Announcement

Collapse
No announcement yet.

Emit band diskants fråga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Emit band diskants fråga

om det står frequency response 3.5-45k hz på kartongen, kan man dela den på 3500 eller 4500 hi pass. jag delar den nu på 4500 i 8ohm har serie koppla två diskanter
    kan man gå lägre om man delar i 8 ohm?

Re: Emit band diskants fråga

Originally posted by Peter View Post
    om det står frequency response 3.5-45k hz på kartongen, kan man dela den på 3500 eller 4500 hi pass. jag delar den nu på 4500 i 8ohm har serie koppla två diskanter
    kan man gå lägre om man delar i 8 ohm?
    TVÅ diskanter per sida, utav DEN storleken? Eller begriper jag fel?

Du skall inte gå under de 3500Hz som anges, oavsett impedans.

/Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Har en cdt es100 silk diskant + Emit band delad i 4500 hi pass blir 8 ohm seriekopplat
      Låter bra.Men de kanske inte håller så länge om jag delar dem vid 4500 eller ?

Comment

Originally posted by Peter View Post
        Har en cdt es100 silk diskant + Emit band delad i 4500 hi pass blir 8 ohm seriekopplat
        Låter bra.Men de kanske inte håller så länge om jag delar dem vid 4500 eller ?
        Ja alla gör ju som deras egna öron behagar, ditt val är väldigt udda bara, och något som ingen som gillar ljudkvalitet hade gjort.

MEN, du bestämmer. Och jag säger det igen, du kan dela från 3500Hz och upp, oavsett impedans. Det håller den för. Med 12dB branthet.

/Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Vilken fs har den ?
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Satt och läste runt i lite olika trådar tidigare, hade du inte fått hjälp att ställa in ljudet med prylarna du har?

Comment

Jo då det låter bra leker med tidskompen lite mer nu, så det låter ganska bra i mina öron.
              Men det behöver ej va rätt i sq tävlings sammanhang kanske. FS är det fas eller.
              det kanske är udda det jag gör men så får man fram nya saker kanske eller ej hehe
              jag tycker jag fick ett mer kristal klart ljud med att komplitera Emit med cdt es100
              det låter säkert skit i sq killarnas öron men jag labbar på tills jag är nöjd när nu det blir
              vill nog ha en jl audio 8w7 i handsfacket tror det blir bästa ljudbilden så
              är ej rädd för att prova saker har inte så mycke annat att göra annars
              ha en bra dag alla tjing

Comment

FS är vilken resonansfrekvens en högtalare har.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

hur ser man det .Det som står på kartongen är frequency response 3.5-45k hz
                  sensitivity(2.83v/1m) 98db
                  Det är utomjordiska för mig! Fs? Från skild hehe.vill lära mig men det är mycke att ta in för att förstå allt.Har två firmor och två barn som ställer till all konsentration. bort förklaring så klart
                  Man är inte något fysiker ess direkt.Skolans betyg va ritad med en linjal / :-)

Comment

Gissar på att fs ligger på någonstans runt 3 kHz.

Men EMIT-arna är väldigt känsliga. Rekommenderar inte att du kör dem under 5 k om du vill att de skall hålla länge
                    /tycker Erik.

Comment

så 4500 hi pass är okej? jag tog och ändra i dag till 3500 för att va säker men låter inte samma.Får göra något mitt i mellan 4000 kanske :-))

Comment

ska jag kanske koppla dem till 2ohm istället för 8ohm blir det ok eller pajar dem då?

Comment

vadå ändrade du från 4500 till 3500? för att vara säker på vad? desto högre hi-pass är inställt desto mindre risk att dina diskanter går sönder....

Comment

upps trodde det va tvärt om .tack

Comment

Varför vill du koppla dem i 2ohm istället för 8ohm? bara för mera effekt eller? Det hade inte jag gjort iallafall

Comment

Working...
                              X