Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQL-sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQL-sub

Jo den kan ju bli de men de är sånt som märks!vet att dennis sa nått om att inte kunna spela tillräckligt högt i golfen!ver inte vad de beror på dock men dubbla amega middar och röret fram borde ju kunna rocka tycker jag
    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Mitt Amegarör är sålt, och dubbla middar i dörrarna blir det tyvärr inte då jag ska tävla i Master OEM. Ska däremot testa en QW6 per dörr utan låda.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Formulerade mig lite fel.

Dennis ha en golf med dubbla amega middar rör under brädan och en amega 12a bak han klagade på att han inte kunde spela högt

Så då tycker jag de br vara subben som begränsar i den bilen
        saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

En av de bättre SQ basen jag har hört på bra länge är Beyma power 12. Otrolig tajt och skön bas. Det märks att det är lång erfarenhet på de konstruktörer.

Ett tipps

Mvh//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
            En av de bättre SQ basen jag har hört på bra länge är Beyma power 12. Otrolig tajt och skön bas. Det märks att det är lång erfarenhet på de konstruktörer.

Ett tipps

Mvh//Björn

www.dbakuten.se
            I basreflex?

Comment

Originally posted by micke999 View Post
              Formulerade mig lite fel.

Dennis ha en golf med dubbla amega middar rör under brädan och en amega 12a bak han klagade på att han inte kunde spela högt

Så då tycker jag de br vara subben som begränsar i den bilen
              Okej, då hänger jag med. Kan tänka mig att både suben & röret begränsar i det systemet. Om röret ska tillföra nåt så går det inte att spela alltför högt. Förstår faktist inte alls varför han har det om han har dubbla middar.

Originally posted by dBAkuten View Post

Ett tipps

Mvh//Björn

www.dbakuten.se
              Orkar den gräva nåt nedåt 20Hz då? 35L slutet såg ju klart intressant ut.
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Kan vara så ingen aning han som byggde anläggningen hade väl en 15" i skuffen.har fortfarande inte lyssnat på den själv
                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Måste slänga in en fundering här: Spelar inte de flesta halv hyffsade subbar neråt 20Hz?
                  Problemet är väl mer att få det att funka i bilen så att man hör dessa låga frekvenser utan utsläckningar osv?
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Det är nog sant Hewi. Fast om man kollar på frekvensomfånget så är det sällan förräns man kommer upp på 15" som det börjar gå nedåt 20Hz eller lägre. Många 12" ligger vid 30-35Hz. Fast det kanske inte säger hela sanningen. Men det i kombination med Fs tycker jag iaf borde ge en liten fingervisning om hur djupt basen klarar av att gå, eller jag kanske är helt fel ute?
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Det är nog sant Hewi. Fast om man kollar på frekvensomfånget så är det sällan förräns man kommer upp på 15" som det börjar gå nedåt 20Hz eller lägre. Många 12" ligger vid 30-35Hz. Fast det kanske inte säger hela sanningen. Men det i kombination med Fs tycker jag iaf borde ge en liten fingervisning om hur djupt basen klarar av att gå, eller jag kanske är helt fel ute?
                      För slutet gäller det som en okej fingervisning.

Problemet med basar i slutna lådor som skall spela 20Hz är att konen blir så in i h-vete tung, så den kommer låta slött som tusan.

Skall du lira ned till 20Hz med ett mindre element (säg 12 tum och nedåt) och vill ha lite fart i grejerna så är det portat som gäller. Och då kan du ta VÄLDIGT många olika varianter som grejar det.

Sen kan man ju ifrågasätta hur pass bra en 20Hz ton i en bil kommer låta.....
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Nu är det ju inget krav att det går ända ner till 20Hz, fast det vore trevligt! Men gärna ner till 30Hz eller något lägre. Men om man nu ska köra portat ner till säg t.ex. 25Hz i bil, ska man då lägga avstämningen därikring eller läggs den högre och sen förlitar man sig på kupéförstärkningen?

Edit: Min förra låda med en 12" bas, avstämd till ungefär 32Hz spelade inte så som jag ville på djupet, den tappade runt 35-40Hz. Mina förra dubbla 10or i slutet grävde mycket trevligare nedåt i låtar som t.ex. Bass I Love You.
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nu är det ju inget krav att det går ända ner till 20Hz, fast det vore trevligt! Men gärna ner till 30Hz eller något lägre. Men om man nu ska köra portat ner till säg t.ex. 25Hz i bil, ska man då lägga avstämningen därikring eller läggs den högre och sen förlitar man sig på kupéförstärkningen?
                          Du kommer alltid behöva förlita dig på kupé-förstärkningen, så det normala är att man ser till att lådan har en F-3dB på nånstans mellan 30-35Hz portat. Det ger bra linjäritet nedåt. Med portad menar jag då basreflex. Andra typer som rullar av brantare är det lite annorlunda för, men de går jag inte in på för de blir oftast sämre rent SQ mässigt.

Men även slutna lådor har ju inga större problem att nå 30Hz eller lägre. Om du tex tar våran Anthem12 bas, så i en 30L sluten netto så spelar den utan problem 25Hz i samma nivå som 50Hz i normalfallet.
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Där ser man, tack för infon! Då kanske inte problemet var avstämningen på min förra låda, utan utsläckning p.g.a bas framåt och port uppåt. Vet att den lösningen inte är direkt optimal men det kändes vettigast just då och jag ville testa.

Den där Anthem12an verkar mer och mer intressant, fas det finns väl säkerligen fler andra basar på marknaden som klarar det? Eller så kanske man skulle våga sig på en 15" i portat, kan ju bli kul om man får till det...
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Där ser man, tack för infon! Då kanske inte problemet var avstämningen på min förra låda, utan utsläckning p.g.a bas framåt och port uppåt. Vet att den lösningen inte är direkt optimal men det kändes vettigast just då och jag ville testa.

Den där Anthem12an verkar mer och mer intressant, fas det finns väl säkerligen fler andra basar på marknaden som klarar det? Eller så kanske man skulle våga sig på en 15" i portat, kan ju bli kul om man får till det...
                              Det finns massor av basar som grejar det, men tipset är nog ändå att kika på 12tum eller möjligen större.

Lycka till
                              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Det kluriga är som Jonas är inne på att få till en bas som klara att spela djupt utan att konen blir tung och basen blir lite slö. Har man de kraven så blir urvalet mindre.

Kolla gärna stickyn om parametrar, där står det mer.
                                /tycker Erik.

Comment

Working...
                                X