Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till SPL Dynamics XTR-300D2 i Space Star?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag till SPL Dynamics XTR-300D2 i Space Star?

Skulle vilja ha ett lådförslag till en SPL Dynamics XTR-300D2 som ska sitta i en Space Star. Kommer matas med ett SPL Dyn ICE 3500D.

Musiksmaken är rätt blandad men övervägande elektronisk dansmusik typ http://open.spotify.com/user/extraki...V5XX7VGCzCqOyU men även en del djupare, så på det stora hela är jag väl ute efter en all round låda.

Tanken var en portad låda som spelar bakåt, har funderat på att bygga någon form av loading wall för att skona bakluckan från ljudtrycket då den är förhållandevis stor och lätt som ett asplöv.

Re: Lådförslag till SPL Dynamics XTR-300D2 i Space Star?

50 liter netto med 150 cm2 slotport (30x5 cm i uträkningen) som är totalt 50 cm lång, runt 38 Hz avstämning. Teoretiskt förslag.

Comment

50cm lång port, hum det blir inte lätt då jag inte gillar vinklade portar ur flödessynpunkt.

Comment

Hur fungerar det att sätta porten i sidan, blir det några konstiga fenomen?

Tänkte att en del baslådor har ju så, tex vissa av Kickers lådor.

Comment

Kanske kan funka om det inte vore för att jag hade tänkt bygga lådan + cover så att den täcker upp från sida till sida i skuffen. Tänkte gömma steg + ha ett par överblivna högtalare vid sidorna om lådan om man skulle få för sig att lyssna med öppen bagagelucka.

Comment

Om man skulle välja en rund port, vad skulle 150cm^2 motsvara ?

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
              Om man skulle välja en rund port, vad skulle 150cm^2 motsvara ?
              4" är ca 80cm2
              6" är ca 180cm2
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Vad skulle två 4" eller en 6" hamna på i längd med trattar?

Comment

Räknat på 50 liter netto och 38 Hz avstämning borde 1 st 6" port få 58 cm långt rör, sedan sätts trattar. 2 st 4" portar får ca 55 cm långa rör, sedan sätts trattar.

Comment

Om man vill slippa toklånga portar och ändå inte vill krypa ner allt för mycket i portstorlek, hur gör man då? Antar att man borde kunna justera lådvolymen och på så sätt minska port längden? Har möjlighet att få in en rätt stor låda så det är inte något beskymmer.

Comment

Jag kan bara utgå ifrån teorin och den visar att om volymen görs större än 50 liter så blir det ingen "allround" längre, vad sedan praktiken säger får nog andra som har provat basen ge svar på.

3 st 3" portar får ca 36 cm långa rör, sedan sätts trattar. Med endast 1 st 4" port (21 cm långt rör, sedan trattar) blir lufthastigheten ordentligt hög när man trycker in uppåt 700-800 W, därför är jag osäker på om det funkar.

Comment

Hum svåra val. Får räkna lite och se om jag kan få till en lång slotport utan att det gör något. Har en ide men hade gärna sluppit dessa långa portar. Kan man komma undan det genom att köpa en bas till?

Comment

Var och beställde material idag, valde att bygga helt fyrkantigt med en slotport. Problemet uppstod när jag ställde skivorna på plats och lägger porten så som den ska monteras, upptäcker då att det blir väldigt ont om plats för porten. Vi pratar om kanske 5cm från väggen inne i lådan och lika mycket mellan port och bagagelucka.

Så här i efterhand så borde jag har valt att bygga en låda med vinklad baksida för att dels få en djupare låda och dels för att kunna placera lådan närmre baksätet. Men nu är det som det är och jag vill testa denna lådan innan jag bygger nytt.
                          Så frågan är nu vad jag ska ha för port.

Lådan ligger på 60L brutto p.g.a jag hade räknat med att bas, stag och port skulle ta upp runt 10L. Vill gärna ha stag i och räknar med att jag har kvar 58.8L kvar efter det.
                          Kan tänka mig att ha magneten monterad utanför lådan om det är till min fördel rent volymmässigt.
                          Vad ska jag ha för port om maxlängden är runt 40cm ?

Comment

120 cm2 slotport (30x4) med magneten i lådan, strax under 130 cm2 (30x4,3) med magneten utanför lådan.

Comment

Längden då?

Comment

Working...
                              X