Announcement

Collapse
No announcement yet.

6,5" i brädan saab 9000.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6,5" i brädan saab 9000.

Hejsan! har gjort några trådar här men inte fått så mycket svar tyvärr..

ska börja komma igång med mitt projekt i saaben då jag börjat få ihop lite grejer men behöver lite hjälp framåt.

hur bör jag vinkla middarna på brädan, mot lyssnare eller mot rutan (det sistnämnda vore enklast) men vad ger bäst mid?

har elspeglar i saaben så jag tänkte fästa diskanterna där den manuella inställningen brukar vara om jag inte sätter dem i samma baffel som middarna, vad vore bäst här? vad jag förstått ska man ha de så nära varandra som möjligt för bästa resultat.

och slutligen: hur viktigt är det att dämpa brädan och dyl när man har riktiga middar där istället för orginal 4" bredbandare? dessa sitter ju dock i plåt och mina bafflar kommer att vara ett med högtalargallren om ni förstår hur jag menar.

väldigt tacksam för mycket svar och även frågor till mig så att allt blir rätt!
    är inte så väldigt insatt i just detta då jag aldrig gett mig det minsta in på "SQ" eller vad man törs kalla det. jag vill ha cleant ljud i framsystemet med någorlunda ljudbild.
    \m/

Re: 6,5" i brädan saab 9000.

Jag provade detta: http://www.bilstereoforum.se/showpos...41&postcount=9

Tyvärr fungerade det inte som jag ville, trots att det på "papperet" borde vara helt okej! Inte så mycket midbas alls och ett mellanregister jag inte gillade. Vad det berodde på kom jag aldrig fram till men misstänker att det var för trångt för elementen; inte tillräckligt med luft/låda undertill. Men just denna montering är "klassisk" i 9000, många har lyckats bra med den.

Diskantplaceringen i A-stolpen var dock lyckad och väldigt enkel att bygga.

Det är extremt viktigt att brädan är stum! Den ska dämpas så mycket det bara går. Minsta flex i den och du tappar midbas.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Synd att jag hunnit kasta min bräda, hade en liggande på vinden.
      Klar för 6,5" och 2,5"... :/

Comment

Originally posted by gurenius View Post
        Jag provade detta: http://www.bilstereoforum.se/showpos...41&postcount=9

Tyvärr fungerade det inte som jag ville, trots att det på "papperet" borde vara helt okej! Inte så mycket midbas alls och ett mellanregister jag inte gillade. Vad det berodde på kom jag aldrig fram till men misstänker att det var för trångt för elementen; inte tillräckligt med luft/låda undertill. Men just denna montering är "klassisk" i 9000, många har lyckats bra med den.

Diskantplaceringen i A-stolpen var dock lyckad och väldigt enkel att bygga.

Det är extremt viktigt att brädan är stum! Den ska dämpas så mycket det bara går. Minsta flex i den och du tappar midbas.
        Okej, Vad jag tänkt är att sätta bafflarna i högtalargallret, alltså för att slippa modifiera hela brädan, tror du det kommer att fungera? måste ju först och främst se så att det går att få plats på det viset!

Originally posted by Noiseprojekt View Post
        Synd att jag hunnit kasta min bräda, hade en liggande på vinden.
        Klar för 6,5" och 2,5"... :/
        ja, det var sannerligen tråkigt!
        \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
          Okej, Vad jag tänkt är att sätta bafflarna i högtalargallret, alltså för att slippa modifiera hela brädan, tror du det kommer att fungera? måste ju först och främst se så att det går att få plats på det viset!
          Nej, det finns ingen anledning att göra så. Då är det bättre du byter element och monterar i originaluttag.
          // Gurra

Comment

Originally posted by gurenius View Post
            Nej, det finns ingen anledning att göra så. Då är det bättre du byter element och monterar i originaluttag.
            jo, jag tänkte göra det till en början men är rädd att det blir svårt att få bra mid ur ett par 4r.. har senare haft funderingar på 3-vägs system med diskant och mellanregister i brädan och mid i dörren.. dock är dörrarna rätt svåra att modifiera och jag tror inte att de "facken" på dörrsidan som fanns att köpa med plats för 6,5" växer på träd! :P
            \m/

Comment

Well, du lär ju inte få bättre mid ur något som monteras fast med hjälp av original-galler....

En lättare bräda att modda än SAAB 9000 finns ju inte. Moddad bräda och så en 10:a i handskfacket? Är nog lättare än att modda dörrarna.
              // Gurra

Comment

Hallå igen, har nu fått tag i svarvade ringar i metall på jobbet..
                hur skall man få 10mm rejäla bafflar stumma om de monteras i brädan?
                blir det att tillverka vinklar att fästa på lämpligt ställe eller liknande?
                finns det någon projekttråd jag missat där det visas exempel på mod av 9k bräda kanske? :$
                känner att montage av dessa ringar i bara brädan utan att hållas upp utav någon form av stag blir väldigt ostabilt..
                \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
                  Hallå igen, har nu fått tag i svarvade ringar i metall på jobbet..
                  hur skall man få 10mm rejäla bafflar stumma om de monteras i brädan?
                  blir det att tillverka vinklar att fästa på lämpligt ställe eller liknande?
                  finns det någon projekttråd jag missat där det visas exempel på mod av 9k bräda kanske? :$
                  känner att montage av dessa ringar i bara brädan utan att hållas upp utav någon form av stag blir väldigt ostabilt..
                  Platsat brädan för att få den stum. För länge sedan monterade jag enbart bafflar och det blev som gurra skrev helt enkelt kattskit av alltihopa =( och när du har plastat på med tex STP silentcoat eller liknande. Dämpa även torpeden ordentligt när du ändå rivit ur allt

Comment

Precis som Holst sa så plasta fast dom.
                    (Jag har kört med glasfiberspackel)
                    Jag har börjat med att fästa upp dom med exempelvis ventilations band el dyl för att få dom som jag vill.
                    När du är nöjd med formen så dämpar du panelen på undersidan med dämpmatta, exempelvi STP eller bitumenmammat (den sistnämnda tar mer plats tyvärr). Dämpa hela plåtbrädan, inte bara runt ringarna.

För att svara på din tidigare fråga om mellanregister kontra midbas så är min erfarenhet (byggt ~5-7brädor till 9000) att ju närmare rutan du sätter dom ju mer midbas får du på bekostnad av sämre mellanregister tyvärr..
                    Jag satte mina senaste ungefär som Gurenius gjort i sin fars bil, kanske ngt närmare rutan(?) och blev ganska nöjd.
                    I Jellys bräda så karvade vi i dom ganska rakt upp tillräckligt långt fram för att hela luftgallren för sidorutorna fick plats. (Han kom trea på EM -06 så helt fel kan det inte ha blivit )

//
                    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

det låter ju inte helt dumt, men det blir ju en hel del jobb! (vilket jag borde räknat med från början)

får börja plocka lite och se, hade tänkt att man kanske bara behövde lyfta på översta delen av brädan och fästa bafflarna, dämpa och klä den delen.. även dämpa det man kommer åt där ifrån såklart.. eller måste man ut med hela kalaset?
                      \m/

Comment

Nej det räcker med "toppbrädan", det är den jag menar i mitt förra inlägg!
                        Visst skulle det väl kunna bli lite bättre om man plockade ut hela men tveksamt om det är värt det...
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by joj View Post
                          Nej det räcker med "toppbrädan", det är den jag menar i mitt förra inlägg!
                          Visst skulle det väl kunna bli lite bättre om man plockade ut hela men tveksamt om det är värt det...
                          jo, jag fick för mig det också.. då får jag ta och plocka av den och börja kika lite då!
                          \m/

Comment

Working...
                          X