Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tävlingsmoment billjud, nybörjarhjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tävlingsmoment billjud, nybörjarhjälp!

Hej!
    Som några kanske har sett så håller jag på och bygger lite i min 9-3a! Det blir ingen optimal SQ-bil, men det skulle vara kul att pröva på att tävla lite nästa år! Jag försöker göra så seriös installation som jag kan och ta lite bilder för tänkt dokumentation osv..

Men jag skulle vilja veta lite mer om olika tävlingsmoment och bedömning. SQ är ju intressant, och eftersom jag är sponsrad så förstår jag att jag hamnar i någon högre klass.
    Men sen finns det ju en massa andra typer SPL moment som kanske kan vara intressant.
    Finns det något typ av SQL-moment??
    Jag förstår att jag måste lösa en licens hos SBF tills nästa år. Men vart ska jag börja? Det vore kul med lite mer insikt vad det finns för utbud såhär på förhand!

Mvh Pontus
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: Tävlingsmoment billjud, nybörjarhjälp!

har du vart in på bilstereoförbundet och läst?
    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Ja jag tyckte inte det fanns så mycket basic info, kanske får kika sen då sidan var delvis under uppdatering också...
      Hade dock varit kul med lite tips och personliga åsikter, ja ni förstår!
      Sponsor:

Comment

Du ska inte hamna i högre klass bara för du e sponsrad.
        Dokumentera alla kabeldragningar, kabelgenomföringar/inkopplingar på högtalare, dsp, passiva filter, säkringar och slutsteg som man inte kan se när bygget är klart och se till att sakerna sitter fast så är du en bra bit på vägen mot full installationspoäng.
        Licens är inget krav för att få tävla, bara för att få vara med i sm-serien och vara med på sm-finalen. Så har du inga planer på att tävla fullt ut måste du inte ha licens/medlemskap.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Har man spons så är dom lägre klasserna uteslutna inom SQ iaf, osäker på om man ens får tävla i Advanced eller om man måste upp i Master.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tack för tipsen Frippe!

Jo jag har hört det också Chriztoffer, men jag har ingen aning. Klassen spelar kanske ingen större roll förutom att man får bättre konkurenter?? Ju tuffar motstånd och bedömning, ju mer lär man sig kanske dessutom?

Jag vill iallafall ut och lära mig litegrann hur det fungerar nästa år!
            Sponsor:

Comment

Han hamnar i master oavsett då I-brädan är ombyggd, blir samma för mig nästa år...men det är ju bara ta det positivt. Kanske kan få en att göra saker mer seriöst....
              Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Originally posted by jokko23 View Post
                Han hamnar i master oavsett då I-brädan är ombyggd, blir samma för mig nästa år...men det är ju bara ta det positivt. Kanske kan få en att göra saker mer seriöst....
                Där ser man! Var hittar jag alla dessa regler???

Det är inte advanced då? Hade för mig Per som jag köpte brädan av tävlade advanced?
                Last edited by ppk; September 15, 2012, 19:06.
                Sponsor:

Comment

Ta ett kik på emmanet.com
                  Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Originally posted by ppk View Post
                    Där ser man! Var hittar jag alla dessa regler???

Det är inte advanced då? Hade för mig Per som jag köpte brädan av tävlade advanced?
                    Är man sponsrad så är det Master eller Expert som gäller.

Kikar man på punkt 3.1.1-3.1.3 så har man texten:
                    The competitor is not related to, employed by, or otherwise affiliated with, and/or has not received financial support or other compensation from any manufacturer of mobile audio equipment, or publisher of auto sound related material, retail dealer or other representative of the mobile electronics industry and magazines (also auto sound organising or sanctioning body).

http://emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf

Den fetstilta texten är den viktiga i detta fall då den påpekar att den tävlande EJ får ha emottagit ngn form av kompensation från ngn tillverkare, dock är den luddig då det står just tillverkare.
                    Däremot har jag för mig att förbundet likställer ÅFs vad gäller den biten då att få grejerna snuskigt billigt eller inte behöva betala alls är spons även om det är på eget initiativ från en ÅF.

Varför det är Master eller Expert har den enkla förklaringen att Master har nu mer eller mindre tagit över den gamla Advanced.
                    Vi kan säga ungefär såhär:

Beginner = Rookie
                    Experienced = Entry
                    Advanced = Experienced
                    Master = Advanced
                    Master = Expert

Klasserna före 2012 till vänster och till höger de uppdaterade för att enkelt se sambandet.
                    Last edited by Lonefox; September 15, 2012, 23:46.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Vet inte någon som behövt visa kvitto på några grejer när de tävlat och jag har tolkat den regeln som endast tillverkare/försäljare inte fick bygga bilar som tävlade i de lägre klasserna men IOM jag vet han har ombyggd bräda hade han ändå hamnat i master men det hörde inte till frågan.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Tvärt om va Lonefox? Namnet på samtliga klasser har uppdaterats, vilket resulterar i att det nu inte finns nån klass som motsvarar gamla Master.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Finns det någon anledning att inte slänga sig in i högsta klassen? Det lär ju vara ett ganska bra sätt att lära sig? Eller blir man bara förudmjukad och utskrattad tro??
                          Sponsor:

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Tvärt om va Lonefox? Namnet på samtliga klasser har uppdaterats, vilket resulterar i att det nu inte finns nån klass som motsvarar gamla Master.
                            Jodå....klart jag menade det (Ändrat......tack )

Originally posted by Frippe_L View Post
                            Vet inte någon som behövt visa kvitto på några grejer när de tävlat och jag har tolkat den regeln som endast tillverkare/försäljare inte fick bygga bilar som tävlade i de lägre klasserna men IOM jag vet han har ombyggd bräda hade han ändå hamnat i master men det hörde inte till frågan.
                            Nej det må så vara att ingen har behövt visa kvitto på ett bra tag (då scenen är såpass liten i Sverige som den ändå är) och som du sade så hör hans bräda inte hit utan det var frågan kring sponsor och där tycker jag reglerna är tydliga vare sig det är en tillverkare/importör/ÅF kring ekonomisk uppbackning i olika former då det gäller vilka klasser man kan tävla i och inte...
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by ppk View Post
                              Finns det någon anledning att inte slänga sig in i högsta klassen? Det lär ju vara ett ganska bra sätt att lära sig? Eller blir man bara förudmjukad och utskrattad tro??
                              De flesta är trevliga grabbar och tjejer. Ingen kommer att skratta åt en nybörjare.

Våga - vinn. Fråga mycket på vägen, det är nyckeln till framgång.
                              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                              X