Finns det någon anledning att skaffa en cdt 100sq-es bas till och driva dem med ett tvåkanals steg istället för en 10" driven med ett mono-block? Skall in i en Saab 9-5 kombi, cdt es 620 framsystem.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Snabb fråga, dubbla 10"?
Collapse
X
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Ok, ingen med åsikt en lördag antar jag. Men jag funderade dels på om 10" i en så stor bil som en Saab kombi är nog, dessutom om det inte ger (mycket) bättre SQ med "stereo" bas (i den mån det finns) från 2 basar med tanke på att framsystemet kanske inte spelar under (?)70 Hz? Tankar någon? Lite snabba beslut på G tror jag, så all input tas tacksamt emot.
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Dubblar du effekten så får du ju högre spl alternativt lägre dist och högre headroom.
Men att koppla i stereo är det ingen mening med, det enda det ger är en tunnare bas vid dom tillfällen det existerar basljud i endast en kanal.
Akustiskt kan det bli både bättre eller sämre, det är svårt att veta utan att prova.
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Generellt sätt så är ett 2-kanals slutsteg klass-AB, medans ett monoblock är klass-D.
Klass-AB slutsteg låter ALLTID bättre än klass-D.
Sen finns det många bra Klass-D slutsteg med 2/3/4/5 kanaler.
Vill du sikta åt SQ hållet rekommenderar jag att du kör basen på ett 2-kanals klass-AB steg.
Sen hur många basar du vill ha beror på hur mycket bas du vill ha.
En 10" kan räcka väldigt långt, beroende på kvalité på bas och steg.
Men du spelar inte basen i "stereo" utan du bryggar dem 2 kanalerna till 1 kanal.Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
--------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Håller inte med dig xciso, din generalisering av klass A/B Vs. klass D stämde kanske för nåt år sen men inte nu, det finns idag ett flertal klass D steg som låter bättre än mpnga klass A/B steg. När det gäller sub sen så vågar jag nog påstå att dom flesta inte hör någon som helst skillnad mellan ett klass A/B respektive ett klass D steg.
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Originally posted by ChriZtoffer View PostHåller inte med dig xciso, din generalisering av klass A/B Vs. klass D stämde kanske för nåt år sen men inte nu, det finns idag ett flertal klass D steg som låter bättre än mpnga klass A/B steg. När det gäller sub sen så vågar jag nog påstå att dom flesta inte hör någon som helst skillnad mellan ett klass A/B respektive ett klass D steg.
Tror du man känner skillnad på en 100hk BENSINARE (klass D) och en 100hk DIESEL (klass AB) vid provkörning?
Fördelen med klass D är att dom drar mindre ström, tyvärr finns det inte många som är så där köttiga som man skulle önska.
Är det absolut bästa basen du är ute efter är det lättare att finna denna i klass AB världen, jag tror vi får vänta ett par år till innan vi har brutal botten och grym kontroll i lite billigare klass D steg!
Ska man spela högt får man bättre resultat med klass D till mindre pengar.
Men när det gäller HighEnd Quality så får du hemskt gärna överbevisa mig med en digital setup att dessa har kommit ifatt en klass AB setup!sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Klass D har kommit väldigt långt det sista året.
Men digitalt är ändå alltid i trappformat. Även om trappstegen är betydligt mindre i nya bra klass D.
Sen att många inte hör skillnad kan jag hålla med.
Vill man höra en billigare setup. Kör på klass D.
Vill man göra en riktigt bra anläggning. Kör klass AB rakt igenom.Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
--------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Och jag som trodde att Klass A steg alltid var dom som lät bäst, helst då rörbestyckade sådana...
Oavsett vad man köper finns alltid något som något tycker är bättre, men det enda jag lärt mig är att även om man har det absolut värsta som finns så behövs det bara en minsta miss, så läter det som vilket skit som helst!
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Originally posted by xciso View PostKlass D har kommit väldigt långt det sista året.
Men digitalt är ändå alltid i trappformat. Även om trappstegen är betydligt mindre i nya bra klass D.
Sen att många inte hör skillnad kan jag hålla med.
Vill man höra en billigare setup. Kör på klass D.
Vill man göra en riktigt bra anläggning. Kör klass AB rakt igenom.
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Originally posted by Nonne View PostTror du man känner skillnad på en 100hk BENSINARE (klass D) och en 100hk DIESEL (klass AB) vid provkörning?
Fördelen med klass D är att dom drar mindre ström, tyvärr finns det inte många som är så där köttiga som man skulle önska.
Är det absolut bästa basen du är ute efter är det lättare att finna denna i klass AB världen, jag tror vi får vänta ett par år till innan vi har brutal botten och grym kontroll i lite billigare klass D steg!
Ska man spela högt får man bättre resultat med klass D till mindre pengar.
Men när det gäller HighEnd Quality så får du hemskt gärna överbevisa mig med en digital setup att dessa har kommit ifatt en klass AB setup!
Om vi snackar högsta möjliga kvalitet så är klass D ute ur leken ja, men det här handlade väl inte heller om högsta möjliga kvalitet? Går man ner på mer "normala" nivåer så klarar man sig långt med sjysta klass D steg. Det jag reagerade på var att xcisco påstod att klass A/B alltid låter bättre än klass D, då vill jag gärna att han jämför t.ex. Denver CAP-4100 mot Alpine PDX-F6...
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Att du skulle behöva en till bas för att spela tillräckligt högt kan jag inte tänka mig. Jag har inte hunnit skruva i min bas i min 9-5:a än men att få tillräckligt hög volym är inget problem alls med bara framsystemet så en bas räcker nog mer än väl.
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Originally posted by Nollan8Finns det någon anledning att skaffa en cdt 100sq-es bas till och driva dem med ett tvåkanals steg istället för en 10" driven med ett mono-block?Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08
Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine
Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!
Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna
Comment
-
Re: Snabb fråga, dubbla 10"?
Originally posted by ChriZtoffer View PostDet jag reagerade på var att xcisco påstod att klass A/B alltid låter bättre än klass D, då vill jag gärna att han jämför t.ex. Denver CAP-4100 mot Alpine PDX-F6...
Och givetvis presterar inte Denver steget som PDX-F6. Men här kommer kvalité skillnaden in.
Nollan8: Grattis till ett bra köp!Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
--------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Comment
Comment