Har ett problem med strömmen när ja spelar så kommer de väldiga spänningsfall så steget till framsystemen stänger av och sen sloknar hu. Kör ett b2 mono i 2ohm ett biltema batteri fram och ett ups batteri bak plus 2 1f kondingar. Frågan är om något av batterierna är kast göra att jag får detta fenomen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Batteri fråga
Collapse
X
-
Re: Batteri fråga
Om något av batterierna är trasigt på något sätt, tex kortslutning i någon/några celler, så kan en sån sak orsaka ditt problem.
Ta loss pluskabeln på bakre batteriet (se dock till att kabelskon inte kan komma åt jord) och mät vilken spänning batteriet har, mät sedan på främre batteriet vilken spänning det är där. Skillnaden bör inte vara mer än någon tiondel om båda batterierna är i bra skick.
Ligger vilospänningen en bit under 12 V på bara ena batteriet så kan det tex vara dåligt eller att det inte har fått ordentlig laddning (glapp i polsko eller i övrigt kablage).
-
Re: Batteri fråga
Ja, så kan det vara, men eftersom du har kondingar inblandade så kan även diverse kopplingspunkter ha dålig kontakt (jordkabeln får vi inte glömma). Jag tycker du kan börja med mätningen av batterierna, sedan får vi väl se vad du kan gå vidare med.
Comment
-
Re: Batteri fråga
Tror du pricka rätt där, prova plocka ur säkringen fram å mätte där och fick lika på båda men då e ju kondingarna med på ett hörn så ja tog en liten lampa och körde på batteriet fram ca 10s blev knapt märbar skilnad men nu till de roliga gjorde lika på matarkabeln bak och vipps hade ja bara strax över 10v :-) en annan fråga har ett 195 ah batteri som ja funderar på och stoppa i men vet ej konitonen på de så finns de nå bra sätt å kolla de på?
Comment
-
Re: Batteri fråga
Ett belastningstest ger säkrast resultat. Har batteriet skruvkorkar så kan du mäta syravikten och det ger ganska bra resultat, men även om batteriet har bra syravikt så kan det vara dåligt ändå. Mäta vilospänning ger en liten vink om batteriet är någorlunda bra laddat iaf, men det säger egentligen inget om batteriets verkliga skick.
Om ett batteri är totalslut så kan man testa det genom att köra startmotorn på en normalstor bil i tex 10 sekunder, är batteriet bra så ska hastigheten på startmotorn vara konstant hela tiden. Nu pratar vi alltså om normala bilbatterier, inte små motorcykelbatterier.
Comment
-
Re: Batteri fråga
Då hade du tur. Se till att allting sitter rejält fast nu, sedan får vi hoppas att bakre batteriet inte blev alldeles för djupt urladdat så att det tog skada. Batterier för UPS ska dock tåla en hel del enligt vad jag har förstått.
Comment
-
Re: Batteri fråga
Har batterierna olika kapacitet så kan det finnas risk att det minsta batteriet blir procentuellt mer urdraget än övriga, vilket inte är så bra. Detta gäller främst om batterierna sitter tätt ihopmonterade och att man använder dem på ett sätt som innebär djupa urladdningar (tex spela mycket med motorn avslagen).
Det finns de som har olika batterier utan att få problem, det viktigaste är nog själva användningssättet och om man gör underhållsladdning emellanåt.
Comment
-
Re: Batteri fråga
Jag har inte testat att köra med dubbla generatorer, så hur de beter sig ifall man kopplar ihop dem vet jag inte.
Om man låter "Vent End Type" vara inställd på alternativen som heter "Flush Ends", då tar programmet för givet att man endast använder rakt rör. Väljer man något av alternativen "Flared Ends" så utgår programmet ifrån att röret har konats på något sätt i ändarna.
Personligen använder jag aldrig "Flared Ends" eftersom jag inte hittar någonstans i manualen att programmet räknar på det sätt som man brukar göra när det gäller trattar, dvs 4 cm per tratt. Jag har inställt på "One Flush End", det blir ju inte exakt på millimetern ändå.
Comment
Comment