Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda uträkning, har jag gjort rätt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Baslåda uträkning, har jag gjort rätt?

Tja
    Jag är total novis när det gäller att bygga billjud, eller ljud över huvud taget för den delen, och ville bara kolla så att min uträkning på baslåda är korrekt.

Jag har en gammal JBL gti 1500 15"

Qts 0,34
    fs 35
    Vas 188,9

och vill bygga en basreflex låda

Jag kom fram till en storlek på 130l och db3 på 37, kan det stämma eller missar jag nåt här? Matte har aldrig varit min starka sida.

Längden på mitt rör har jag ingen aning om hur jag får fram, tänkte antagligen börja långt, spela lite och lyssna, och sen kapa av det allt efterssom, eller finns det en formel för hur man räknar på det?

Sen undrade jag lite över minsta mm2 arean på kablarna till steget, just nu har jag ett no-name digitalt monosteg på angivna 500wRMS@ 4 ohm, som jag kommer använda tills det att jag har råd med ett lite vettigare.

Bilen den kommer sitta i är en BMW e46 (3 serien) sedan, med batteri i bagaget. Dock finns det ingen lågnivå utgång, och originalstereon har en väldigt udda dimension, så det kommer dröja innan jag byter huvudenhet, så tills vidare har jag snott högnivå från högtalarna i hatthyllan.

Bygger i 22mm spån då det har en lägre resonans än MDF, och jag hade ändå inte tänkt fräsa något i lådan.

Tacksam för all sorts hjälp

Mvh
    Johan

Re: Baslåda uträkning, har jag gjort rätt?

Vilken storlek på porten har du?

130 liter nettovolym borde fungera tycker jag, sett ur teoretisk synpunkt i ett beräkningsprogram alltså. 6" port är lämpligt för att inte få alltför hög lufthastighet i porten, röret kan göras 10 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Då bör avstämningen hamna omkring 37 Hz.

Du kan även börja med 15 cm långt rör och sedan kapa några cm i taget ifall det spelar för djupt.

Om ett slutsteg i klass D (så kallat digitalt) ger ut 500 WRMS i 4 Ohm vid 14,4 V inmatad spänning, då tycker jag att 16 mm2 kabelarea med minst 50 A säkring (max 80 A för den arean) är lämpligt för just den belastningsimpedansen. Tänker du uppgradera systemet i framtiden så är det förstås bättre att redan nu välja en grövre kabel+större säkring.

Comment

Tack tack för de snabba och utförliga svaren!

Jo, tanken var väl att uppgradera steget någon gång i framtiden, men innan dess blir det ny huvudenhet (köpte en i dag faktiskt, då jag provspelade en låda som jag vet hur den låter, och distortionen fick den att "slå igenom" på 1/3 av vad den normalt spelar.) så jag får riktig lågnivå till steget.

Sen byter jag nog framsystemet också innan jag lägger pengar på ett nytt monoblock, så kan köra på 16mm3 så länge (för det hade jag låg och skräpade i förrådet ). Har iofs inte mer än 30-50cm mellan batteriet och steget, så kabel kostar i princip ingenting!

Blir det att låta OK om jag drar porten ut genom armstödet i sätet bak, eller är det bättre om jag skruvar bort hela skidluckan och får en öppning in i kupen?

//Johan

Comment

Det funkar att dra ut porten genom skidluckan om armstödet är nedfällt, huvudsaken är att porten har fritt utrymme framför portmynningen. Med tanke på att bilen är en sedan så får man dessutom bygga en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, annars "smiter" ljudet bakåt i skuffen och ljudet i kupen blir inte som det är tänkt.

Comment

Originally posted by johank78
          Tja
          Jag är total novis när det gäller att bygga billjud, eller ljud över huvud taget för den delen, och ville bara kolla så att min uträkning på baslåda är korrekt.

Jag har en gammal JBL gti 1500 15"

Qts 0,34
          fs 35
          Vas 188,9

och vill bygga en basreflex låda

Jag kom fram till en storlek på 130l och db3 på 37, kan det stämma eller missar jag nåt här? Matte har aldrig varit min starka sida.

Längden på mitt rör har jag ingen aning om hur jag får fram, tänkte antagligen börja långt, spela lite och lyssna, och sen kapa av det allt efterssom, eller finns det en formel för hur man räknar på det?

Sen undrade jag lite över minsta mm2 arean på kablarna till steget, just nu har jag ett no-name digitalt monosteg på angivna 500wRMS@ 4 ohm, som jag kommer använda tills det att jag har råd med ett lite vettigare.

Bilen den kommer sitta i är en BMW e46 (3 serien) sedan, med batteri i bagaget. Dock finns det ingen lågnivå utgång, och originalstereon har en väldigt udda dimension, så det kommer dröja innan jag byter huvudenhet, så tills vidare har jag snott högnivå från högtalarna i hatthyllan.

Bygger i 22mm spån då det har en lägre resonans än MDF, och jag hade ändå inte tänkt fräsa något i lådan.

Tacksam för all sorts hjälp

Mvh
          Johan
          22 spån funkar utmärkt, se till att få lådan helt tät bara. En sådan JBL flyttar en del luft och är inte lådan tät har du kanske byggt dig en piporgel
          Det behöver inte vara en jättenackdel att köra högnivå in i steget just till en bas om själva omvandlaren bara inte plockar upp massa elektriskt skräp i bilen med störningar som följd. Kör du med ditt nonamesteg och lyssna hur det blir, dock är min erfarenhet från GTI15 att den behöver en hel del mer effekt än 500watt för att komma till sin rätt. Senare kanske du kan köpa nått strömstarkt bättre slutsteg, det är ju kul att byta upp sig lite ibland också.

Mvh
          mt4base

Comment

Tack igen för svaren.

Det blev att köpa en ny huvudenhet direkt ändå, då det blev extremt mycket distorsion med högnivå/originalstereo.

Kenwood KDC-4651URY

Ljudkvaliten blev oändligt mycket bättre, i hela bilen, så det var väl spenderade pengar

Provspelade med en sluten låda som en bekant hade stående, den är aldeles för liten, skulle tro att den är avstämd någonstans runt 120-150Hz då jag bara får midbas, men kunde ivf kostatera att steget definitivt behöver uppgraderas framöver.

En fråga ang. rörlängden bara, är 10cm inkl eller exkl trattarna? Antar av hur du skrev att det är exkl tratt, men det är lika bra att fråga så jag får det rätt från början =)

/Johan

Comment

Kapa själva röret så att det blir 10 cm långt, sedan sätter du tratt i vardera ände.

Comment

Working...
              X