Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omvandla Aeroport till slotport!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Omvandla Aeroport till slotport!

Originally posted by Jonhny View Post
    Jag hittar inte den längre, men det finns en avhandling (säkert fler) om just luftflöde i portar. Din enkla slutsats om att mindre portvägg=bättre känns fel. Jag vill minnas att det är tvärtom. En smal slotport är aerodynamiskt bra. Två mindre runda portar är bättre än en stor.
    Vet inte riktigt om jag egentligen menade att det är "bättre" med mindre yta som bromsande kraft. Men att det definitivt skiljer sig kanske mer än man först tänker sig, mellan ett rör och en platt slitsport.
    Originally posted by Jimma72 View Post
    Men tack vare länken ovan, fann jag lite stöd till mina tankar.

För att försöka koka ner det hela något. (Har lagt en stund på att läsa igenom hela deras 15000 ord rätt avancerade långa diskussion och tänkte försöka delge en del väldigt intressanta prylar). Det fanns en hel del där saker som talar emot "det man är van vid" som inte var helt lätta att svälja. Har man intresse och ngn timme är det tveklöst bästa läsningen om port-teori jag hört och sett om. Det skall tilläggas att det skrevs av "teoretiker" och inte "hobbybyggare" vilket gjorde det inte helt enkelt...

En poäng de gör är att två likadant stämda portar av beror två faktorer för hur väl de kommer fungera. Helmholtz resonansen fungerar inte vid högre distorsion. Dvs, blåser det massor i basröret fungerar inte den portade lådan optimalt.

1. Laminära strömningsmotstånd. Helt enkelt en ytas motstånd på ett flöde. Detta är den variabel jag var ute och for efter när jag pratade om area av portens yta ovan...
    2. Turbulens: helt enkelt att luften rör sig mer slumpartat och det uppstår kompression.

Förenklat, skall dessa hänga ihop enligt följande;
    Turbulens uppstår enklare vid större tvärsnittsytor i portar/rör. Turbulens uppstår när luften rör på sig, men vid förstor lufthastighet i porten agerar turbulensen som en "kork". Lådans avstämning fungerar allt sämre med tryckfallet som uppstår vilket i sammanhanget blir portens distorsion.
    Med ökat luftmotstånd alltså mer turbulens, vid högre lufthastighet i porten betyder i praktiken att lådan som nyss var portad börjar dra sig mot en sluten konstruktion. (Låter ju helt galet från ren intuition, men icke!)

Poängen är alltså att man inte vill ha för stora tvärsnittsytor på sin port på grund av risken för turbulens. Genom att gå mot fler mindre ytor kan man stävja risken för turbulens.
    Alltså; RELTATIVT sett är en mindre port mindre benägen att generera turbulens på grund av dess ökade laminära yta. Här kapar jag direkt av ett inlägg som illusterar hur denna poäng i förlängningen kan yttra sig;
    För en strömningsoptimerad port med diametern 100 mm kan man tillåta partikelhastigheter på omkring 10 m/s innan distorsionen börjar att öka okontrollerat.
    Detta värde är skalbart inom rimliga gränser så att man kan tillåta
    ca 20 m/s för ett 50 mm-rör och
    ca 5 m/s för ett 200 mm-rör (som nog inte är alltför vanliga i praktiken)
    Tillbaka till slotportar.
    Det fina med dessa är att ett högre laminärtströmningsmotstånd bekämpar turbulens. Man får WIN-WIN. Det fortsätter att vara fördelaktigt tills man når för stort motstånd av en för smal slits. Det nämndes i förbifarten tumregel på 1 cm för att denna laminära effekt kan försummas.

Mina personliga slutsatser av den här läsningen som även diskuterar en hel del hur man hanterar avrundning av portar; utöver ovan är;
    -Det är otroligt djävla vansinnigt viktigt att ha trattar i båda ändar av rör. Det är även så att det definitivt är fördelaktigt med en BAFFEL runt porten på insidan lådan som följer ca 5cm bredd runt ett 10cm rör.
    Detta gäller även slitsar för optimal funktion!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by dickbender View Post
      Ladda hem bassbox björn!
      har ju de men fattar nada... =(
      ja du vet,lampan lyser hos mig men ingen är hemma! =)

Comment

Borde du inte lägga avstämningen en tia under billens pik?

Comment

Originally posted by dickbender View Post
          Borde du inte lägga avstämningen en tia under billens pik?
          Om bilen peakar 43Hz så skulle inte jag stämma av lådan till 33..
          Kupén sänker ju avstämningen dessutom.

Jag tror det kommer funka bra.
          Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Originally posted by zrken View Post
            Massa text..
            Jag har provat det mesta i praktik och inte teori..
            Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Ja precis va ja fattar så är avstmningen 46 hz på tänkt låda? Det är f-3 punkten som är 33hz inte avstämningen. Så han borde gå ner i avstämning.

Comment

Originally posted by Tokken View Post
                Öhhh. NEJ.

Det är PORTRADIEN du vill veta.. portradien på en 6" port är INTE 15cm

RADIEN gånger RADIEN gånger pi.. Radien på en 6" port är 7,5 lite drygt.

Så 7,5 * 7,5 * pi = 176cm2

Så två 6" portar är drygt 352cm2 och inte 1400cm2

Måste be om ursäkt för mitt fel! Jag tog diametern istället för radien, vilket gjorde att hela uträkningen blev fel. Man ska inte skriva saker innan man går och lägger sig
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Är inte längden på en rund port avgörande också för arean?
                  Har fått tips på låda till mina 2 st xplod 10", ca 75 liter netto, med 3 st 3" portar 26 cm långa med trattar.
                  Hade tänkt göra slotport istället, antingen i mitten av lådan (mellan basarna), eller på ena sidan.

Men behöver ha lite hjälp med uträkning på slotporten.

Basarna är som sagt xplod xs-l101p5 (de röda). Bilen en Bmw e36 kombi.
                  Mats A
                  Kör: Audi A4 Avant 2,0tdi Quattro -08
                  BMW 320i Touring -96
                  Scania R480 -09

Comment

150 cm2 slotport (30x5 cm i uträkningen) som är totalt 36 cm lång. Avstämningen är beräknad till 35 Hz. 75 liter netto ser ut att fungera bra, borde spela med ganska hyfsat tryck.

När det gäller din fråga så är påverkar längden och arean varandra. Räknat på samma volym och avstämning så ökar portlängden när arean ökar, men minskar portlängden så ska arean också minskas för att behålla samma avstämning.

Comment

Ok, hur är det med paceringen av porten?
                      Kvittar det, eller är det bättre/smidigast att ha den på ena sidan?

Ett annat alternativ är o ha den under eller över basarna, går det att använda bredare port (lådan blir totalt 82 cm bred) för att kunna korta ner den inuti lådan?
                      Eller funkar inte det?
                      Mats A
                      BMW 320i Touring -96
                      Scania R480 -09

Comment

När man placerar porten på ena sidan av baffeln så kan ena basen få lite större konutslag än den andra basen, jag tror att det är basen längst ifrån portmynningen i baffeln som påverkas av detta.

Kör man då riktigt hårt så finns väl risken att just den basen kan bottna fortare än den andra, men normalt sett borde det väl inte vara några bekymmer. Här får andra ge bättre svar, jag har dålig koll på den biten.

Port mellan basarna är vanligast, men blir den lång så måste den vinklas som ett "T" och där har jag blivit osäker på hur man ska göra med portbredden efter vinklingen. Förut trodde jag att bredden skulle vara samma som första portbiten, men sedan har jag sett i några trådar att det är fel och är nu som sagt osäker.

Port under eller över basarna funkar fint, du kan göra den med större bredd och istället minska höjden. Portlängden blir dock ungefär samma så länge arean är samma.

Comment

Ok, blir nog o köra över/under...

Hur smal kan man göra porten? Är 5 cm minsta eller går de gå ner till 3-3,5 cm?

Provade lite olika mått på carstereo.com sidan, men får upp detta meddelande:
                          "You should use a height to width ratio less than 1:8".
                          (räknade med 3,5 cm höjd och 50 cm bred, fick resultatet till 18,89 cm lång)
                          Skulle den porten "fungera", eller hur skulle den bete sig?

EDIT:
                          Provade även bilstereohörnans omvandlare, och räknade på 3 st 3", är samma som en slot på 2,7x50,67.
                          Ska längden på denna vara samma som rörportarna skulle varit (dvs 26cm)?
                          Vilken av dessa är rimligast, och vad blir skillnaden på dessa två slotportar?
                          Last edited by DaShark; October 13, 2013, 23:19.
                          Mats A
                          BMW 320i Touring -96
                          Scania R480 -09

Comment

3 st 3" portar ger ganska hög lufthastighet om basarna drivs på ordentligt, därför valde jag en större area på mitt slotportsförslag och jag föreslår även att du gör större area på slotporten än motsvarande 3st 3" portar om du villl räkna ut en egen slotport.

Helt riktigt "varnar" uträknaren hos Carstereo.com när förhållandet mellan höjd och bredd på porten är mer än 1:8, men vad som händer ifall man ändå bygger en port med större "ratio" vet jag inte. Jag tror dock att man kan ha större "ratio" utan större bekymmer.

Hur smal porten kan göras vet jag tyvärr inte heller, men 3 cm ska funka så vitt jag vet. Det finns ju fabriksbyggda lådor som har liknande bredd iaf.

Portlängden för slotport brukar inte vara samma som motsvarande area hos rörporten, slotport blir generellt kortare. Fast det beror även litegrann på förhållandet mellan höjd och bredd.

Comment

Okej! En djävulsk djungel!

Förstår inte riktigt hur man räknar arean på slotporten...
                              Du skrev ca 150 cm2 (30x5 i uträkningen), och längden 36 cm.

Så om jag gör en som är 50x3, ska den vara 36 cm också?
                              Eller ska man räkna ut arean (30x36=1080),
                              och sedan räkna om med mina siffror? (50x??=1080)
                              Mats A
                              BMW 320i Touring -96
                              Scania R480 -09

Comment

Arean räknas ut genom att multiplicera höjd och bredd, dvs 30x5 cm i mitt portförslag. Om du bygger porten 50x3 cm så får inte porten precis samma längd enligt uträknaren, den blir i så fall ca 37 cm. Fast det är så pass liten skillnad att avstämningen inte ändras märkbart.

Comment

Working...
                                X