Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skiljerelä / extra batteri tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Skiljerelä / extra batteri tips

Jag har min remote ifrån stereo kopplat till en liten relä för mina slutsteg/fläktar - kan jag änvända denna signat för att styra min batteri relä ? är det en bra ide?

Comment

Originally posted by Drajje View Post
      Men om man har flera batterier bak då.? Ska man ha ett relä/batt.?
      Huvudtanken med en batteriavskiljning när det gäller bil/bilstereo är att startbatteriet ska hindras från att dras ur när man använder saker som kräver ström med motorn avslagen.

Har man då bara två olika strömkretsar (startbatterikrets och förbrukningskrets) så behövs bara ett relä. Att man har flera batterier i skuffen spelar ingen roll, alla dessa batterier är ju ihopkopplade till samma krets (förbrukningskrets).

Originally posted by fingrbang View Post
      Jag har min remote ifrån stereo kopplat till en liten relä för mina slutsteg/fläktar - kan jag änvända denna signat för att styra min batteri relä ? är det en bra ide?
      Det är ingen bra ide enligt mig. Meningen med relät är, förutom att förhindra urdragning av startbatteriet, att båda batterikretsarna ska kopplas ihop när generatorn ger laddning så att samtliga batterier blir laddade.

Kopplar man som du har tänkt så får man inte den funktionen.
      Last edited by Optima; December 12, 2012, 18:51.

Comment

Originally posted by Optima View Post
        Det är ingen bra ide enligt mig. Meningen med relät är, förutom att förhindra urdragning av startbatteriet, att båda batterikretsarna ska kopplas ihop när generatorn ger laddning så att samtliga batterier blir laddade.

Kopplar man som du har tänkt så får man inte den funktionen.
        Just det! vart skulle man koppla in annars?

Comment

Till generatorns D+ brukar man koppla.

Comment

japp då vet jag! tack

Comment

Och i dom bilar där det inte finns någon D+ så får man ta fram multimetern och mäta efter nåt som ger spänning när motorn är igång, brukar finnas nåt i främre säkringsboxen som gör det.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
              X