Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

    Tjenamos grabbar!

    Setup:
    Orion XTRPRO 152. (2st)
    150L netto volym låda.
    Dubbla 6" portar på 44cm sedan trattar i båda ändar.
    Hollywood HXA3K Slutsteg.
    Dubbla batterier.
    50mm2 kablar osv..

    Detta sitter i min Volvo 855
    Det jag undrar över är hur jag ska kunna få ner avstämmningen så jag får
    en mycket djupare bas och spela? Hade först 30cm rör sedan trattar i båda
    ändar. Spelade mest vanlig musik bra. Sedan förlängde jag till 44cm rör o
    trattar i båda ändar och jag tycker inte det vart någon direkt märkbar skillnad.

    Har fasvänt basarna men blev ingen skillnad.

    jag vill att basen ska gräva djupt! Förslag på vad som bör göras? är det lättare och få djupbas i en sedan bil?
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

  • #2
    Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

    Ingen som kan?
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

    Comment


    • #3
      Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

      Jag skulle säga att ta ur den ena basen, täck för de bashålet å testa för lådan du har är rätt optimal för en bas.
      Teoretiskt så har du en avstämning som funkar bra för djupbas men iom att låvolymen är för liten för två 15 så kommer basen upplevas rätt hård, e iaf va jag tror.

      Kolla även så att talspolarna är 100% rättkopplade och inte fasvända
      loudstore.se

      loudstore på facebook

      Comment


      • #4
        Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

        Originally posted by LETH View Post
        Jag skulle säga att ta ur den ena basen, täck för de bashålet å testa för lådan du har är rätt optimal för en bas.
        Teoretiskt så har du en avstämning som funkar bra för djupbas men iom att låvolymen är för liten för två 15 så kommer basen upplevas rätt hård, e iaf va jag tror.

        Kolla även så att talspolarna är 100% rättkopplade och inte fasvända
        Tack för tipset, detta skall provas!

        har följt rockfordfosgate sida om att koppla in basarna så det ska vara rätt.
        Har kopplat till 2 ohm och jag ger basarna 600w rms styck.

        när jag satte basarna ovanpå lådan fasvände jag.

        Tycker det spelar på rätt bra annars, men lite förvånad faktiskt att det inte spelade på bättre. Hade SPL dynamics V300S4 innan och de är bra mycket prisvärdare enligt mig. Men kanske en större låda skulle göra susen som du säger..
        Originally posted by Softis
        Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

        Comment


        • #5
          Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

          Originally posted by Zäta View Post
          Tack för tipset, detta skall provas!

          har följt rockfordfosgate sida om att koppla in basarna så det ska vara rätt.
          Har kopplat till 2 ohm och jag ger basarna 600w rms styck.

          när jag satte basarna ovanpå lådan fasvände jag.

          Tycker det spelar på rätt bra annars, men lite förvånad faktiskt att det inte spelade på bättre. Hade SPL dynamics V300S4 innan och de är bra mycket prisvärdare enligt mig. Men kanske en större låda skulle göra susen som du säger..
          Du kan inte jämföra 12" med 15" om du inte ger basarna rätt förutsättning.
          lådan du har nu är kanon till två tolvor, alt en 15
          loudstore.se

          loudstore på facebook

          Comment


          • #6
            Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

            Originally posted by LETH View Post
            Du kan inte jämföra 12" med 15" om du inte ger basarna rätt förutsättning.
            lådan du har nu är kanon till två tolvor, alt en 15
            Jag förstår om det blir med djupbas om jag bara kör med 1 bas i lådan så borde jag allså bygga en ny större baslåda? på kanske närmare 300L?
            Såhär ser lådan ut för tillfället, lagt ner lite tid på den..

            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

            Comment


            • #7
              Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

              En annan sak du kan testa är att tilta upp lådan så element å portar spelar bakåt för att utesluta utsläckning.. Ett fenomen som kan uppstå då man har port placerad så högt och nära ryggstöd som du har.
              Ja 300 liter till två 15 är lagom =)
              Testa lite och återkom
              loudstore.se

              loudstore på facebook

              Comment


              • #8
                Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                Originally posted by LETH View Post
                En annan sak du kan testa är att tilta upp lådan så element å portar spelar bakåt för att utesluta utsläckning.. Ett fenomen som kan uppstå då man har port placerad så högt och nära ryggstöd som du har.
                Ja 300 liter till två 15 är lagom =)
                Testa lite och återkom
                Har nu provat och ställt upp baslådan så element och portar spelar mot bakluckan! visst lite bättre blev de faktiskt, dock vet jag inte om det är värt de för nu skakar nog min fina bil sönder istället, haha =)

                Edit: Går det och koppla 2st 2x2 ohms basar till 1 ohm?
                Last edited by Zäta; April 22, 2012, 15:09.
                Originally posted by Softis
                Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                Comment


                • #9
                  Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                  Edit: Går det och koppla 2st 2x2 ohms basar till 1 ohm?[/QUOTE]

                  svar nej.
                  Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                  Comment


                  • #10
                    Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                    Originally posted by Zäta View Post
                    Har nu provat och ställt upp baslådan så element och portar spelar mot bakluckan! visst lite bättre blev de faktiskt, dock vet jag inte om det är värt de för nu skakar nog min fina bil sönder istället, haha =)

                    Edit: Går det och koppla 2st 2x2 ohms basar till 1 ohm?
                    Hur blev det med en bas?
                    loudstore.se

                    loudstore på facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                      Originally posted by LETH View Post
                      Hur blev det med en bas?
                      Har inte hunnit med och prova med 1 bas än, får se om det blir senare idag annars under veckan.
                      Originally posted by Softis
                      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                      Comment


                      • #12
                        Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                        Inte provat en bas än.
                        Dock är det bilutställning nästa helg i Karlstad och bilen kommer att ställas ut.

                        Därför hade jag tänkt mig o bygga en ny låda tills dess och DB mäta.
                        Dock undrar jag lite angåeénde volymen på lådan.
                        Ska prova med 1 bas sen i lådan, blir det bättre då så får det bli och bygga en ny.
                        Dock känns det som ~ 300L blir ganska så stort, eller kommer det bli bra?
                        Någon som har förslag på en låda samt hur långa portar (2 aero 6)?

                        Får nog bli och bygga så att bas + portar kommer mot bagageluckan, skulle dock helst vilja ha allt uppåt mot taket, känns o bli ganska så tight annars, vad tror ni?
                        Originally posted by Softis
                        Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                        Comment


                        • #13
                          Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                          Originally posted by Zäta View Post
                          Inte provat en bas än.
                          Dock är det bilutställning nästa helg i Karlstad och bilen kommer att ställas ut.

                          Därför hade jag tänkt mig o bygga en ny låda tills dess och DB mäta.
                          Dock undrar jag lite angåeénde volymen på lådan.
                          Ska prova med 1 bas sen i lådan, blir det bättre då så får det bli och bygga en ny.
                          Dock känns det som ~ 300L blir ganska så stort, eller kommer det bli bra?
                          Någon som har förslag på en låda samt hur långa portar (2 aero 6)?

                          Får nog bli och bygga så att bas + portar kommer mot bagageluckan, skulle dock helst vilja ha allt uppåt mot taket, känns o bli ganska så tight annars, vad tror ni?
                          Bas upp och port bak mot luckan
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

                          Comment


                          • #14
                            Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                            Originally posted by Mikka View Post
                            Bas upp och port bak mot luckan
                            Säger samma, basar upp och port bakåt
                            Har inte testat de basarna så vet inte hur de funkar i mindre lådor men en 250L borde funka hyggligt med 2 6" portar med 30cm rör (längre får får du leta upp själv). Då blir det hyfsat djup avstämning vilket du verkar vilja ha.

                            Men testa först o sätt för hålet så du bara kör med en bas i din låda. låter det schysst så kör på 300L då istället. Bygg lådan stabilt bara så den inte flexar o har sig när du drar på.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Orion XTRPRO152 x2 - Djupbas?

                              Originally posted by Mikka View Post
                              Bas upp och port bak mot luckan
                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              Säger samma, basar upp och port bakåt
                              Har inte testat de basarna så vet inte hur de funkar i mindre lådor men en 250L borde funka hyggligt med 2 6" portar med 30cm rör (längre får får du leta upp själv). Då blir det hyfsat djup avstämning vilket du verkar vilja ha.

                              Men testa först o sätt för hålet så du bara kör med en bas i din låda. låter det schysst så kör på 300L då istället. Bygg lådan stabilt bara så den inte flexar o har sig när du drar på.
                              Tackar, så det blir mer optimalt och göra så än och ha element samt portar åt samma håll i nuläget?
                              Har nu provat 1 bas i lådan, visst blev det "djupare" bas, dock kändes de ju lite klenare nu med 1, hehe. Men vad sägs om 280 - 300L låda? Har rör nog långa så jag klarar mig. Låter detta vettigt?
                              Lådan kommer självklart stagas upp.
                              Originally posted by Softis
                              Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                              Comment

                              Working...
                              X