Announcement

Collapse
No announcement yet.

"vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

    Tjena!
    Tjejens S80 har laddat ur sitt batteri då hon kör så sällan, eller tja det låg på 10,6V när jag kollade då bilen inte startade.
    Bytte till ett Banner RB95 och bilen går bra nu, men tänkte ändå försöka rädda batteriet som satt i så det laddades med en ctek 25000 ett dygn och igår eftermiddag tog jag av laddaren, igår kväll mätte jag 12,7V på batteriet och i morse 12,6V.
    Är detta normalt för såna batterier eller är det för lågt?
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

  • #2
    Re: "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

    Ett "vanligt" bly/syra batteri skall ligga runt 12.7v i vilospänning när det är 100% laddat , om det efter ett halvt dygn sjunkigt till 12.6v vilket betyder runt 90%laddning låter inte helt okey , frågan är om det fortsätter att sjunka eller om det stabiliserar sig vid 12.6v?
    Prova att kör recond programmet med laddaren och sedan mäta vilospänningen då och då och se vart det stabiliserar sig.

    Laddnings status vilospänning:
    11,92 V 0%
    12,00 V 10%
    12,08 V 20%
    12,16 V 30%
    12,24 V 40%
    12,32 V 50%
    12,40 V 60%
    12,48 V 70%
    12,56 V 80%
    12,64 V 90%
    12,72 V 100%
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

      Originally posted by Hewi View Post
      Ett "vanligt" bly/syra batteri skall ligga runt 12.7v i vilospänning när det är 100% laddat , om det efter ett halvt dygn sjunkigt till 12.6v vilket betyder runt 90%laddning låter inte helt okey , frågan är om det fortsätter att sjunka eller om det stabiliserar sig vid 12.6v?
      Prova att kör recond programmet med laddaren och sedan mäta vilospänningen då och då och se vart det stabiliserar sig.

      Laddnings status vilospänning:
      11,92 V 0%
      12,00 V 10%
      12,08 V 20%
      12,16 V 30%
      12,24 V 40%
      12,32 V 50%
      12,40 V 60%
      12,48 V 70%
      12,56 V 80%
      12,64 V 90%
      12,72 V 100%
      Ja jag tänkte bara köra det "normalt" först och se hur det blev, batteriet är säkert några år så det har väl hållt bra med tanke på bilen står stilla nästan hela tiden. Ska mäta i morgon med och se hur mkt det sjunkit då, är det lägre så får det en kyss på recond-läge med då
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

        Originally posted by Frippe_L View Post
        Ja jag tänkte bara köra det "normalt" först och se hur det blev, batteriet är säkert några år så det har väl hållt bra med tanke på bilen står stilla nästan hela tiden. Ska mäta i morgon med och se hur mkt det sjunkit då, är det lägre så får det en kyss på recond-läge med då
        Så länge det är ett öppet syrabatteri kan du köra recondläget.
        Ett slutet batteri mår inte bra av det.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

          Originally posted by Tokken View Post
          Så länge det är ett öppet syrabatteri kan du köra recondläget.
          Ett slutet batteri mår inte bra av det.
          Ja det är ett klassiskt vått batteri, hade nästan glömt hur de såg ut tills man plockade bort alla kåpor i bagaget på bilen och såg det lilla volvo batteriet
          Attached Files
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: "vått batteri" vad är normal vilospänning på ett sånt?

            Med tanke på att hon kör sällan så finns ju risken att batteriet har varit i dåligt laddat tillstånd under en lite längre tid, då kan batteriet sulfatera och tappa kapacitet.

            Eftersom batteriet dessutom verkar ha några år på nacken så kan det även vara allmänt slitet och tillsammans med eventuell sulfatering så är det inte säkert att du får upp vilospänningen till 12,7-12,8 V.

            Comment

            Working...
            X