätta efter lite inspelning men om jag gissar lite så kommer de inte kunna matcha dls middarna speciellt bra.
Boston basen var ingen sensation den heller, kanske pga en provisoriskt byggd låda som jag inte är helt säker på att den håller tätt ordentligt.
Kör den bryggad på steget som då ska leverera 250w RMS med gain på fullt efter gradvis ökning, utan att det låter illa, men däremot lite klent.
Den provisoriska lådan beror på att det ska plastas en låda i ett av sidofacken i bagaget alt. reservhjulsbaljan.
Men hur ska jag tänka på bästa sätt för att komma undan någorlunda billigt och samtidigt kunna dela allt på ett vettigt sätt?
Kommer Cadence steget kunna driva dls middarna tillfredsställande?
Är det kanske bättre att köra ett rejälare två kanalssteg till middarna och köra Cadence steget till diskant och bas?
Tips på diskanter till middarna?
Sen så har jag ett rätt vanligt problem med generatorvin på endast förarsidans diskant (möjligen midd också men det hörs inte lika bra) men det jag tänkte bara lite snabbt är hur man kan utesluta signaljorden.
Det låter inget med motorn avstängd så då borde det vara relaterat till andra störningar ...eller?
Tack också för alla rader som skrivits på forumet, har lusläst det mesta men framförallt Hewis projekt trådar (inklusive störningarna vilket ger mig kalla kårar, om inte han kan få bort oljudet ser det riktigt mörkt ut för mig haha.
Nu har jag läst ca 6 miljoner olika forum och lurat i kulliserna här ett bra tag men kan inte bestämma mig för en vettig lösning på mitt bilstereo bekymmer.
Så här är mina förutsättningar:
Bil: BMW 525 Touring (E39)
Mina prylar så långt är:
HU: Alpine 137BT (amerikanska varianten...tyvärr)
Cadence 4 kanals 80w x 4 RMS
Hertz 5.25 2 vägskit där middarna ska bytas mot DLS RM6.2 middar som jag köpt av en vänlig skäl på forumet.
Dessa monteras åtminstone till en början i en dämpad/tätad dörr utan låda.
Bas: Boston acoustics G110-4 (ca 14L sluten)
Hertz kittet var väl inte direkt något som man fick kalsongskott av, därav köpet av RM6.2 middarna som ännu inte installerats.
Diskanterna (Hertz) tycker jag har ett irriterande skrikigt ljud och måste bytas. Tanken är att använda filter i slutsteget för delningen och på sätt slippa köpa ny HU med bättre filter.
Nu kan det ju visserligen vara så att diskanterna kommer till sin rätta efter lite inspelning men om jag gissar lite så kommer de inte kunna matcha dls middarna speciellt bra.
Boston basen var ingen sensation den heller, kanske pga en provisoriskt byggd låda som jag inte är helt säker på att den håller tätt ordentligt.
Kör den bryggad på steget som då ska leverera 250w RMS med gain på fullt efter gradvis ökning, utan att det låter illa, men däremot lite klent.
Den provisoriska lådan beror på att det ska plastas en låda i ett av sidofacken i bagaget alt. reservhjulsbaljan.
Men hur ska jag tänka på bästa sätt för att komma undan någorlunda billigt och samtidigt kunna dela allt på ett vettigt sätt?
Kommer Cadence steget kunna driva dls middarna tillfredsställande?
Är det kanske bättre att köra ett rejälare två kanalssteg till middarna och köra Cadence steget till diskant och bas?
Tips på diskanter till middarna?
Sen så har jag ett rätt vanligt problem med generatorvin på endast förarsidans diskant (möjligen midd också men det hörs inte lika bra) men det jag tänkte bara lite snabbt är hur man kan utesluta signaljorden.
Det låter inget med motorn avstängd så då borde det vara relaterat till andra störningar ...eller?
Tack också för alla rader som skrivits på forumet, har lusläst det mesta men framförallt Hewis projekt trådar (inklusive störningarna vilket ger mig kalla kårar, om inte han kan få bort oljudet ser det riktigt mörkt ut för mig haha.
Comment