Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri parametrar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri parametrar

Jag funderar på att köpa ett batteri till att ha bak i min bil för att hjälpa min 150A generator driva min 2000wrms system. Jag har inte mycke plats och vill därför bara ha ett mellan stor batteri – har kollat på kinetik 1400 och optima 2.7l.
    Jag vill inte spela länge med bilen avslagen men vill mest unvika spännings dippar. Vad ska jag kolla på för parametrar på batterier? Hur relevant är CCA för en billjud aplikation (tempratur/spänningfallet kanske inte kan appliceras rakt av) ?
    Tack för tips

Re: Batteri parametrar

Originally posted by fingrbang
    Jag funderar på att köpa ett batteri till att ha bak i min bil för att hjälpa min 150A generator driva min 2000wrms system. Jag har inte mycke plats och vill därför bara ha ett mellan stor batteri – har kollat på kinetik 1400 och optima 2.7l.
    Jag vill inte spela länge med bilen avslagen men vill mest unvika spännings dippar. Vad ska jag kolla på för parametrar på batterier? Hur relevant är CCA för en billjud aplikation (tempratur/spänningfallet kanske inte kan appliceras rakt av) ?
    Tack för tips
    CCA är bra att ha mycket av om du kommer hålla på med SPL.
    Annars är det amperetimmar du skall leta.

AGM batterierna är ju bra för den som håller på mycket med djupurladdningar, men om vi pratar mestadels för "normalt" lyssnande, så kan du lika gärna kolla bly/syra batterier egentligen.

//Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ja, eftersom CCA är en standard som används av de flesta batteritillverkare så är den parametern en bra sak att kika på.

Strömförmågan i kyla har bla med den inre resistansen att göra, därför ger CCA-värdet en liten fingervisning om hur "snabbt" batteriet kan ge ström (= stabil spänning) vid snabba strömstötar eftersom låg inre resistans är en regel för att kunna hålla stabil spänning vid snabba strömstötar.

Har man två olika batterier med samma kapacitet där det ena har 700 i CCA och det andra har 600 i CCA, då är batteriet med 700 i CCA rimligtvis bättre på att hålla stabil spänning vid hög strömförbrukning.

Comment

tack så mycke för svaren !

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Ja, eftersom CCA är en standard som används av de flesta batteritillverkare så är den parametern en bra sak att kika på.

Strömförmågan i kyla har bla med den inre resistansen att göra, därför ger CCA-värdet en liten fingervisning om hur "snabbt" batteriet kan ge ström (= stabil spänning) vid snabba strömstötar eftersom låg inre resistans är en regel för att kunna hålla stabil spänning vid snabba strömstötar.

Har man två olika batterier med samma kapacitet där det ena har 700 i CCA och det andra har 600 i CCA, då är batteriet med 700 i CCA rimligtvis bättre på att hålla stabil spänning vid hög strömförbrukning.
          Ja, men om det med 700CCA är et 45Ah batteri, och det med 600CCA har 75Ah, så vet jag vilket jag skulle ta.

Det beror som sagt på hur man använder det.

//Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Har alltid undrat om dessa parametrar är angivna av tillverkaren eller om det är nåt oberoende labb som testat?

Kan ju va en viss skillnad.
            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Ngn som vet hur många CCA kinetik 1400 har? hittar det inte ngnstans :O. Hur ska man då jämföra en sån batteri med andra ?

Comment

På tal om batterier så har jag nånstanns sett en lista med vilospänning, tex vid 12.8V är batteriet **%, vid 12,4V är det ^^% osv.
                Nån som hajjar va ja menar?

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                  På tal om batterier så har jag nånstanns sett en lista med vilospänning, tex vid 12.8V är batteriet **%, vid 12,4V är det ^^% osv.
                  Skyllermarks.se har nån sån lista.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Slarvar View Post

Har jag också funderingar på. Denna kommer från skyllermarks, de säger även att den gäller blybatterier.

Så frågan är om dessa värden gäller andra typer av batterier också?

Comment

AGM-batterier verkar generellt ligga ca 0,2-0,3V högre, iaf mitt Banner ligger då på runt 12,9-13V fulladdat i vilospänning.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

På följande länk står vad som gäller för Stinger AGM batterier, i detta fallet modell SPP2150.
                        Att tänka på innan man gör ett spänningstest efter man laddat batteriet fullt är att låta det stå ett dygn ca innan man mäter för att få rätt värde.
                        Står även intressant information ang överladdning, det är ofta det som knäcker AGM batterier samt att låta dom stå urladdade.
                        http://www.stingerelectronics.com/im...PP2150-3yr.pdf
                        loudstore.se

loudstore på facebook

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                          Har alltid undrat om dessa parametrar är angivna av tillverkaren eller om det är nåt oberoende labb som testat?

Kan ju va en viss skillnad.
                          Siffrorna på batteriet är angivna av tillverkaren, men naturligtvis skiljer det mer eller mindre mellan batterierna om man mäter upp ett gäng.

Jag gissar att de har ett värde från ett antal referensbatterier och sedan försöker man hålla ungefärliga värden på hela produktionen av det specifika batteriet, men när kvantiteten ska ökas så följer ju enligt min åsikt i princip alltid en kvalitetsförändring (dvs större toleranser).

Comment

för er som har en hel hög med batterier laddar ni ett och ett lr har ni en herrejössesladdare typ ctek 25000 / får ursäkta trådskaparen

Comment

Originally posted by Åke_stefansson View Post
                              för er som har en hel hög med batterier laddar ni ett och ett lr har ni en herrejössesladdare typ ctek 25000 / får ursäkta trådskaparen
                              De hänger ihop i en batteribank, och laddas sammankopplat. Företrädesvis med negativ ledare på ex första batteriet i banken, och positiv ledare på det sista batteriet i banken - så här flödar strömen jämnt över banken och bäst laddning uppnås.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
                              X