Re: Omvandla Aeroport till slotport!
Vet inte riktigt om jag egentligen menade att det är "bättre" med mindre yta som bromsande kraft. Men att det definitivt skiljer sig kanske mer än man först tänker sig, mellan ett rör och en platt slitsport.
Men tack vare länken ovan, fann jag lite stöd till mina tankar.
För att försöka koka ner det hela något. (Har lagt en stund på att läsa igenom hela deras 15000 ord rätt avancerade långa diskussion och tänkte försöka delge en del väldigt intressanta prylar). Det fanns en hel del där saker som talar emot "det man är van vid" som inte var helt lätta att svälja. Har man intresse och ngn timme är det tveklöst bästa läsningen om port-teori jag hört och sett om. Det skall tilläggas att det skrevs av "teoretiker" och inte "hobbybyggare" vilket gjorde det inte helt enkelt...
En poäng de gör är att två likadant stämda portar av beror två faktorer för hur väl de kommer fungera. Helmholtz resonansen fungerar inte vid högre distorsion. Dvs, blåser det massor i basröret fungerar inte den portade lådan optimalt.
1. Laminära strömningsmotstånd. Helt enkelt en ytas motstånd på ett flöde. Detta är den variabel jag var ute och for efter när jag pratade om area av portens yta ovan...
2. Turbulens: helt enkelt att luften rör sig mer slumpartat och det uppstår kompression.
Förenklat, skall dessa hänga ihop enligt följande;
Turbulens uppstår enklare vid större tvärsnittsytor i portar/rör. Turbulens uppstår när luften rör på sig, men vid förstor lufthastighet i porten agerar turbulensen som en "kork". Lådans avstämning fungerar allt sämre med tryckfallet som uppstår vilket i sammanhanget blir portens distorsion.
Med ökat luftmotstånd alltså mer turbulens, vid högre lufthastighet i porten betyder i praktiken att lådan som nyss var portad börjar dra sig mot en sluten konstruktion. (Låter ju helt galet från ren intuition, men icke!)
Poängen är alltså att man inte vill ha för stora tvärsnittsytor på sin port på grund av risken för turbulens. Genom att gå mot fler mindre ytor kan man stävja risken för turbulens.
Alltså; RELTATIVT sett är en mindre port mindre benägen att generera turbulens på grund av dess ökade laminära yta. Här kapar jag direkt av ett inlägg som illusterar hur denna poäng i förlängningen kan yttra sig;
Tillbaka till slotportar.
Det fina med dessa är att ett högre laminärtströmningsmotstånd bekämpar turbulens. Man får WIN-WIN. Det fortsätter att vara fördelaktigt tills man når för stort motstånd av en för smal slits. Det nämndes i förbifarten tumregel på 1 cm för att denna laminära effekt kan försummas.
Mina personliga slutsatser av den här läsningen som även diskuterar en hel del hur man hanterar avrundning av portar; utöver ovan är;
-Det är otroligt djävla vansinnigt viktigt att ha trattar i båda ändar av rör. Det är även så att det definitivt är fördelaktigt med en BAFFEL runt porten på insidan lådan som följer ca 5cm bredd runt ett 10cm rör.
Detta gäller även slitsar för optimal funktion!
Originally posted by Jonhny
View Post
Originally posted by Jimma72
View Post
För att försöka koka ner det hela något. (Har lagt en stund på att läsa igenom hela deras 15000 ord rätt avancerade långa diskussion och tänkte försöka delge en del väldigt intressanta prylar). Det fanns en hel del där saker som talar emot "det man är van vid" som inte var helt lätta att svälja. Har man intresse och ngn timme är det tveklöst bästa läsningen om port-teori jag hört och sett om. Det skall tilläggas att det skrevs av "teoretiker" och inte "hobbybyggare" vilket gjorde det inte helt enkelt...
En poäng de gör är att två likadant stämda portar av beror två faktorer för hur väl de kommer fungera. Helmholtz resonansen fungerar inte vid högre distorsion. Dvs, blåser det massor i basröret fungerar inte den portade lådan optimalt.
1. Laminära strömningsmotstånd. Helt enkelt en ytas motstånd på ett flöde. Detta är den variabel jag var ute och for efter när jag pratade om area av portens yta ovan...
2. Turbulens: helt enkelt att luften rör sig mer slumpartat och det uppstår kompression.
Förenklat, skall dessa hänga ihop enligt följande;
Turbulens uppstår enklare vid större tvärsnittsytor i portar/rör. Turbulens uppstår när luften rör på sig, men vid förstor lufthastighet i porten agerar turbulensen som en "kork". Lådans avstämning fungerar allt sämre med tryckfallet som uppstår vilket i sammanhanget blir portens distorsion.
Med ökat luftmotstånd alltså mer turbulens, vid högre lufthastighet i porten betyder i praktiken att lådan som nyss var portad börjar dra sig mot en sluten konstruktion. (Låter ju helt galet från ren intuition, men icke!)
Poängen är alltså att man inte vill ha för stora tvärsnittsytor på sin port på grund av risken för turbulens. Genom att gå mot fler mindre ytor kan man stävja risken för turbulens.
Alltså; RELTATIVT sett är en mindre port mindre benägen att generera turbulens på grund av dess ökade laminära yta. Här kapar jag direkt av ett inlägg som illusterar hur denna poäng i förlängningen kan yttra sig;
För en strömningsoptimerad port med diametern 100 mm kan man tillåta partikelhastigheter på omkring 10 m/s innan distorsionen börjar att öka okontrollerat.
Detta värde är skalbart inom rimliga gränser så att man kan tillåta
ca 20 m/s för ett 50 mm-rör och
ca 5 m/s för ett 200 mm-rör (som nog inte är alltför vanliga i praktiken)
Detta värde är skalbart inom rimliga gränser så att man kan tillåta
ca 20 m/s för ett 50 mm-rör och
ca 5 m/s för ett 200 mm-rör (som nog inte är alltför vanliga i praktiken)
Det fina med dessa är att ett högre laminärtströmningsmotstånd bekämpar turbulens. Man får WIN-WIN. Det fortsätter att vara fördelaktigt tills man når för stort motstånd av en för smal slits. Det nämndes i förbifarten tumregel på 1 cm för att denna laminära effekt kan försummas.
Mina personliga slutsatser av den här läsningen som även diskuterar en hel del hur man hanterar avrundning av portar; utöver ovan är;
-Det är otroligt djävla vansinnigt viktigt att ha trattar i båda ändar av rör. Det är även så att det definitivt är fördelaktigt med en BAFFEL runt porten på insidan lådan som följer ca 5cm bredd runt ett 10cm rör.
Detta gäller även slitsar för optimal funktion!
Comment