Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tolkning xmax

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tolkning xmax

Hur tolkar ni Xmax-siffror från tillverkare?

Jag tolkar "one way linear excursion (xmam) 12mm" från RE audio som att det är 12mm åt ena hållet och 12mm på andra hållet. Totalt 24mm slaglängd från konen längst in till längst ut med lika mycket talspole i magnetgapet hela vägen. Men så tolkar inte RE det.

Vad ska det stå för att det ska vara så?
    Jag blir irriterad på blaj-specar.

Re: Tolkning xmax

Din tolkning är den gängse. Sen har de ju uppget Xmam och inte Xmax, och då kan man bli lite misstänksam, jag har aldrig stött på den innan.
    Xmag är ju rätt vanligt, och då blir ju värderna ca 20% större.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Din tolkning är den gängse. Sen har de ju uppget Xmam och inte Xmax, och då kan man bli lite misstänksam, jag har aldrig stött på den innan.
      Xmag är ju rätt vanligt, och då blir ju värderna ca 20% större.
      Jag skrev fel. Det är xmax de specat.

Comment

Min tolkning av Xmax är också den där, dvs talspolens överhäng. Den definitionen står bla i "Loudspeaker Design Cookbook".

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Min tolkning av Xmax är också den där, dvs talspolens överhäng. Den definitionen står bla i "Loudspeaker Design Cookbook".
          Ok gött, jag hoppades att det inte var min hjärna som fått frisedel.
          Jag var inne på att köpa ett par RE-basar. Eftersom jag hade en RE 8" liggande som enligt databladet hade 12mm xmax så tänkte jag att den kunde offras för att se ifall RE är ett märke att lita på. (Jag litar inte på fabrikanter innan jag sett hur de faktiskt bygger grejerna - specar på basar är ofta ren lögn.)
          För att göra historien (och talspolen) kort så är det 6mm magnetgap och en talspole som är 19mm lång. Alltså xmax=6,5mm, förtroende=0.
          Last edited by Jonhny; June 28, 2012, 23:19.

Comment

Xmax är linjär slaglängd åt ett håll
            Trevligt att se att så många är överrens

Mycket man ser av Xmax specarna är dessvärre (Xmech?) som är möjlig slaglängd åt ett håll eller slaglängd åt ett håll tills spolen är utanför magnetgapet.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
              Ok gött, jag hoppades att det inte var min hjärna som fått frisedel.
              Jag var inne på att köpa ett par RE-basar. Eftersom jag hade en RE 8" liggande som enligt databladet hade 12mm xmax så tänkte jag att den kunde offras för att se ifall RE är ett märke att lita på. (Jag litar inte på fabrikanter innan jag sett hur de faktiskt bygger grejerna - specar på basar är ofta ren lögn.)
              För att göra historien (och talspolen) kort så är det 6mm magnetgap och en talspole som är 19mm lång. Alltså xmax=6,5mm, förtroende=0.
              Intressant. Har du energi att följa upp det här mot tillverkaren och höra hur de vill "förklara" sig ?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                Intressant. Har du energi att följa upp det här mot tillverkaren och höra hur de vill "förklara" sig ?
                Argh, det är så osvenskt att jag inte vet hur det ska gå till. Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det heller. Deras grejer vill jag ju inte ha.

Xmech, är inte det när spolen ställt sig på topplattan
                Jag tror Dennis har rätt i sin tanke om hur tillverkarna specar.

Comment

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

[QUOTE=Jonhny;332464 Deras grejer vill jag ju inte ha..[/QUOTE]
                    seriöst varför bry sig så mycket om vad som står i ett papper.
                    Det är väll endå hur det låter i slutänden som är det viktiga ?
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                      seriöst varför bry sig så mycket om vad som står i ett papper.
                      Det är väll endå hur det låter i slutänden som är det viktiga ?
                      Ifall inte infon i databladet spelade någon roll så har de väl ingen anledning att ljuga heller?

Jag vill att det ska trycka på lite i en sluten låda. Jag har inte råd att testa alla basar på marknaden så jag kan höra vilken som passar mig bäst. Alltså tittar jag i datablad för att kunna få fram vissa enkla data och jämföra med tidigare erfarenheter. Tex att den kommer kunna spela tillräckligt högt i en sluten låda så jag slipper köra basreflex.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                        Ifall inte infon i databladet spelade någon roll så har de väl ingen anledning att ljuga heller?

Jag vill att det ska trycka på lite i en sluten låda. Jag har inte råd att testa alla basar på marknaden så jag kan höra vilken som passar mig bäst. Alltså tittar jag i datablad för att kunna få fram vissa enkla data och jämföra med tidigare erfarenheter. Tex att den kommer kunna spela tillräckligt högt i en sluten låda så jag slipper köra basreflex.
                        Och av erfarenhet kan jag berätta för dig att de flesta 10" basar av god kvalitet klarar av att leverera ljudtryck som är skadligt i längden!

Det viktiga är att ge den tänkta basen rätt miljö att arbeta i!
                        sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                          Och av erfarenhet kan jag berätta för dig att de flesta 10" basar av god kvalitet klarar av att leverera ljudtryck som är skadligt i längden!

Det viktiga är att ge den tänkta basen rätt miljö att arbeta i!
                          Ni (du och Mikka) menar alltså på fullt allvar att det är bättre att jag sänker mina förväntningar och rättar mig i ledet än att jag klagar på att en tillverkare ljuger mig rätt upp i ansiktet? Det är den attityden som gör att databladen är dåliga. Är det tillverkarens rättighet att ljuga i specen för att de inte tycker att jag ska kunna vrida på lite extra ibland? Är vi kommunister på riktigt?

Fysikens lagar försvinner inte för att man vill det. En 10" i sluten låda kommer inte spela >130dB 20-80Hz monterad i bagaget i en stor kombi. 130dB-toppar är inte särskilt mycket i basen. Särskilt inte i en bil där vi psykoaktustiskt förväntar oss en bashöjning om ~10dB. 130dB sinuston i fem sekunder är direkt jobbigt. 130dB (i basen) i ett trumslag är inte det. Så tycker jag och då vill jag köpa grejer som klarar det.

Jag kan mycket väl bli hörselskadad av en 3" i en boombox, men det är inte mitt mål. Jag vill kunna vräka på lite extra ibland, är det så fel?

Jag har en låda med ett element och vill ha 3-6dB extra. Enklast är då att byta ut elementet mot ett som har lite mer xmax och ge det mer effekt. Är det så konstigt? Måste jag ha två element och dubbelt så stor låda?

Comment

Skall du ha 6 dB med bara xmax så behöver du ju väldigt mycket mer än idag.

Jag skulle i första hand försöka få till ett bassystem med bättre verkningsgrad. Porta?
                            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                              Skall du ha 6 dB med bara xmax så behöver du ju väldigt mycket mer än idag.

Jag skulle i första hand försöka få till ett bassystem med bättre verkningsgrad. Porta?
                              Dubbla Xmax i teorin för 6dB. Så 3-6dB i praktiken låter rimligt med dubbla Xmax. Med tanke på att jag har ~7mm idag så är det inte raketforskning att mer än dubbla det.

Jo, jag kan lösa problemet, dubbla basar är väldigt enkelt. Portat blir inte riktigt som jag vill ha det och jag gillar sluten låda i min bil då det blir mycket mindre EQande.

Det hade varit så smidigt att bara stoppa i en bas som klarade mer effekt. Jag är villig att betala mer för att få en bättre bas i samma utrymme som jag har idag. Men då får den leverera också. Jag letar vidare då jag vet att det finns tillverkare som håller spec.

Comment

Working...
                              X