Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installations/komponentråd, Firebird -73

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Installations/komponentråd, Firebird -73

Hej!

Är en riktig novis när det gäller billjud, och skulle behöva goda råd gällande komponentval och installation i Firebirden. Då bilen är från -73 vill jag helst bevara inredningen i orginalskick och inte gärna börja kapa i tex dörrsidorna - blir alltså ganska begränsad vad gäller högtalarplaceringar.

Har för närvarande ett riktigt skräpsystem som sitter i bilen med ett par 5,25" feltemahögtalare i mittkonsolen och ett par 6x9" i hatthyllan av okänt märke. Högtalarna följde med bilen när jag köpte den för 6-7 år sedan, så där är jag oskyldig. Jag köpte till ett 4-kanaligt GAS-slutsteg för 3-4 år sedan, men högtalarna är inte i närheten av att klara av någon form av volym/effekt, slår igenom och låter gräsligt.

Är om möjligt ute efter ett system som klarar att poppa loss hyggligt till blandad rock mestadels. Är osäker på om en baslåda krävs i slutändan, men först måste gamla högtalarna iaf ut och nya in.

Slutsteget tänkte jag nog behålla, åtminstone till en början, tror det har tillräcklig effekt för mina behov. Har för övrigt i nuläget ingen fungerande huvudenhet utan har drivit allt från MP-3 spelare direkt till slutsteget.(inte heller så lyckat ljudmässigt misstänker jag)

Har läst runt på forumet och då ingen i princip sätter högtalare i mittkonsolen misstänker jag att det är ett mindre lyckat val av placering - problemet för mig är att jag inte har mycket annat att välja på vad gäller frontsystemet. Sen är väl hatthylleplaceringar inte heller det bästa, men har inte mycket till val där heller....

Så vad göra? Tänkte bygga om systemet bit för bit, ny HU behövs, liksom högtalare. Hatthyllan kan i viss mån byggas om och kräver väl inte nödvändigtvis 6x9", utan kan ersättas med annat om det är bättre. I mittkonsolen går det inte in något större än 5,25" Utrymmet bakom fronthögtalarna i mittkonsolen är för övrigt öppet framåt ut i kupén för närvarande, går kanske med en del pill få till så det blir slutet - hur viktigt?

Vad gäller kostnadent hade jag tänkt mig max 1000-1500:- per högtalarpar, HU mellan1000-2000:-

Så, finns det några goda råd att få gällande installationen, eller är jag ett hopplöst fall?

Lämplig högtalarcombo fram/bak?

Huvudenhet?

/ Johan

Re: Installations/komponentråd, Firebird -73

Novis är ok, då gäller det ju att fråga så man lär sig. Så har jag alltid lärt mig.

Firebird är ju cool bil! Har inte byggt så mycket stereo i just den modellen men jag tänkte kanske hjälpa dig lite med tänket snarare än montaget...

Mittkonsoll är mindre lyckat då stereoperspektiv och röster blir ganska trista med den högtalarplaceringen.

Det är förståelig att du inte vill sätta sågen i inredningen, oavsett vilken bil man har ska man nog ta sig en funderare på just den aspekten och om det går att återställa när man "klar" med bilen. Till en så gammal bil kan det nog bli rätt svårt att hitta inredning för vettiga pengar så var försiktig. Det finns vägar att gå ändå. Jag tänker att du kanske kan montera ett framkit med 5.25" och diskant vid fötterna, kickpanelsmontage. Bygg bafflar som du fäller in högtalarna i som passar i kickarna och vinkla dem så du får bra lyssningsvinkel.

Det blir kanske svårt att få till nån bra midbas fram i bilen med kickpanelsmontage och sätta baslåda fram är aningen överkurs i en sådan bil så varför inte montera ett par bra Openair 8"are i hålen där 6x9 sitter. Kör sen framkitet i kickarna på ena halvan av 4 kanalaren och 8" därbak bryggat på den andra halvan av steget. Det är inte mycket jobb och bör kunna lyfta ljudet lite lagom. När alla högtalare sitter monterade, glöm inte att filtrera signalen till respektive högtalare. Högpass till framkitet, dela vid frekvens som låter bra, här är öronen bra hjälpmedel snarare än fina råd från förståsigpåare. Det du tycker låter bra är bra. Basen/basarna behöver lågpassfilter. Basarna måste sitta tajt och riktigt fast för att få rätt förutsättningar för att göra bra jobb. Rätt förutsättning är att det är tätt mellan bak och framsidan där basen sitter monterad. ÄR det inte det, lär basen inte bli kul alls. Det är en utmaning men lyckas man med det kan det bli mycket bra, även utan låda.

Mp3spelare direkt in i steget kanske funkar men det är klart roligare och säkrare med en riktig HU. Det finns riktigt vettiga HU för runt 1000 idag om man inte ska ha nån spetsteknik.

/mt4base

Comment

Tack för tipsen!

Joo, det är helt klart svårt få tag på ny inredning om man vill återställa, och då bilen faktiskt är i hyggligt orginalskick indredningsmässigt så.....

Det kan möjligen gå med en kickpanelsmontage, dock lite bängligt med tanke på "handbromsen" som är fotpedalstyrd längs väggen, anar ett problem där. Möjligen finns finns utrymme bakom en panel som går att montera bort i sin helhet och ersätta med en egentillverkad. Får gå ut i morgon och klura lite. I värsta fall får jag väl prova mittkonsolvarianten och se hur det ter sig. Motorn väsnas ju så mycket(455:a) så det märks mindre än på bruksbilen om man tappar lite stereoseparation

Vad jag än gör, lär det ju bli ett lyft ljudmässigt, men lika bra att försöka få till det så bra som möjligt på en gång. Tipset om 8" basar i hatthyllan gillar jag, mer bastryck och så slipper man 6-9" som jag efter lite rundläsning på forumet förstått är en mindre lyckad satsning.

Funderar på den här uppsättningen, kan det passa ihop?:

fram:

DLS Performance C5A 5,25" kit, 1195:- på dB-akuten

Bak:

DSL Performance OA8 8" Subbas, 1095:- på dB-akuten

Som huvudenhet kanske en Alpineenhet skulle vara något att satsa på, känner mig lite vilsen bara bland dom olika varianterna, tips?

/ Johan

Comment

Visserligen över budget men som huvudenhet känns en Retrosound som ett bra alternativ om det inte är uppkapat till moderna mått i panelen.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

Comment

En retrosound känns trevlig, bra tips. Lite över budget i nuläget dock.

Efter en ny kontroll kan jag bara konstatera att en kickpanelsmontering inte är möjlig pga utrymmesbrist. Hand(fot)bromspedalen sitter för tight emot. Verkar återkomma till mittkonsolsplacering som enda nuvarande utväg. Fördelen där är väl att det faktisk efter lite mätning kan vara möjligt med en 6,5" högtalare. Skulle jag komma över dörrsidor begagnat hamnar man i nytt läge, men tills dess.....

Möjligen skulle man kunna flytta diskanten ut mot dörr/stolpe/instrumentbräda för bättre spridning....Kräver inget större och framförallt icke återställningsbart ingrepp.

Var förbi enda lokala bilstereohandlaren i stan(Västerås), bilstereohörnan. Där har man ffa Massive audio-högtalare. Duger kanske gott för mig? Hade bara möjlighet att lyssna på deras koaxial 6,5" SX6, var iaf relativt ok.

Comment

Kan du inte ens få plats med ett par bra 3.5 coaxialer vid kickpanelerna som du kör tillsammans med ett basrör med måtten 310x175mm?

Återanvänd ditt 4ch-steg till det ovan.

Då har du 2400:- kvar till HU inkl. ev. lite mont.mtrl.

Pierre
            Last edited by Horsyhorse; March 26, 2012, 21:50.
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Möjligen skulle det gå med små i kickpanelerna, förutsatt att jag gör ett ingrepp i dom. Slog en signal till Camaro/Firebirdskroten idag i förhoppning att kunna få tag på ett par begagnade dörrsidor eller kickpaneler, men det var nytillverkat som gällde, och då drar det iväg flera tusen direkt. Känns inte direkt som ett förstahandsalternativ.

Har i stället lagt en beställning på ett par DLS Reference R4 för montering i mittkonsolen, kan då prova montera diskanterna ut åt sidorna. Tokigt tänkt?
              Får se hur pass det låter. Blir det pannkaka har jag iaf inte kapat sönder något i onödan.

Om det fungerar blir nästa steg då att få lite bas och bredd, för med systemet ovan lär det behövas.

/ Johan

Comment

Working...
              X