Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrämmande kabeldragning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrämmande kabeldragning

    Håller på och hjälper en kompis att byta elsystem på hans Firebird -69.
    Hinner tydligen hända en del med ett elsystem på 43år, det var många som hade varit där och micklat och skarvat och lappat.
    Ett av de otäckaste exemplen hade med stereon att göra.
    Den som en gång dragit högtalarkabel tyckte tydligen att buntband eller tejp var för dyrt så han hade helt sonika knutit fast kabeln ett varv runt stammen till baken på bilen. När sen högtalarkabeln skavts sönder i dörröppningen efter ett tag så har kabeln kortslutits och tydligen tog det ett tag för stereon att gå sönder för högtalarkabeln har smält in i stammen och det har tom pyrt lite i all isolering här och var.
    Tänkte bara ta det som ett lysande exempel på att all kabeldragning bör ske med insidan av skallen. Man vet aldrig när oturen är framme.

    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

  • #2
    Re: Skrämmande kabeldragning

    Smart det där!!! Kanske skulle pröva
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Skrämmande kabeldragning

      Ja vad är det man säger..alla ideér är bra..utom dem dåliga
      Tyvärr är det ganska ofta som folk gör dåliga installationer.

      Jag vet flera stycken som dragit strömkabeln längs med bromsrör under bilen, och även det tycker jag personligen är en dålig idé.
      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
      --------------------------------------------------------------------------------
      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

      Comment


      • #4
        Re: Skrämmande kabeldragning

        Jo, jag har oxå settströmkablar som suttit med buntband längs både bromsrör och bränsleledningar. Själv har jag funderingar på att dra en ny 50mm2 under bilen nu men isåfall kommer den få egna upphängningar som går över skyddsplattorna som finns på min bil.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Skrämmande kabeldragning

          Njaa. Jag rekommenderar nog ändå invändigt. Tråkigt om man får upp grenar och allt annat som finns på våra vägar.
          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
          --------------------------------------------------------------------------------
          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

          Comment


          • #6
            Re: Skrämmande kabeldragning

            Förstår din tanke men det bör inte vara någon fara på min bil, skydden som sitter där idag har suttit där i över 30k mil och har inte lossnat än. Kommer bilder på monteringen sen om det blir det valet.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Skrämmande kabeldragning

              Tyvärr var ju amerikanerna ganska bra på att göra egna tokiga ellösningar på den tiden

              Comment


              • #8
                Re: Skrämmande kabeldragning

                Originally posted by xciso View Post
                Ja vad är det man säger..alla ideér är bra..utom dem dåliga
                Tyvärr är det ganska ofta som folk gör dåliga installationer.

                Jag vet flera stycken som dragit strömkabeln längs med bromsrör under bilen, och även det tycker jag personligen är en dålig idé.
                Jag hör till den skaran som dragit strömkabeln under bilen längs med bromsrören. Kollar nu som då under bilen och kabeln har inte flyttat sig överhuvudtaget fast den suttit där ett bra tag och jag har kört både i skog och mark med bilen. Varför skulle det vara en dålig idé? Måste fråga, nyfiken som jag är...

                /Freddi
                Projekt #sqnewbeetle
                http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                Comment


                • #9
                  Re: Skrämmande kabeldragning

                  Originally posted by Freddi View Post
                  Jag hör till den skaran som dragit strömkabeln under bilen längs med bromsrören. Kollar nu som då under bilen och kabeln har inte flyttat sig överhuvudtaget fast den suttit där ett bra tag och jag har kört både i skog och mark med bilen. Varför skulle det vara en dålig idé? Måste fråga, nyfiken som jag är...

                  /Freddi
                  Undrar detsamma. Har kört så på flera bilar utan några som helst problem.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skrämmande kabeldragning

                    Är väl igentligen inte så farligt bara man har rätt säkring för kabeldimensionen. Men har man t.ex stora säkringar och höljet går sönder på kabeln så finns det ju en teoretisk chans att ett spätt bromsrör smälter sönder med bromshaveri/brand som följd. Ännu värre om man då drar den i bränsleledningen Är så höga ampere vid låg spänning som 12v

                    Så nej det är inte "fackmannamässigt" gjort att dra under bilen även om det funkar tyvärr, min och troligen dem flestas åsikt

                    //Simon

                    Comment

                    Working...
                    X