Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt ljud i Kia Picanto..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt ljud i Kia Picanto..

Jag har en Kia Picanto från 2010 som pendlarbil. Original-ljudet är värdelöst enligt mig och vill ha bättre ljud. Vill inte lägga en förmögenhet eftersom det bara är en pendlarbil, men vill ändå att det skall vara bra tryck.

Jag lyssnar mest på metal och hardcore musik.

Bilen är ju väldigt liten så vad tror ni behövs?
    Ett bra framsystem och en baslåda?

Eftersom jag inte kan mycket om detta får ni gärna hjälpa mig.
    Vilket framsystem rekommenderar ni?
    Vilken bas rekommenderar ni? Bagaget är ju minimalt, men är trots detta i behov av ett litet utrymme för en liten väska.
    Går orginalstereon att använda? Om inte vilken rekommenderar ni?
    Hur skall det kopplas? Vill inte förstöra så garantierna slutar gälla.
    Hur gör jag med slutsteg? vilket rekommenderar ni?

Re: Nytt ljud i Kia Picanto..

Jag tycker att du ska börja med att byta ut stereon.
    Bara det kommer att göra en otrolig skillnad mot originalet som verkligen låter katt piss i dessa bilar.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Kanske satsa på ett Mosconi fyrkanalssteg med inbyggd DSP, det kan du koppla direkt till orginalstereon och du får goda inställningsmöjligheter. Ett par bra lättdrivna framhögtalare (lite svårt att rekommendera några eftersom jag inte vet vilken storlek de är) och ett 6,5" basrör från Amega som monteras lägst uppe i passagerarens fotutrymme (tar väldigt liten plats men ger bra kropp i musiken). Alltså körs framhögtalarna på två kanaler och två kanaler bryggkopplas till en för basen.
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Kanon! Tackar för svar!

Jag lägger in lite bilder så ni ser hur det ser ut:

OrginalStereon är ju av måtten 17,5x 10cm stor. Vilken stereo skulle gå att använda? Kravet jag har är att det skall finnas AUX eller bluetooth eftersom jag oftast använder mig av spotify från iPhone.
        Finns det någon stereo med bra förstärkare som skulle kunna driva ett framsystem bra?

Högtalarna i framdörrarna är ju inte så stora, det finns ju även en liten diskant (se bilder) Jag vet inte riktigt måtten ön då jag inte monterat ner dörren än.
        Vilka högtalare tror ni skulle fungera?

För att inte ta för mycket av bagageutrymmet om man skulle bygga en baslåda så skulle ett mått på bredd 90 cm, djup 35cm, höjd 15 cm (utvändiga mått). Men skulle det bli någon bra baslåda? Och vilka basar skulle jag använda?

Med lite bilder tänkte jag att det skulle bli lättare att hjälpa mig. Det verkar som att antingen byter jag ut orginalstereon och utgår från den nya eller använder orginalstereon och utgår från den.

Jag har inte tänkt lägga massor av slantar på mitt lilla projekt därför är även begagnade prylar intressanta.

Tackar på förhand!

Comment

En billig DVD http://www.bilradiohuset.se/sv/produ...eer-AVH-2400BT
          om du vill komma billigt undan.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

Comment

Ett Amega basrör som diq tipsade om, har måtten L*Dia. 310*175,
            brukar göra sig bra unders handskfacket.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
            X