Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

    Har varit väldigt besviken på framsystemet i bilen sedan det sattes in. Dålig bas, jobbig diskant och taskigt ljud generellt. Så igår var det lite jobbig trafik i storstan så stegen blev lite varma.... Nu är jag faktiskt rätt nöjd, basen i middarna behöver knappt stöd av någon sub, men den är ju rätt trevlig att ha där, fyller upp med lite värme.

    En sak jag lärt mig ang. sub. Eller fler... de 2 jag haft hemma i HT-system har inte varit några bra subbar. De brummar och låter. Den här i bilen är helt annorlunda. Visst, den mullrar den också, om det skall göras det. Men när de slår till på baskaggen är det som om någon sparkar till i nacken. Jäklar vad den svarar på transienter, och inte en tillstymmelse till bumlighet heller, men känns lite som att den är tystare efter transienten, kan ju vara inspelat så också, vad vet jag. För en högtalare som bara skall spela typ 20-50Hz är jag helt förbluffad. Fast jag gillar inte att alpinen är satt på +12dB till subben, plus att mini-blocket dessutom har uppställt gain (vet inte hur mycket, men gissar ca 6dB, får inte vara mer än så i alla fall IMO, kanske borde kolla det...). Att ligga med nästan gissade +20dB till basen känns så jäkla fel. Men med 0dB rör den sig inte trots att framsystemet spelar "lagom", och öppnar man luckan bak och står en meter från lådan är det tyst från den.

    Så CDT ES620 framkit, CDT ES100SQ bas i sluten ca30l billigaste BRL-låda, alpine 535BT huvudenhet samt ett genesis dual mono och ett genesis miniblock låter helt OK om någon som kan installera saker får göra det. Faktiskt så trevligt att man sitter kvar en stund på parkeringen innan man går in till jobbet, och slår av bilen med en suck.

    Undrar om det blir någon skillnad om man köper en 10" till och parallel kopplar den på miniblocket..... Kanske kan önska en av tomten för mina pengar tog visst slut.

  • #2
    Re: Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

    Äldre Alpine-maskiner hade en omvänd skala för subben. Då skulle den stå på +15dB för att matcha utnivån på de övriga kanalerna. Kanske är så fortfarande?
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • #3
      Re: Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

      Förstår att du blir sittande kvar i bilen ett tag efter att du kommit hem

      Både cdt kittet o basarna låter riktigt jävla mysigt Men som du säger är de skapligt lång inspelningstid på dom, speciellt diskanterna tycker jag.

      Hade själv 5.25" kittet av de gula förut, o dubbla es1200 bak i min 855.

      Innan de blev ombyggda dörrar med dubbla GZ 6or på cdt es420 i dörrarna, o körde en alpine 502R med PXA-H100 till så du lär ha liknande ljud i din kärra

      Comment


      • #4
        Re: Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

        Skall Man inte kunna lyssna på radio t.ex. Utan sub och på lite lågt ljud med dessa högtalare? Skulle svurit på att de inte spelar mycket under 100Hz. Och radio sänder väl inget under 50, så med spec på 55 för middarna borde ju subben knappt göra någon skillnad?
        Om man vill ta ner bara diskanterna, vid vilken frekvens delas de i de passive filtren?

        Comment


        • #5
          Re: Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

          Originally posted by Nollan8 View Post
          Skall Man inte kunna lyssna på radio t.ex. Utan sub och på lite lågt ljud med dessa högtalare? Skulle svurit på att de inte spelar mycket under 100Hz. Och radio sänder väl inget under 50, så med spec på 55 för middarna borde ju subben knappt göra någon skillnad?
          Om man vill ta ner bara diskanterna, vid vilken frekvens delas de i de passive filtren?
          Vad är det för bil de sitter i? =)

          Dom spelar garanterat låååångt under 100hz, hade själv es420 i en gammal Audi S4 för några år sedan, slängde ur baslådan ur den innan försäljning så körde bara framsystemet och slog då av stereons delningsfilter helt o de rockade på riktigt bra i dörrarna, basen i all musik fanns med även om de inte gick o spela skithögt utan att 4orna bottnade då. Men kapabla att spela bas är de!

          Comment


          • #6
            Re: Ljudet börjar nog lossna lite i bilen nu.

            En Saab 95 kombi.

            Testade att dra ner diskanterna ett par tre dB (allt över 2.5kHz) på alpinen, hjälpte bra, nu låter det trevligare. Får åka runt ett tag till och prova lite. Men undrar lite om det kanske är så att cdt inte är min kopp riktigt. Gillet inte diskanterna, tycker de låter inte kraschigt på mågot vis. Kanske löser sig nu när nivåerna är neddragna en bit.

            Comment

            Working...
            X