Hej !
Provade köpa en begagnad 5F kondensator för att se om det botade mitt blinkande ljus, känns som om stegen drar ström snabbare än generatorn hinner med att ladda för det märks mest när det är snabba strömpulser, t.ex trummor från framsystemet !
Nu har t.o.m displayen och dioderna slutat lysa på kondningen, osäker på om det bara är dom eller om den gått sönder helt..
Sitter ett 6 månader gammalt Tudor high tech på originalplats under huvuen, 760 CCA, och bilens 150A generator är nyrenoverad. Originalkablarna är utbytta till fräsha 33 eller 25mm^2, samma som grövsta originalkabeln iallafall. Även jordpunkterna är uppfräshade.
Mätt på batteripolerna så sjunker spänningen till 13V (kanske lägre, inte världens snabbaste multimeter) när det trycker på.
Har ett phoenix gold 200.4 och ett 1200.1, så totalt drygt 2kw rms.
Funderar nu på ett minibatteri tillsammans med slutstegen i reservhjulsbaljan, istället för kondensatorn. Jag har kollat lite på:
Kinetik KHC-600 20Ah - Pulse Cranking 850A - ? milliohm
Ground Zero GZBP 12.1000 - Power: 1000 Ampere - 15 milliohm
Optima Yellow Top 2.7L - 575 Ca - 4,6 milliohm
Sett till den interna resistansen så borde väll det lilla optimat ge mig bäst resultat mot blinkningarna ? Men GZ batteriet har å andra sidan högre strömsiffra från tillverkaren.. Spelar "alltid" med motorn på så vet ni det med !
Hoppas någon har några teorier eller nått att komma med Får inte plats med ett vanligt batteri tillsammans med stegen i baljan, hoppas att de där får plats, måste mäta höjden någon dag !
//Jonas
EDIT: kondningen lyser och lever igen
Provade köpa en begagnad 5F kondensator för att se om det botade mitt blinkande ljus, känns som om stegen drar ström snabbare än generatorn hinner med att ladda för det märks mest när det är snabba strömpulser, t.ex trummor från framsystemet !
Nu har t.o.m displayen och dioderna slutat lysa på kondningen, osäker på om det bara är dom eller om den gått sönder helt..
Sitter ett 6 månader gammalt Tudor high tech på originalplats under huvuen, 760 CCA, och bilens 150A generator är nyrenoverad. Originalkablarna är utbytta till fräsha 33 eller 25mm^2, samma som grövsta originalkabeln iallafall. Även jordpunkterna är uppfräshade.
Mätt på batteripolerna så sjunker spänningen till 13V (kanske lägre, inte världens snabbaste multimeter) när det trycker på.
Har ett phoenix gold 200.4 och ett 1200.1, så totalt drygt 2kw rms.
Funderar nu på ett minibatteri tillsammans med slutstegen i reservhjulsbaljan, istället för kondensatorn. Jag har kollat lite på:
Kinetik KHC-600 20Ah - Pulse Cranking 850A - ? milliohm
Ground Zero GZBP 12.1000 - Power: 1000 Ampere - 15 milliohm
Optima Yellow Top 2.7L - 575 Ca - 4,6 milliohm
Sett till den interna resistansen så borde väll det lilla optimat ge mig bäst resultat mot blinkningarna ? Men GZ batteriet har å andra sidan högre strömsiffra från tillverkaren.. Spelar "alltid" med motorn på så vet ni det med !
Hoppas någon har några teorier eller nått att komma med Får inte plats med ett vanligt batteri tillsammans med stegen i baljan, hoppas att de där får plats, måste mäta höjden någon dag !
//Jonas
EDIT: kondningen lyser och lever igen
Comment