Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dioder kopplade till basen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dioder kopplade till basen.

Hej, jag skaffade en användare här för jag tror detta är bästa stället att fråga på.

Jag har tänkt att köpa en LED slinga: http://www.litepol.se/shop/product_i...roducts_id=239
    Den hade jag sen tänkt att koppla på + & - på basen så att den blinkar i takt till musiken. Men jag har hört att man kan bränna slutsteget om det blir för mycket på det.
    LED slingan ska ha 120 små dioder och ska gå på 700 mA. Steget som jag har är ett gas steg på 400W och till det så har jag två biltema 6,9or och en raveland 12a.
    Min fråga är då om det stämmer att steget kan gå sönder och isåfall om ni tror att det går med slingan jag hade tänkt att köpa eller om det är en stor risk att steget kommer gå sönder.
    /Klas

Re: Dioder kopplade till basen.

Originally posted by Amazon77
    Hej, jag skaffade en användare här för jag tror detta är bästa stället att fråga på.

Jag har tänkt att köpa en LED slinga: http://www.litepol.se/shop/product_i...roducts_id=239
    Den hade jag sen tänkt att koppla på + & - på basen så att den blinkar i takt till musiken. Men jag har hört att man kan bränna slutsteget om det blir för mycket på det.
    LED slingan ska ha 120 små dioder och ska gå på 700 mA. Steget som jag har är ett gas steg på 400W och till det så har jag två biltema 6,9or och en raveland 12a.
    Min fråga är då om det stämmer att steget kan gå sönder och isåfall om ni tror att det går med slingan jag hade tänkt att köpa eller om det är en stor risk att steget kommer gå sönder.
    /Klas
    Man kan väl säga som så att LEDerna kommer gå före steget...
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

dioderna har självklart alla motstånd som behövs och är på 12V. testade innan med 4 dioder och koppla dom till basen. Det gick hur bra som helst och dom blinkade i takt till musiken

Comment

Slutsteget lämnar inte 12volt likström....

Comment

Steget levererar en mycket svängande volt kurva! (ohm lag)
          MEN led's behöver väll ingen konstant spänning, de går väll bara på W och frekvensen på strömmen... (tror jag)
          Vet någon något sätt utan att koppla på basen? Har sätt några som kopplar en TIP31c på lågnivån till steget men påverkar inte detta ljud kvalitén? Är detta sätt bättre?

Comment

Skulle själv "aldrig" ens komma på tanken att koppla in belysning i serie med högtalarelementets spole, känns som något elementärt feltänk i min värld. Alternativet för belysning torde vara t.ex. en ljusorgel från Elfa

https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elf...item=85-001-16
            Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Ja det känns mycket dumt att koppla på basen MEN finns det något annat sätt? Ljusorgeln kan man väll ej att ställa på basens frekvenser? Och den kan väll ta upp ljud från väg/motor...

Comment

ja jag vet att koppla på basen inte är den bästa lösningen. En sådan ''ljusorgel'' borde ju funka om man ser till så att det inte kommer in så mycket ljud i kupén. Fördelen med den är ju också att man kan ställa in hur ofta det ska lysa.
                Jag kommer nog mest att använda detta när jag står still eftersom det ej är lagligt att ha det på under färd (är blått ljus så folk kan tro att det är ett utryckningsfordon=olagligt) det är ju inte heller någon jätte ljudhög motor (240 med B230A)

Comment

Koppla ett motstånd och en strömbrytare i serie med dioderna?
                  20W 22R typ.

Koppla bara inget i serie med basen eller på lågnivån utan att veta vad ni pysslar med.

Comment

Köp ett billigt "skit steg" och kör bara dioderna på så är de inte hela världen om de brinner

Comment

Det skulle ju gå att göra som dickbender säger att köpa ett skitsteg och köra dioderna på men om steget inte klarar det så är det ingen långvarig lösning. Lutar just nu åt att köpa en ljusorgel och koppla in för då kan man troligt vis göra så att slingan lyser helatiden och så att man kan stänga av det helt. det verkar ju vara en lösning på problemet men man får ju dock vrida ner ljusorgeln när man vrider upp musiken om man vill ha det ganska synkat

Comment

skulle inte https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-202-72&toc=0 fungera lika bra om man tar signalen från hu eller ett klenare steg?? så slipper man vägljud och allt sånt??

Comment

Den sist nämda bör funka väll? Hur får man den att gå på bas?

Comment

Kanske finns något relä du kan köra genom annars? Fast då får du ju inte "fadeat" ljus...
                            http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Ett mekaniskt relä slits snabbt i denna frekvens :/

Comment

Working...
                              X