Handlade på mig en beg kondning för flera år sedan som aldrig blev monterad.
Är den bara att slänga eller kan den överleva oladdad/orörd under några år ?
bör inte vara några problem, men minns när ja gick på gymnasiet att de va tal om att kondingar förlorade kapacitet med tiden om de inte användes, och att man skulle ladda i och ur några ggr/ år för att minska risken för detta, minns dock ej om de gälde nån speciell typ av kondensator eller kondingar i allmänhet.
De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........
Ladda upp kondensatorn med 10 ohm eller något i serie och låt den ligga så i en halvtimme. Då begränsas strömmen och ifall oxidskiktet inte är perfekt så blir det iaf inte strömrusning och alltför varmt.
Går även att sätta en vanlig bilglödlampa (typ H3/H7 eller liknande) i serie med kondensatorn vid uppladdning. Sätta alltså mellan t.ex. pluskabeln och kondensatorns plus.
Går även att sätta en vanlig bilglödlampa (typ H3/H7 eller liknande) i serie med kondensatorn vid uppladdning. Sätta alltså mellan t.ex. pluskabeln och kondensatorns plus.
Min spontana kommentar är att det inte är tillräckligt hög resistans. Men jag har inte koll på vilka strömmar det rör sig om när kondensatorn har legat länge.
Comment