Har ett Pwk horn med två kove 8" i men upplever att avstämningen är på tok för hög, spelar knapt under 50hz. Självklart är det 8or så man ska vell inte hoppas på hur mycket djupbas som helst. Provade med dd1508 i samma låda och samma problem. Nån som har erfarenhet av horn lådor?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hur sänker man avstämningen i en horn låda?
Collapse
X
-
Re: Hur sänker man avstämningen i en horn låda?
Min sån låda spelar redigt gött ner till runt 30hz iaf i saaben, dock körde jag utan subsonic till mina B2 ES8mkII.Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
-
Har även haft billigare basar i samma låda, ett par Hertz ES200 8" och dom spelade på riktigt bra de med. Vad har du dom i för bil, och vad drivs dom med?Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Comment
-
En enkel tolkning av teorin bakom horn är att du ska göra hornet längre och med långsammare utvidgning. Jag hade börjat simulera lite för att se vad det är du har och sen komma fram till vad du vill ha.
Du kan prova att bara förlänga hornet en halvmeter och se vad det gör för skillnad. Det är inte rätt, men det kan bli bättre än vad du har nu.
Comment
-
Enklare o bara göra en vanlig portad låda till basarna än att göra det 50cm längre då det redan är ganska stort.
Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Comment
-
Originally posted by Frippe_L View PostEnklare o bara göra en vanlig portad låda till basarna än att göra det 50cm längre då det redan är ganska stort.
Comment
-
Precis. därför tyckte jag det var lättare för han att göra en vanlig portad låda på runt 50L som de basarna brukar funkar bra i.
Iofs var det lätt för mig att göra den lådan för en annan (Mokke) sågade ut alla bitarna haha. Annars hade jag inte ens tänkt tanken att försöka.
Men den funkade bra i min bil, hyfsat allround.Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Comment
-
Det är möjligheten att få en lite mer bredbandig bas som gör att jag vill prova lite mer med horn. Synd att de tar sån plats. Basreflex är smidigare rent praktiskt. Särskilt ifall det är i en sedan som kanske kräver att man får in ljudet i kupen på något bra sätt.
Comment
-
Tycker den ser ut som ett renodlad bakladdat horn!Last edited by Noiseprojekt; April 11, 2012, 20:46.
Comment
-
Originally posted by dickbender View PostJa blir lite svårt å förlänga "porten" när den sitter i hatthyllan frågan är vad som händer om man provar å minska arean istället? För övrigt ser den på pricken ut som frippes låda.
Risken är iofs att du bara gör en basreflex med onödigt stor/konstig port.
Comment
Comment