Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQL-sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQL-sub

Lite slöhet kan jag leva med, bara det inte blir som en kompis 15"are, men det vore såklart roligast med reptilsnabb bas. Stickyn har jag redan löst, flera gånger, men kanske dags att läsa den igen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag gillade ju min gammla RE MX15, kanske inte gick just så djupt som du vill men att den både spelade djupt och snabbt kan jag intyga.
      En riktig slägga helt enkelt.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
        I basreflex?
        Basarna passar i både och. Själv bara provat de i 40l portat och de spelade riktigt trevligt typ som klassiken JBL gti 12 som fanns på- 90 talet.

Inga djupbas monster men snuskigt tajta. Skulle säkert funka att köra upp till 200hz klockrent då få med både sub och midden. Svårt att få det att passa i bil dock.

Mvh// Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
          Själv bara provat de i 40l portat och de spelade riktigt trevligt typ som klassiken JBL gti 12 som fanns på- 90 talet.
          Skulle JBL 1200 GTI ha chans på dagens arena om jag får fråga?
          Själv gillar jag fortfarande högtalaren och älskade den på 90-talet tillsammans med JBL GTS 600 !

http://www.jbl.com/resources/Brands/...00GTi%20om.pdf

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1002407
          Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

GTi'n i basreflex var helt okej! Lite kort slaglängd, men i rätt avstämd låda så funkade den. I fel avstämd lät den katastrof.

Den var ju enbart gjord för basreflex, och det är rätt viktigt att komma ihåg: för optimal prestanda skall basen vara gjord för ANTINGEN slutet ELLER portat.

Basar som sägs funka i "både och" är kompromisser nånstans. Men det vill gärna ingen på marknadsföringsbyrån säga.....
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
              GTi'n i basreflex var helt okej! Lite kort slaglängd, men i rätt avstämd låda så funkade den. I fel avstämd lät den katastrof.

Den var ju enbart gjord för basreflex, och det är rätt viktigt att komma ihåg: för optimal prestanda skall basen vara gjord för ANTINGEN slutet ELLER portat.

Basar som sägs funka i "både och" är kompromisser nånstans. Men det vill gärna ingen på marknadsföringsbyrån säga.....
              Det är klart att karaktären ändras men jag anser att många basar klara både och men kan vara bättre i den ena eller andra konstruktionen.

Jag byggde mycket med JBL basen förr och det är få basar även i dag som skulle ha svårt att hänga med om man är ute efter den karaktären och en lätt driven bas. Basen har tillräcklig slaglängd för att ruska om en lyssnare

Mvh/Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by trop de View Post
                Skulle JBL 1200 GTI ha chans på dagens arena om jag får fråga?
                Själv gillar jag fortfarande högtalaren och älskade den på 90-talet tillsammans med JBL GTS 600 !

http://www.jbl.com/resources/Brands/...00GTi%20om.pdf

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1002407
                Skulle jag LÄTT säga att den har..
                Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Kanske värt prova med två JBL 1200 GTi i bilen igen då.
                  Letade upp din gamla rek. Björn på 47l med port, 43l netto med 4tum och 35 längd.

Fick en idé att kanske framöver testa några olika par tolvor som ligger, aningen mera seriöst men framför allt mera samlat, ex JBL 1200 GTi vs Amega QW12 vs Peerless XXLS vs Ino Audio vs Rauna. Skulle dock ta väldigt lång tid att kånka med allt T&R in i bilen mot att lyssna hemma.

Så spontant då jag främst är intresserad av transientsvar, tycker ni att man måste ha dem i bilen eller duger hemma för att bilda sig någon form av första uppfattning ?

Edit: hoppas det är okey att jag frågar om detta i tråden /Edit
                  Last edited by trop de; January 13, 2012, 09:56.
                  Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Helt okej att fråga! Just den där JBL GTI 1200 är min första riktiga kontakt med billjud, satt ett par såna i morbrors Golf på 90-talet nån gång (tror det var runt -95), minns att det spelade nå grymt! Härliga minnen.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

[QUOTE=dBAkuten;318296]Det är klart att karaktären ändras men jag anser att många basar klara både och men kan vara bättre i den ena eller andra konstruktionen.
                      Mvh/Björn
                      Nja, det hänger snarare på att en bas optimerad för sluten har en fjädring som är konstruerad för att fungera ihop med den inneslutna volymen, medans en bas optimerad för tex basreflex skall optimalt ha en annan typ av fjädring.

Lite som att javisst, du kan sätta en Öhlinsgaffel till en MV Agusta F4 RR på en Ducati 1199, men det är inte direkt optimalt. För att ta nåt arbetsrelaterat.

//Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

När man kollar i ett beräkningsprogram hur en del lådförslag verkar spela så har basreflexförslagen ofta en klart markerad peak. Eftersom den slutna lådans frekvensåtergivning (som ju är relativt "rak") får fram även de riktigt låga frekvenserna så får man väl helt enkelt se till att den portade lådan har en jämnare frekvenskurva.

Tyvärr innebär en sån låda oftast väldigt långa portar när man använder en modern bilbas, den har i regel ganska stort Xmax och förhållandevis litet Vas. Jag brukar ibland räkna på basreflexlådor med hyfsat låg avstämning men jämn återgivning, fast det är ju det där bekymret med portlängden. Slotport blir nästan alltid enda vettiga alternativet.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                          När man kollar i ett beräkningsprogram hur en del lådförslag verkar spela så har basreflexförslagen ofta en klart markerad peak. Eftersom den slutna lådans frekvensåtergivning (som ju är relativt "rak") får fram även de riktigt låga frekvenserna så får man väl helt enkelt se till att den portade lådan har en jämnare frekvenskurva.

Tyvärr innebär en sån låda oftast väldigt långa portar när man använder en modern bilbas, den har i regel ganska stort Xmax och förhållandevis litet Vas. Jag brukar ibland räkna på basreflexlådor med hyfsat låg avstämning men jämn återgivning, fast det är ju det där bekymret med portlängden. Slotport blir nästan alltid enda vettiga alternativet.
                          Fast det du nu pratar om är givna saker i simuleringsprogram. Det jag pratar om ser man inte i några simuleringsprogram. Dvs där nånstans är brytpunkten mellan de som lever bakom tangentbordet och de som förstår....
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Dags att skriva några rader här igen. Valet av årets sub är nu avklarat, det blev två Amega QW12. Inte särskilt högljudda saker alltså, men dom är iaf två så det bör spela på rätt skapligt ändå. Tänkte bygga två relativt stora lådor på runt 50-60L var och stoppa i en 4" port i varje, sen labba med portlängd och lådvolym tills jag blir nöjd. Fördelen med att ha två lådor är att jag enkelt kan köra A/B tester då mitt ljudminne är rätt kasst.

För er som är mer nyfikna hänvisar jag till min projekttråd.
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                            X