Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skiljerelä / extra batteri tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skiljerelä / extra batteri tips

Hej
    jag har en 2000 watt rms system, 150a generator en 74ah batteri fram och funderar på att köpa ett litet batteri att ha bak i bilen, istället för en kondensator. En liten agm batteri i stil med Hollywood SPV20 eller KINETIK KHC 600.

Vad tycker ni om denna ide?

Fråga : vad ska jag ha för skiljerelä ?
    Har kollar på stinger SGP32 men tycker priset är lite saftigt för en relä?

Tacksam för alla svar / tips

Re: Skiljerelä / extra batteri tips

Biltema har skiljerelä, sedan finns även ett relä från Nagares som tål 100 A kontinuerligt och det används av flera med bra resultat som jag har förstått. Exempelvis "Frej Bildelar" säljer detta relä och tar ca 250 spänn, verkar tillhöra bland de billigare butikerna. Finns även en variant som tål 120 A kontinuerligt.

De batterier som du har räknat upp är ju visserligen "små krutpaket" som ger mycket ström i förhållande till sin storlek, men jag själv hade nog hellre valt större batteri att sätta i bagaget.

Comment

Tack för svar, tror du att det räcker men en relä som tål 100A? Jag har en huvudsäkring på 200A.

Comment

Eftersom det sitter ett batteri i bagaget så kommer det mesta av strömmen därifrån, jag tror att relät borde palla med.

Comment

Låter rimligt. Stor tack för hjälpen! jag va inne på en sån liten batteri pga. plats brist, men borde kanske skapa plats åt en större eller två sånna små. Har du möjlighet att ge ngn ide om hur många/stora batteri jag skulle kunna behöva?

Comment

Det enda jag kan utgå ifrån är den allmänna rekommendationen "1 bra batteri per 1000 WRMS", vilket i ditt fall innebär minst ett extra batteri. Hur många eller stora batterier som är lämpligt får nog andra mer rutinerade svara på.

Comment

Det sägs ju att 75Ah per 1000WRMS är lagom.
              Sponsorer:
              Bilstereohörnan
              Banner Batterier
              Iceled Electro Styling

Lite länkar:
              MM Audio på Facebook
              Massive Audio
              Min Garagetsida

Comment

Skiljerelät skall anpassas till kabelarean. Om du har bilen stående flera dagar i sträck kan det vara klokt att kolla drivströmmen som spolen drar, det kan vara en hel del.

Tänk på att ju större relä, ju större spole och därmed backspänning. En spärrdiod är helt klart att rekommendera.

Jag använder Nagares-räläer i en del proffessionella lösningar och de fungerar nomalt utan mankemang. Du kan kolla med hba.nu för att hitta en återförsäljare nära dig av Nagares.
                /tycker Erik.

Comment

Perfekt! stor tack för alla tips! Jag har 50mm2 kabel, ska kolla på spärrdiod - finns det relä med det inbyggt?
                  Last edited by fingrbang; December 11, 2012, 11:25.

Comment

Om det är en 5-6 m lång 50mmm²-kabel så är ju inte den strömbregränsande, utan det är 200A-säkringen fram.

När bakre batteriet är urladdat och det kopplas samman med det främre, laddade batteriet så sker det ju en strömrusning när de försöker utjämna potentialskillnaderna. Nu har du ju tänkt att ha ett mindre batteri där bak, så ett 100A relä borde räcka till utan att smälta.
                    /tycker Erik.

Comment

Tack för svar! jag ska kolla hur mycke plats jag har bak ..kankse får jag plats med en kinetik 1400

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                        Om du har bilen stående flera dagar i sträck kan det vara klokt att kolla drivströmmen som spolen drar, det kan vara en hel del.
                        Fast när bilen är avslagen så är ju inte relät aktiverat och drar ingen ström.

Eller menar du någonting annat?

Comment

Men om man har flera batterier bak då.? Ska man ha ett relä/batt.?
                          Har ett 64ah batt fram och funderar på att skaffa 2st till bak..hur många relä ja behöva.?
                          Jaha.??

Comment

Originally posted by Drajje View Post
                            Men om man har flera batterier bak då.? Ska man ha ett relä/batt.?
                            Har ett 64ah batt fram och funderar på att skaffa 2st till bak..hur många relä ja behöva.?

Det räcker med ett relä som bryter kopplingen mellan de främre och det första bakre batteriet i batteribanken. Som diskussionen vart inne på oxå, tänk på strömrusningen som sker mellan fram och bakbatterier om du har haft en kraftig urladdning av de bakre. I princip kan det då vara värt att försöka dimensionera säkringen på kabeln så att den ligger på samma nivå som relät, så slipper du steka relät om du vid tillfälle har större urladdning därbak och sedan drar igång bilen

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by Optima View Post
                              Fast när bilen är avslagen så är ju inte relät aktiverat och drar ingen ström.

Eller menar du någonting annat?
                              Nja, tänkte lite snett. De lösningar jag gör så styrs vanligen relät med batterivakt, inte D+.
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X