Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litet extrabatteri ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litet extrabatteri ?

    Hej !
    Provade köpa en begagnad 5F kondensator för att se om det botade mitt blinkande ljus, känns som om stegen drar ström snabbare än generatorn hinner med att ladda för det märks mest när det är snabba strömpulser, t.ex trummor från framsystemet !

    Nu har t.o.m displayen och dioderna slutat lysa på kondningen, osäker på om det bara är dom eller om den gått sönder helt..

    Sitter ett 6 månader gammalt Tudor high tech på originalplats under huvuen, 760 CCA, och bilens 150A generator är nyrenoverad. Originalkablarna är utbytta till fräsha 33 eller 25mm^2, samma som grövsta originalkabeln iallafall. Även jordpunkterna är uppfräshade.

    Mätt på batteripolerna så sjunker spänningen till 13V (kanske lägre, inte världens snabbaste multimeter) när det trycker på.

    Har ett phoenix gold 200.4 och ett 1200.1, så totalt drygt 2kw rms.

    Funderar nu på ett minibatteri tillsammans med slutstegen i reservhjulsbaljan, istället för kondensatorn. Jag har kollat lite på:

    Kinetik KHC-600 20Ah - Pulse Cranking 850A - ? milliohm
    Ground Zero GZBP 12.1000 - Power: 1000 Ampere - 15 milliohm
    Optima Yellow Top 2.7L - 575 Ca - 4,6 milliohm

    Sett till den interna resistansen så borde väll det lilla optimat ge mig bäst resultat mot blinkningarna ? Men GZ batteriet har å andra sidan högre strömsiffra från tillverkaren.. Spelar "alltid" med motorn på så vet ni det med !

    Hoppas någon har några teorier eller nått att komma med Får inte plats med ett vanligt batteri tillsammans med stegen i baljan, hoppas att de där får plats, måste mäta höjden någon dag !


    //Jonas

    EDIT: kondningen lyser och lever igen

  • #2
    Re: Litet extrabatteri ?

    Rekomenderar ej att blanda olika batterier och särskillt ej olika storlekar.

    Dock verkar du ej ha så mkt strömproblem om spänningen bara sjunker till 13 volt?
    Testa med en låt som har jämn och konstant basgång, då borde din multimeter hinna med.

    Du får helt enkelt GÖRA plats till ett likadant batteri som du redan har, kommer bli mycket bättre, och för mkt batterier kan man aldrig ha !
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se

    Comment


    • #3
      Re: Litet extrabatteri ?

      Kör jag en låt som har ett "mjukstartande" basdunk så hinner generatorn/batteriet med och spänningen är stabil, är i första hand väldigt rappa dunk som belastar framsystemet som ger mig problem, känns "fel" då det steget är mindre.

      Och det är nog illa som det är nu, men men.. är det lösningen får jag lösa problemet med det

      Comment


      • #4
        Re: Litet extrabatteri ?

        Blanda batterier ska inte vara nån större fara så länge man ser till att de aldrig blir riktigt urladdade, det är då det kan bli problem. Så fick jag lära mig en gång i tiden och kan backa upp det med att själv kört så i rätt många år utan minsta problem. Enda gången jag fick problem var med ett Exxide Maxima ihop med ett vanligt batteri. Glömde innerbelysningen på över en helg och Maximat gick aldrig att få liv i igen.
        Har du kollat på var du har jordat batteriet i karossen? Är inte ovanligt att orginalpunkter sitter i rätt tunn plåt tyvärr. Jag drar gärna min batterijord till krockbalk eller framvagnsbrygga.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Litet extrabatteri ?

          Originally posted by Expoze View Post
          Blanda batterier ska inte vara nån större fara så länge man ser till att de aldrig blir riktigt urladdade, det är då det kan bli problem. Så fick jag lära mig en gång i tiden och kan backa upp det med att själv kört så i rätt många år utan minsta problem. Enda gången jag fick problem var med ett Exxide Maxima ihop med ett vanligt batteri. Glömde innerbelysningen på över en helg och Maximat gick aldrig att få liv i igen.
          Har du kollat på var du har jordat batteriet i karossen? Är inte ovanligt att orginalpunkter sitter i rätt tunn plåt tyvärr. Jag drar gärna min batterijord till krockbalk eller framvagnsbrygga.
          Batteriet är jordat i den förstärkta jordpunkten i innerskärmen, skrapade bort en hel del färg för att den skulle få bättre kontakt och även direkt i motorblocket.
          Får kolla om jag ser nån bättre punkt när jag får in bilen i garage igen !

          Comment


          • #6
            Re: Litet extrabatteri ?

            Vad är det för bil? Känns som en 150A generator ska klara av det där utan bekymmer.

            Hur lågt lastar du steget? I min vinterbil (BMW 525) har jag 140A generator och ett monoblock samt två fyrkanalsteg och jag får väldigt sällan lampblink, har hänt någon gång bara.

            Du behöver nog inte köpa ett så dyrt batteri att kompletera med för att slippa lampblink, bör fungera lika bra med ett för 5-600 på biltema. Så kör kompisen i hans V70, ett biltema på ca 70Ah i fram och ett på 45 Ah i bak.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Litet extrabatteri ?

              Peugeot 406 HDI -2001
              Två kanaler på fyrkanaliga är i 2 ohm, bassteget är i 2 ohm, men stegen är ju strypta att lämna samma effekt oavsett impedansen, så totalt drygt 2kw rms ska de kunna ge ut.
              Hade samma problem med mina gamla steg på totalt 1.1 kw rms som det var kopplat, just i de snabba basdunken som framsystemet sköter om, känns som om batteriet och generatorn jag har just nu är för långsamma i sina reaktioner ?

              Var just smidigheten som fick mig intresserad av de där batterierna, jag är snål med mitt utrymme :P

              Comment


              • #8
                Re: Litet extrabatteri ?

                Hur grov kabel har du bak? Det borde räcka med det du har under huven
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Litet extrabatteri ?

                  Originally posted by K_arlstrom
                  Sett till den interna resistansen så borde väll det lilla optimat ge mig bäst resultat mot blinkningarna ? Men GZ batteriet har å andra sidan högre strömsiffra från tillverkaren..
                  Här är det tyvärr så att batteriernas strömangivelse är av olika slag, då går det inte att jämföra dem mot varandra.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Litet extrabatteri ?

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Hur grov kabel har du bak? Det borde räcka med det du har under huven
                    50mm^2, 200A säkring. Steg jordade i bältesfästet..
                    Kan en laddregulator vara för långsam i reaktionerna ? :/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Litet extrabatteri ?

                      Har du mätt spänningen direkt på plintarna på steget och jämfört det med vad du får direkt på batteriet?
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Litet extrabatteri ?

                        Originally posted by Expoze View Post
                        Har du mätt spänningen direkt på plintarna på steget och jämfört det med vad du får direkt på batteriet?
                        Inte sen jag bytte steg, men använder samma kablar, får ta och göra det igen någon dag

                        Comment


                        • #13
                          Re: Litet extrabatteri ?

                          Originally posted by K_arlstrom
                          Hej !
                          Provade köpa en begagnad 5F kondensator för att se om det botade mitt blinkande ljus, känns som om stegen drar ström snabbare än generatorn hinner med att ladda för det märks mest när det är snabba strömpulser, t.ex trummor från framsystemet !

                          Nu har t.o.m displayen och dioderna slutat lysa på kondningen, osäker på om det bara är dom eller om den gått sönder helt..


                          //Jonas
                          Nu vet inte jag vad som krävs för att en kondning ska packa väskan och ge upp. Men har du testat att plocka bort kondning och se hur det funkar utan.....
                          Eller det kanske du redan gjort?
                          Last edited by jokko23; January 27, 2012, 10:22. Reason: stavfel....
                          Alpine Audison !GENESIS DLS

                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                          Comment


                          • #14
                            Re: Litet extrabatteri ?

                            Ett enkelt test är ju också att koppla på en polares bil med startkablar och se om det blir ngn skillnad med ett till batteri paralellt(hans bil skall vara avstängd).
                            Jag tycker det låter som att du har ett spänningsfall ngn stanns mer änn att din generator+batteri skulle vara undermåliga , kanske problemet ligger i ljuskretsen snarare än i stereo anläggningen? Det är ju trots allt en Peugeot.........
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Litet extrabatteri ?

                              Angående batterier och kondensatorer så finns det en GRYM ersättare för kondensator.
                              Ett LITET AGM-batteri (eg. för MC-bruk) på 15-20Ah bak vid steget/stegen.
                              Exempel på tillverkare: Odysse, Kinetic och Stinger/Hollywood (VET inte om det är samma fabrik, eller om Hollywood Enercetic har köpts upp och får ha den biten numera).
                              Skogholm tipsade mig om detta då han själv har lekt o testat mkt med det.

                              Så jag kör med följande batterisetup i dagsläget:
                              Odysse 44ah fram (största som fick plats på höjden ) och ett 17Ah bak.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X