Announcement

Collapse
No announcement yet.

När blir en port en del av lådan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • När blir en port en del av lådan?


    http://youtu.be/TOCvZGXWTQo

    Tittade lite på detta klippet och tanken som slog mig var att när blir en port just en port och när är det så att säga en del av lådvolymen?

    I detta fallet så är portarna enorma och det innebär att det är en hel del volym i själva portarna, hur vet man att den volymen inte kommer fungera som lådvolym?



    Samma sak i t.ex en SS-bil hur vet man att porten är mellan baffel och sidovägg och inte mellan baffel och bakvägg (L-formad port)?


  • #2
    Re: När blir en port en del av lådan?

    Ingen som har några tankar om detta?

    Comment


    • #3
      Re: När blir en port en del av lådan?

      Originally posted by Extra Kim View Post
      Ingen som har några tankar om detta?
      Kanske Berntsson kan svara på detta...men hur ofta kikar han in här?
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: När blir en port en del av lådan?

        Jag har också funderat lite på det där. Rent spontant känns det ju som att när porten har en större volym än lådan så övergår porten till att vara en del av lådan, men portens volym kanske påverkar redan innan? Blev väldigt fundersam över det där när jag byggde min senaste låda, en liten lek-bandpass där porten blev väldigt lång.



        Sen ang. det där med vad som är port och vad som är låda när man har en stor port, om avståndet till närmaste vägg är mindre än portens dubbla area så lär väl den väggen bli en del av porten?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: När blir en port en del av lådan?

          Det är svårt att veta när det verkligen är portar och därmed Helmholtz-resonans. I fallet med bmwn ovan så tycker jag att det är mer pipa än port. I vilket fall så spelar han inte i bilen, utan utanför. Tveksamt om det funkar i bilen. Kanske inte är SQ-ljud han är ute efter iofs.

          SS-bilen tror jag är tidsfördröjning bara. Det tar tid för trycket att flytta sig från baksidan av elementet genom konstruktionen och ut genom hålet. När det möter trycket från framsidan av elementet (vid TL-sensorn) så är de i fas. Jag skulle inte vilja kalla det låda alls. Det är mer likt en kvartsvågspipa, men ändå inte samma.

          Men jag tycker inte det ska spela någon roll, bara ljudet från elementet kommer i fas med ljudet från port/pipa så funkar det. Portar utnyttjar acceleration av massan i porten för att få en resonans, en pipa handlar mer om timing. De två verkar kunna glida ihop och ändå funka bra. Jag tror inte det finns en definition på när det är portat eller nåt annat.

          Comment


          • #6
            Re: När blir en port en del av lådan?

            Att mäta är att veta.

            Det är bara att bygga ett par "extrema" lådor, mäta hur karaktäristiken blir, och sedan jämföra med några räkne-exempel där man så-att-säga gissar hur lådan ska beräknas.
            Den formel som verkar stämma bäst använder man sedan för beräkningar.
            Det är så vetenskapen fungerar: man letar rätt på den beräkningsmodell som bäst stämmer överrens med verkligheten.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

            Comment


            • #7
              Re: När blir en port en del av lådan?

              Originally posted by Dr. Mabuse View Post
              Att mäta är att veta.

              Det är bara att bygga ett par "extrema" lådor, mäta hur karaktäristiken blir, och sedan jämföra med några räkne-exempel där man så-att-säga gissar hur lådan ska beräknas.
              Den formel som verkar stämma bäst använder man sedan för beräkningar.
              Det är så vetenskapen fungerar: man letar rätt på den beräkningsmodell som bäst stämmer överrens med verkligheten.
              Vilken tur att Hornresp och Akabak redan finns.

              Comment


              • #8
                Re: När blir en port en del av lådan?

                Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                Att mäta är att veta.

                Det är bara att bygga ett par "extrema" lådor, mäta hur karaktäristiken blir, och sedan jämföra med några räkne-exempel där man så-att-säga gissar hur lådan ska beräknas.
                Den formel som verkar stämma bäst använder man sedan för beräkningar.
                Det är så vetenskapen fungerar: man letar rätt på den beräkningsmodell som bäst stämmer överrens med verkligheten.
                Ja, du har rätt i princip, men det är långt mycket mer omfattande än vad som man kan tro när man läser vad du skrivit.

                En vän till mig och Robsarve som jobbade på Peerless försökte komma fram till beräkningsmodeller för lådsimulering som skulle ta hänsyn till kupétyp, placering av låda etc. Gick inte på den tid han hade på sig (lång tid)

                Lägg därtill att modellerna behöver kunna hantera den skillnad som uppstår om man varierar amplituden (varierande effekt), samt hur karossens dynamik påverkar, så blir det lite grejer att hålla reda på.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: När blir en port en del av lådan?

                  Jodå, det har jag förstått... Det är många saker att tänka på, och antalet kombinationsmöjligheter på inställningar ökar exponentiellt med antalet parametrar...
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

                  Comment


                  • #10
                    Re: När blir en port en del av lådan?

                    Originally posted by jonash View Post
                    Lägg därtill att modellerna behöver kunna hantera den skillnad som uppstår om man varierar amplituden (varierande effekt), samt hur karossens dynamik påverkar, så blir det lite grejer att hålla reda på.
                    Sen får man ju inte bortse från att karossen kommer att vara olika stor beroende på ljudtryck och frekvens.

                    Comment

                    Working...
                    X