Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD 0515 Låda till garaget?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DD 0515 Låda till garaget?

Lurar lite på att byta ut mina garagebasar mot DD 0515.
    Har idag ett par gamla RF 15" i ca 160L st (kan mäta exakt ikväll) låda med 6" aeroport i.

Tänkte försöka använda dom gamla lådorna, porten kan givetvis bytas.
    Kan dock inte göra slotport, får isf bli fyrkantsport eller aero i detta fallet.

Frågan är väl egentligen om 0515 kan tänkas fungera i dessa volymer?
    Dom kommer få nånstans mellan 200-300w st.

Mvh Daniel

Re: DD 0515 Låda till garaget?

Inte någon gissning ens alltså?

Comment

Jag kan gissa, jag gissar att det kommer funka bra med 6" port i ca 160L låda med 0515 bas.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
        Jag kan gissa, jag gissar att det kommer funka bra med 6" port i ca 160L låda med 0515 bas.
        Hmpf, ja men är det en kvalificerad gissning eller skjuter du från höften nu?

Då jag själv är mer av en fixare än en tänkare så brukar jag fråga om hjälp med dessa funderingar, finns ju trots allt folk som tycker att det är kul att fundera på sånt här, själv trivs jag bättre i garaget än framför datorn.

Comment

Om man ska utgå ifrån basens parametrar så är ju slutet bättre, men om vardera låda är på 160 liter byggvolym så fungerar det nog med basreflex också tror jag. Röret kan göras 42 cm långt, sedan trattar i båda ändar.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Om man ska utgå ifrån basens parametrar så är ju slutet bättre, men om vardera låda är på 160 liter byggvolym så fungerar det nog med basreflex också tror jag. Röret kan göras 42 cm långt, sedan trattar i båda ändar.
            Slutet känns sådär eftersom jag vill få så mycket tryck som möjligt ur dom, är ju kombinerade garage och gårds högtalare så att säga.

DDs parametrar, hur är det med dom egentligen?
            Vissa räknar efter dom andra säger att man absolut inte kan göra det med gott resultat.
            Det är lite pga den frågan tråden lades upp med.

Hur är det DD själva tycker att man ska räkna, är det inte en viss port area per liter, och sen alltid typ 40cm lång port?
            Kommer inte ihåg och via telefonsurf lär jag inte heller leta rätt på det (jäkla iFån).

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
              Hmpf, ja men är det en kvalificerad gissning eller skjuter du från höften nu?

Då jag själv är mer av en fixare än en tänkare så brukar jag fråga om hjälp med dessa funderingar, finns ju trots allt folk som tycker att det är kul att fundera på sånt här, själv trivs jag bättre i garaget än framför datorn.
              Skjuter från höften, med en minigun så man träffar ju alltid nåt.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Slutet känns sådär eftersom jag vill få så mycket tryck som möjligt ur dom, är ju kombinerade garage och gårds högtalare så att säga.
                Jo, jag förstod nog det. Ville bara nämna vad parametrarna "visade".

DDs parametrar, hur är det med dom egentligen?
                Vissa räknar efter dom andra säger att man absolut inte kan göra det med gott resultat.
                De "inbitna" användarna av DD brukar väl säga att man inte alls ska utgå ifrån några parametrar eftersom de bara gäller vid små signaler, vilket ju är sant.

Personligen har jag blivit lite tveksam till att deras parametrar stämmer, men det är ju jag det.

Hur är det DD själva tycker att man ska räkna, är det inte en viss port area per liter, och sen alltid typ 40cm lång port?
                De har ett "speciellt" sätt att räkna ut lådorna till sina basar, står någonstans på deras hemsida hur man ska gå tillväga. Med tanke på att deras basar ofta får bra kritik ljudmässigt så antar jag att det sättet fungerar.

Jag bryr mig dock inte om detta utan räknar ut med beräkningsprogram istället, sedan får väl folk tycka vad de vill. Stämmer inte låduträkningen så kan man ju om inte annat skylla på felaktiga parametrar.

Comment

http://www.ddaudio.com/tech-support/...et-volume.aspx
                  Men detta är för inne bruk (bil) det bör ju ska vara helt annan låda till ett rum (garage)
                  Last edited by haapppoooo; March 10, 2012, 09:04.

Comment

Slutet på denna alltså 0515..det vill jag prova.! Vad blir volymen.??
                    Jaha.??

Comment

För hemmabruk alltså?

50-100 liter bör fungera om man vill ha ganska jämn återgivning. Över 100 liter går den inte speciellt mycket djupare och under 50 liter börjar det nog bli mer åt "dunk" tror jag.

Den kan spela ordentligt djupt verkar det som.

Comment

För hemmabruk alltså?

50-100 liter bör fungera om man vill ha ganska jämn återgivning. Över 100 liter går den inte speciellt mycket djupare och under 50 liter börjar det nog bli mer åt "dunk" tror jag.

Den kan spela ordentligt djupt verkar det som.
                        Tänkte till bil.... :-)
                        Jaha.??

Comment

50 liter borde spela djupt.

Comment

Okej nu har jag satt mig ner och kollat runt lite.
                            Till att börja med så hade jag ganska fel ang volymen på mina lådor, dom var tydligen på 176L styck.

Och enligt amerikanarna blir då detta 6,21cuft
                            Sen räknar dom bort ca 20% för att få fram nettovolymen och då har vi alltså 5cuft kvar (140L)

Och så räknar dom med 16kvadrattum per 1cuft nettovoym och då är vi uppe i 80kvadrattum port (203cm2).

Detta är alltså räknat så som jag tolkar DDs låd och port förslag.

Frågan är om man verklligen kan räkna bort 20% av volymen, känns mycket men har inte räknat på det.

Så 140L netto med 203cm2 som är mellan 45-50cm lång.
                            Landar den runt 35-40hz avstämmning?
                            Och hur skulle detta skilja sig emot att använda en 6" aeroport?

Edit:
                            Redan räknefel tydligen, ska bevisligen inte hållas med detta portarean blir 516cm2.
                            Last edited by Slarvar; March 10, 2012, 20:40.

Comment

Den teoretiska frekvenskurvan med 35-40 Hz avstämning blir ordentligt peakad omkring avstämningen, frågan är hur du vill ha ljudet. Mitt portförslag gav ca 25 Hz avstämning, räknat på 160 liter då förstås.

Eftersom lådvolymen istället ligger på 176 liter så kan du göra rören 35 cm långa, om du vill ha 25 Hz avstämning alltså.

Comment

Working...
                              X