Announcement

Collapse
No announcement yet.

Power reg mm, varför ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Power reg mm, varför ??

    Hej!
    Blir ju uppmanad att skriva i forumet så varför inte..

    Tänkte på en sak , varför strävar man efter högre spänning från batterier mm när de flesta steg,HU mm har switchade nätdelar?
    Vanligtvis så har ju sw nätdelar ett spann på inspänning och utspänningen hålls ju konstant om man håller sig inom detta , dvs 13.8 eller 14.5 spelar noll roll då utspänning till interna transistorer mm håller samma spänning ändå..??

    Missar jag nåt eller?


    Power reg typ kondensatorbank är ju egentligen samma sak, de påverkar ju inte den utgående spänningen efter sw nätdel.
    Å en stor anledning till just sw nätdelar är ju att de ska ta liten plats utan behov av stora kondningar a la analoga slutsteg.

    Så kom igen nu "expertiser" och förklara...

    //Peder J

  • #2
    Re: Power reg mm, varför ??

    Originally posted by pedjoh
    Hej!
    Blir ju uppmanad att skriva i forumet så varför inte..

    Tänkte på en sak , varför strävar man efter högre spänning från batterier mm när de flesta steg,HU mm har switchade nätdelar?
    Vanligtvis så har ju sw nätdelar ett spann på inspänning och utspänningen hålls ju konstant om man håller sig inom detta , dvs 13.8 eller 14.5 spelar noll roll då utspänning till interna transistorer mm håller samma spänning ändå..??

    Missar jag nåt eller?


    Power reg typ kondensatorbank är ju egentligen samma sak, de påverkar ju inte den utgående spänningen efter sw nätdel.
    Å en stor anledning till just sw nätdelar är ju att de ska ta liten plats utan behov av stora kondningar a la analoga slutsteg.

    Så kom igen nu "expertiser" och förklara...

    //Peder J
    Finns ju 2 olika sätt att bygga en switchad nätdel.
    Den du tänker på är en självreglerande som mäter av sin sekundärdel hela tiden och anpassar switchfrekvensen efter det.
    Sen finns den enklare varianten med fast switchfrekvens som i praktiken fungerar som en vanlig transformator sen. Enklare och billigare att bygga och det verkar vara den modellen som används i de flesta slutsteg även att man kan ifrågasätta varför man inte väljer det mer avancerade sättet.
    En annan aspekt att vilja bibehålla så hög spänning som möjligt är ju att det går åt lite mindre ström för att få ut samma effekt då.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Power reg mm, varför ??

      Som Expoze säger så kör de allra flesta med strömförsörjningar som inte är reglerade. De är helt enkelt billigare, effektivare och snabbare att utveckla. Att bygga ett slutsteg som lämnar 1kw med 11-16V in är i princip lika dyrt som ett slutsteg som lämnar 1500W vid 14.4V och 1000W vid 11V. Då kan man dessutom skriva 1500W i reklamen och det säljer bättre än 1000W. Utvecklingen av bilstereoprodukter får ofta inte kosta så mycket heller då det är så små volymer att det blir svårt att få igen en dyr satsning.

      Comment


      • #4
        Re: Power reg mm, varför ??

        Hej!
        Tack för era intressanta synpunkter.

        De nätdelar som används i 99% av fallen är av sk PWM-typ.
        Man hackar upp ingående dc som kan vara mellan 9-15 volt.
        Ut får man då en ostabiliserad dubbelspänning som används till
        slutsteget.

        Därför min fråga igen, ovanstående lösning ger ju
        samma utspänning oavsett om inspänningen är 9 eller 15 v.

        Hoppas detta ger mer synpunkter!

        mvh
        Peder J
        Last edited by pedjoh; February 14, 2012, 23:35.

        Comment


        • #5
          Re: Power reg mm, varför ??

          Originally posted by pedjoh View Post
          Hej!
          Tack för era intressanta synpunkter.

          De nätdelar som används i 99% av fallen är av sk PWM-typ.
          Man hackar upp ingående dc som kan vara mellan 9-15 volt.
          Ut får man då en ostabiliserad dubbelspänning som används till
          slutsteget.

          Därför min fråga igen, ovanstående lösning ger ju
          samma utspänning oavsett om inspänningen är 9 eller 12 v.

          Hoppas detta ger mer synpunkter!

          mvh
          Peder J
          PWM är betydligt mer komplicerat än upphackad DC. Jag tror att pga detta så förenklas det avsevärt i litteratur osv för att vi ändå ska kunna få ett grepp om vad det innebär.

          Det heter att det är PWM i bilstereoslutsteg, men de allra flesta är inte det i bemärkelsen som jag tror att du tänker dig.

          De kör en fast pulsbredd för enkelhetens skull. Det är först när pulsbredden regleras (riktig PWM) som en reglerad utspänning fås (lite annat ska också till, vilket ökar kostnaden).

          PWM i den enklaste varianten (som normalt också används) ger en utspänning som är en ren spegling av inspänningen multiplicerat med transformatorns omsättning (varv primärt mot sekundärt). Utspänningen blir alltså inte samma oavsett inspänning. Tvärtom så följer den inspänningen i princip linjärt (lasten kan också påverka).

          Jag vet inte om du blir nåt klokare. Det är svårt att avgränsa ett område och ändå träffa rätt.

          Comment


          • #6
            Re: Power reg mm, varför ??

            Tackar, mycket intressant!

            Detta måste forskas vidare i

            mvh

            Peder J

            Comment


            • #7
              Re: Power reg mm, varför ??

              Frågan är väl om det ens kan kallas PWM, det som används i de flesta nätdelar. Pulsviddsmodulering är ju just en justerbar switchning, jag har förr massa år sen fått lära mig att kalla dessa fasta enkla nätdelar för primärswitchade. Kärt barn har ju många namn och PWM är väl något som "ligger lite i tiden" och kanske används som benämning lite väl frikostigt ibland? Bara en fundering.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Power reg mm, varför ??

                Egentligen är det inte PWM nej. Nu är vi nere i nördighetens djup o gräver.

                Klass D är inte särskilt digitalt heller egentligen, men begreppet finns för att särskilja gammal och ny teknik. Sen att femti-elva olika tekniker används gör bara att det behövs ett begrepp som folk kan ta till sig. Digitala slutsteg.

                Klass A-slutsteg för bil arbetar sällan i riktig klass A heller. Men hur nördigt skulle det bli ifall de kallades "klass AB med förhöjd biasström"? Vem skulle förstå skillnaden?

                Mosfet var också hett ett tag. Hur många visste egentligen vad det innebar?

                Det var nog samma sak med primärswitchade nätdelar när de kom. Man ville särskilja slutsteg med riktig nätdel från de gamla hederliga som gick direkt på batterispänning. PWM lät exotiskt och blev ett begrepp. SMPS hade varit mer korrekt om man nu var tvungen att ha en säljbar bokstavskombination.

                Comment


                • #9
                  Re: Power reg mm, varför ??

                  Nördigt är kul!
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment

                  Working...
                  X