Ska bygga en låda på 152liter och enligt specen vill basen ha 2st 6" portar på 33cm vardera. Men jag vill hellre ha slotport! Kan nån hjälpa mig räkna om detta och kanske förklara hur man gör? Jag är inte speciellt klipsk när det kommer till att räkna... =) Basen i fråga är en B2 RS18 om de spelar nån roll!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Omvandla Aeroport till slotport!
Collapse
X
-
Re: Omvandla Aeroport till slotport!
Originally posted by BJonssonSka bygga en låda på 152liter och enligt specen vill basen ha 2st 6" portar på 33cm vardera. Men jag vill hellre ha slotport! Kan nån hjälpa mig räkna om detta och kanske förklara hur man gör? Jag är inte speciellt klipsk när det kommer till att räkna... =) Basen i fråga är en B2 RS18 om de spelar nån roll!Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd
-
Originally posted by Lillalilja View PostFör att få fram arean av en cirkel tar du radien² * pi (3,14). Eftersom portarna mäts i tum måste du omvandla det till centimeter så då tar du antalet tum (6) *2,5 = 15 cm. Så alltså 15*15*3,14=706,5 cm² och så tar du det gånger två, alltså runt 1400 cm²!
Öhhh. NEJ.
Det är PORTRADIEN du vill veta.. portradien på en 6" port är INTE 15cm
RADIEN gånger RADIEN gånger pi.. Radien på en 6" port är 7,5 lite drygt.
Så 7,5 * 7,5 * pi = 176cm2
Så två 6" portar är drygt 352cm2 och inte 1400cm2Builder of the Metallica Tribute Car
Comment
-
portkonvertering hittar du på vår hemsida:
http://www.bilstereohornan.se/tech.php
där kan du knacka in om du har dubbla 16cm portar å sen anger du slotportens ena sida så tar den fram hur stor den ska vara på andra ledden,Butik.
www.bilstereohornan.se
Västerås enda riktiga bilstereobutik.
Sålt och installerat bilstereo sedan 1985.
Comment
-
och varför skulle en slotport behöva större area? om du rundar ändarna så minskar du ju risken för blåsljud, och de är inget som säger att man alltid bygger en slot längs ena sidan på lådan? de man dock bör ha i åtanke är ju att de går åt lite volym av lådans totala volym för slottens mtrl.Butik.
www.bilstereohornan.se
Västerås enda riktiga bilstereobutik.
Sålt och installerat bilstereo sedan 1985.
Comment
-
Skulle vilja påpeka att det slotportar kan se rätt olika ut. Här visar jag lite på hur stor effekten (skillnaden mot aero kontra slot) kan bli.
Jag satt ihop ett exempel på ca 1000cm^2, ungefär vad som rekomenderas till en SoloX18 av jenkarna..
En cirkels omkrets beräknas med O=2*pi*r.
Arean av cirkeln är: A=pi*r^2
En kvadrat har omkrets: O=4*sida
Med arean: A=b*h
En rektangulär port har omkretsen: O=2*basen + 2*höjd.
Med arean: A=basen*h.
Vi provar med 1000cm^2 port.
Som cirkel:
Först behöver vi radien:
1000=3,14*r^2 vilket ger r=17,84.
Omkretsen = 2*3,14*17,84 = 112cm
Som fyrkant:
Först behöver vi längden på en sida:
sqrt(1000) = 31.62. Dvs varje sida är 31.62cm.
Omkretsen = 31.62*4 = 126,49cm.
Som rektangel:
För att belysa "extremfallet" med att bara välja 2 centimeter bred port, men lång:
En sida: 1000/2 = 500cm.
Omkretesn: 500*2+2*2 = 1004cm.
Således har vi nästan 8 gånger mer "portvägg" att låta luften gnida sig emot, vilket förstås bromsar och kan ge upphov till tydligare blåsljud. Styrkan med Aeroporten är precis den motsatta - så lite väggyta som möjligt.
Bygglogg: SQW: TransFårrden
Comment
-
Jag håller oxå på med några lådor nu som jag ville ha slitsportar i mest för det skulle bli snyggare men efter en del läsning samt råd så får det bli portar.
Det går inte att omvandla rund till slits (om man ska tro dem jag pratat med) eftersom luften betèr sig annorlunda och slitsen ska tydligen vara väldigt låg/bred för annars blir det bara nackdelar.
Obs att detta är vad jag läst, själv kan jag inget om ämnet.
Här finns lite att läsa: http://www.faktiskt.se/modules.php?n...=asc&list=full
Comment
-
Kan nästan säga att jag garanterat byggt fler lådor än de flesta..
Kan på så vis säga att jag upptäcker ingen skillnad alls på ljudet från en baslåda
med aeroport och en med fyrkantig port.
Kan dock vara snyggare med en aeroport, det håller jag med om.
Slotportar är ju lite mer jobb att få snygg.
Men en fyrkantig port kan man ALLTID bygga i och med att man alltid har materialet på plats.
Men men.. smaken är som baken, funkar ju alldeles utmärkt att använda vilket som.
Kan också säga att jag ALDRIG upplevt flåsljud från en fyrkantig port..Builder of the Metallica Tribute Car
Comment
-
jahaja.... allt detta blev jag ju inte direkt klokare av!
Får väl ställa en mer specifik fråga då!
Denna bas och denna låda vill jag ha,samma avstämning som på denna uträkning.
http://www.blekingebilradio.se/dokum...l%20portad.pdf
Basen och port bakåt.
Bilens peak ligger på ca 42-43hz så avstämmningen borde ju bli bra!?
Comment
-
Originally posted by zrken View PostSkulle vilja påpeka att det slotportar kan se rätt olika ut. Här visar jag lite på hur stor effekten (skillnaden mot aero kontra slot) kan bli.
Jag satt ihop ett exempel på ca 1000cm^2, ungefär vad som rekomenderas till en SoloX18 av jenkarna..
En cirkels omkrets beräknas med O=2*pi*r.
Arean av cirkeln är: A=pi*r^2
En kvadrat har omkrets: O=4*sida
Med arean: A=b*h
En rektangulär port har omkretsen: O=2*basen + 2*höjd.
Med arean: A=basen*h.
Vi provar med 1000cm^2 port.
Som cirkel:
Först behöver vi radien:
1000=3,14*r^2 vilket ger r=17,84.
Omkretsen = 2*3,14*17,84 = 112cm
Som fyrkant:
Först behöver vi längden på en sida:
sqrt(1000) = 31.62. Dvs varje sida är 31.62cm.
Omkretsen = 31.62*4 = 126,49cm.
Som rektangel:
För att belysa "extremfallet" med att bara välja 2 centimeter bred port, men lång:
En sida: 1000/2 = 500cm.
Omkretesn: 500*2+2*2 = 1004cm.
Således har vi nästan 8 gånger mer "portvägg" att låta luften gnida sig emot, vilket förstås bromsar och kan ge upphov till tydligare blåsljud. Styrkan med Aeroporten är precis den motsatta - så lite väggyta som möjligt.
Comment
-
Mitt tips..
140 liter netto.. lägg till volym för bas och port.
Port 506mm hög och 109mm bred och 40cm djup.
Avstämning 43Hz lite drygt.
Kommer funkar förträffligt!
32cm lång om du vill ha en avstämning på 46HzLast edited by Tokken; May 10, 2012, 11:15.Builder of the Metallica Tribute Car
Comment
-
Originally posted by Tokken View PostMitt tips..
140 liter netto.. lägg till volym för bas och port.
Port 506mm hög och 109mm bred och 40cm djup.
Avstämning 43Hz lite drygt.
Kommer funkar förträffligt!
32cm lång om du vill ha en avstämning på 46Hz
Har fått mig en grundlig genomgång nu så nu fattar jag hur man räknar!
Comment
Comment