Announcement

Collapse
No announcement yet.

Späningsstabilisator

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Späningsstabilisator

Jag funderade på en sak,
    finns det att köpa någon form av spänningstabilisator för bil, som tar in 10-14V och ger alltid tex 14.4V ut?

Funktionen blir lite som en kondensator, fast inte...
    Gitarrsmörgås!

Re: Späningsstabilisator

Jajjamen! Vet att bland annat Hewi har ett par såna i sin BMW. Men jag kommer inte på just nu vad dom heter.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

De heter Carpower V-Pro/3000. Länk: http://www.soundlabsgroup.com.au/p/C...age+Stabiliser

Sen finns Helix Power Station XXL: http://www.helixhifi.com/products/pr...item_id=142214
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Intresssant!
        Inte helt gratis.

Finns det mindre varianter också?
        Gitarrsmörgås!

Comment

Originally posted by gkar View Post
          Intresssant!
          Inte helt gratis.

Finns det mindre varianter också?
          Frågan är hur många ampere skall den klara?
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Färre! Jag är mest nyfiken på om det finns!
            Dem andra låg på ca 100-200A
            Gitarrsmörgås!

Comment

Tror det är typ en sådan här du menar: http://se.farnell.com/tracopower/tsr...New%20Products klarar 3A med ställbar utspänning 5-15V

Tror du skall söka på DC/DC omvandlare.......
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Tackar! Jo, en vanlig DC/DC kan man ju alltid använda, men det är ju inte färdigpaketerat.

Är det någon skillnad på moderna slutsteg om man matar dem med 12V eller 14.4V? Det sitter ju switchnätdelar i dem som switchar upp det ändå?..

Jag läste om ditt BMW ljudprojekt förresten, stiligt!

Du använde någon dämpmassa, är det något man skulle kunna dämpa tak bra med??..
                Gitarrsmörgås!

Comment

Du använde någon dämpmassa, är det något man skulle kunna dämpa tak bra med??..
                  Tack!
                  Om du tänker på Swedac massan som jag dämpade hjulhusen med så går den att använda överallt men personligen så skulle jag använda ngt icke flytande till taket , swedac massan skall läggas på i flera lager dessutom för att uppnå god dämpning.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Är det någon skillnad på moderna slutsteg om man matar dem med 12V eller 14.4V?
                    Ett "helt vanligt" slutsteg ger ut lägre effekt vid 12 V jämfört med 14,4 V. Sedan finns ju vissa avancerade steg som ger ut ungefär samma effekt vid hela sitt matningsspänningsområde, även steg som ger ut ungefär lika mycket effekt inom hela sin tillåtna belastningsimpedans.

Comment

Är det någon skillnad på moderna slutsteg om man matar dem med 12V eller 14.4V? Det sitter ju switchnätdelar i dem som switchar upp det ändå?..
                      Ja, det gör stor skillnad. Med normal slutstegs-DC/DC så kan du räkna med ca 70% av uteffekten vid 12V jämfört med 14,4V. Det stämmer ganska bra med vad jag mätt upp i praktiken på ett par olika slutsteg. Men det gäller inte alla.

De flesta slutsteg har nätdelar som bara multiplicerar spänningen. Tex fem gånger, vilket ger 60V om vi har 12V in och 72V med 14,4V. Det är stor skillnad för en förstärkare eftersom uteffekt är kvadraten av spänningen genom lasten.

Problemet med en spänningsstabilisator är att det ofta är billigare att köpa ett större slutsteg istället.

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                        De heter Carpower V-Pro/3000. Länk: http://www.soundlabsgroup.com.au/p/C...age+Stabiliser

Sen finns Helix Power Station XXL: http://www.helixhifi.com/products/pr...item_id=142214
                        Gammal tråd, men behandlade min fråga så jag fortsätter i denna.
                        Finns det någon motsvarande på marknaden idag ? Varken Carpower´s eller Helix verkar tillverkas mera och har inte hittat någon på begagnatmarknaden på ett tag. Om det inte är någon som läser här som har en till salu ?
                        Viktor Forsell
                        Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                        Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

Comment

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=...on&_sacat=3270

Originally posted by ToriBass View Post
                          Gammal tråd, men behandlade min fråga så jag fortsätter i denna.
                          Finns det någon motsvarande på marknaden idag ? Varken Carpower´s eller Helix verkar tillverkas mera och har inte hittat någon på begagnatmarknaden på ett tag. Om det inte är någon som läser här som har en till salu ?

Comment

Working...
                          X