Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur skulle ditt tävlingsformat i SPL se ut?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur skulle ditt tävlingsformat i SPL se ut?

Det finns ett gäng olika tävlingsformat inom SPL, men om du fick göra ett eget, hur hade det då sett ut?

För- och nackdelar med olika format som jag ser det:

dB Dragracing
    Nackdelar: Bara en frekvens avgör vem som vinner. Mätaren sitter på ett ologiskt ställe (vem lyssnar med huvudet mellan rutan och instrumentbrädan?). Krångliga regler.

Fördelar: Ett bra tävlingsmoment i.o.m att man möts två och två samt att det finns ett system som bygger på stegar.

Bass Race
    Nackdelar: Man tävlar inte i högsta möjliga resultat vilket gör att man inte kan visa vad bilen går för.Mätaren sitter på ett ologiskt ställe. Musiken är inte fritt valbar, dock bättre nu när man har flera olika skivor att välja mellan. Tyvärr så har inte alla tillgång till alla skivor.

Fördelar: Ett bra tävlingsmoment i.o.m att man möts två. Man tävlar inte i högsta möjliga resultat, vilket gör att du som tävlande blir avgörande. Lätta regler & man tävlar med musik (publikvänligt) och det är inte bara ett peakvärde som avgör.

Propper Droppers
    Nackdelar: Ett tråkigare tävlingsmoment i.o.m att man inte möts två och två, vilket även gör att det bara blir en mätning.

Fördelar: Man mäter flera olika frekvenser (20, 25, 33, 40 Hz + valfri) och tar ett genomsnitt av det, vilket gör att "One Note Wonders" inte kan vinna lika lätt. Mätaren sitter på nackstödet (där man normalt sett har öronen). Ganska lätta regler.

Re: Hur skulle ditt tävlingsformat i SPL se ut?

dBDrag med mätaren på nackstödet och krav på att använda musik, då kan det börja bli intressant! Men hur mycket skiljer det rent generellt om man mäter på ordinarie plats vid rutan respektive vid nackstödet?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tycker nog att placeringen i dBDrag och BassRace är den optimala för SPL tävlingar.

Oavsett var du tävlar i världen är placeringen identisk.
      Inga variabler mellan mätningarna i form av vippande stativ eller adapterplattor.
      Snabbt och enkelt att montera.

Min vision:

TermLab
      Dbdrag sensorplacering
      Två mätningar med 15 sekunders rullande genomsnitt under 30 sekunder - öppet & stängt
      30p på säkerhet - säkringar, fast monterat, urstädad bil, färdigställd installation.
      Valfri musik - från en bra och genomtänkt officiell skiva

Dvs precis det jag skrev i den av EMMA ratade regelboken 2010.
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Med rullande mätning menar du då att den tävlade inte skall veta när själva mätningen görs under de 30 sekunder som man har på sig?
        Kan slå väldigt orättvis, MEN gör det dessutom VÄLDIGT intressant då ingen med säkerhet kan veta vem som vinner.

Personligen så anser jag att det är förlitet urval att enbart ha en skiva att välja på. Föga förvånande antar jag.

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          dBDrag med mätaren på nackstödet och krav på att använda musik, då kan det börja bli intressant! Men hur mycket skiljer det rent generellt om man mäter på ordinarie plats vid rutan respektive vid nackstödet?
          Peaken flyttas oftast markant, i Expressen peakade jag (i.o.f.s med öppen dörr) vid 26Hz, i dB Dragracing vid 48Hz om jag minns rätt.

Comment

Eftersom psychlone floppade lite på RTA delen så hade det varit kul om just installations bedömningen och db mätningen varit kvar.
            Men lagt till en db mätning med stängda dörrar i 20 och 80hz(och gett poäng på medelresultatet).

Detta bara för att folk som satsar på musikbilar skall tjäna poäng och inte enbart satsa på djupbas monster ?
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
              Eftersom psychlone floppade lite på RTA delen så hade det varit kul om just installations bedömningen och db mätningen varit kvar.
              Beror lite på vilken uppdatering av mikrofon man använder....

Nya 150dB RTA micken är spikrak i frekvensgången.
              Roger Edvinsson

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                Med rullande mätning menar du då att den tävlade inte skall veta när själva mätningen görs under de 30 sekunder som man har på sig?
                Kan slå väldigt orättvis, MEN gör det dessutom VÄLDIGT intressant då ingen med säkerhet kan veta vem som vinner.

Personligen så anser jag att det är förlitet urval att enbart ha en skiva att välja på. Föga förvånande antar jag.
                toppresultatet under hela de 30 sekunderna skall givetvis räknas...högst spelande bil skall alltid vinna.

Ett annat alternativ jag diskuterade med Wayne var en rullande 30 sekunders mätning där de högsta 5 sekunderna i sträck räknades.

TL loggar sekund 1-5 och räknar ut ett snitt... sekund 6 jämförs med sekund 1... är 6:an högre än ettan läggs den till och TL fortsätter att jämföra sekund 7 mot två.

Om nu tvåan var högre arkiverar TL resultatet och börjar en ny 1-5 sekunders mätning.. Om denna är högre än den första så börjar den om med 6 mot 1 och 7 mot 2 och så vidare, men är den lägre så börjar TL om igen....tills tiden är slut...
                Roger Edvinsson

Comment

Vad menade du med "15sek rullande" ? Hängde nog inte med.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                    Vad menade du med "15sek rullande" ? Hängde nog inte med.
                    De 15 sammanhängande sekunderna med högst medelvärde.
                    Men det kan lika gärna vara 5, 7 eller 10 sekunder.

Det viktiga är att det krävs längre tid med höga resultat.
                    Och längre mätningar än 30+30 sekunder totalt är ohållbart så fort man når 20-25 deltagare
                    Roger Edvinsson

Comment

Originally posted by JALLE View Post

Nya 150dB RTA micken är spikrak i frekvensgången.
                      Synd bara med 150dB.. vet ett par bilar som skulle behöva en RTA-mätning för att se hur högt det EGENTLIGEN spelar.
                      Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Working...
                      X