Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQL-sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av SQL-sub

Hej gott folk! Planeringen för årets tävlingssäsong är i full gång, det mesta börjar bli klart men jag har ännu inte bestämt vad som ska få stå för den nedre delen av registret.

Förra året körde jag med en Alpine Type-X 12" i portad låda avstämd till ungefär 32Hz, men saknade ändå en del i botten. Så sett så var föregående slutna låda med dubbla JBL P1022 roligare, trots att dom inte spelade fullt lika högt.

Det finns ungefär 1200Wrms i 2/4Ohm att tillgå och jag kan tänka mig att bygga en låda på max ca 100L. Lådan ska in i min 9-3SS (sedan). Hade tidigare siktet inställt på dubbla Alpine SWR-T12 i slutet, men tycker dom är lite väl dyra. Har nu kikat på två B2 Audio ES8 alternativt en Gladen Audio SQL15 i portat, men frågan är om man kan få dom att gräva nog djupt?

Vad tror folket? Har ni förslag på andra lämpliga basar? Kanske nån som lyssnat på nån av ovanstående och kan säga nåt om dom? Börjar bli dags att sätta igång med bygget nu om man ska bli klar till Elmia, och dessutom så är det roligare till vardags med en lite rejälare baslåda i bilen.

MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Re: Val av SQL-sub

Tycker nog du skall satsa på dubbla tolvor. Då kan du få till djupet och trycket samtidigt.

I din bil borde det helt klart gå att få till. Hur stor låda kan du tänka dig?
    /tycker Erik.

Comment

Tänkte du dej då dubbla 12or i slutet? Det kanske inte går att få till det där sista djupet med portat, om man nu inte stämmer av den jättedjupt? Som jag skrev i tidigare inlägg så kan jag tänka mig en låda på max ca 100L, men jag ska mäta lite mer och se vad som får plats.

Har även dykt upp två alternativ nu som ska undersökas, Amega QW12 och Dynaudio Esotar II 1200.
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag har ju två olika lämpliga kandidater på köp& sälj oxå...

Avstämning är alltid lite lurigt, det har mycket med överföringsfunktionen i bilen att göra.
        /tycker Erik.

Comment

Får kika på dom då.

Då låter det klart enklare med slutet, har väl ärligt talat aldrig hört nån portad låda som gräver riktigt djupt, förutom nåt stort as i nån demobil då, men det är ju inte vidare intressant.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vet inte om de räknas som sql sub men gz uranium.har inte hört i bil men clabbe spelade med en sån i portad låda inne på bilstereohörnan och ruskade om rätt friskt där inne med endast ett massiv n2 så fattades helt klart effekt.vet att jag såg 2st såna 12" inne där sist!!och har ju fått finfina betyg inom sq
            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Du har inte funderat på Hertz Hx då? Iaf jag tycker att den är en bra kombo, och sedan vill de ha cirka 28 liter slutet styck och ungefär 35 portat så då blir det ju t.o.m. plats över
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Hertzen gillar inte jag i jämnförelse mot tillex gz basen.
                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Cdt es basar spelar bra med har dock inte hört nya modellen!vet att johanh hade nån helix bas som liknade karraktären på cdt men som va lite mer spl inriktad
                  saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by micke999 View Post
                    Cdt es basar spelar bra med har dock inte hört nya modellen!vet att johanh hade nån helix bas som liknade karraktären på cdt men som va lite mer spl inriktad
                    Min gamla helix bas spelade högt med bra kontroll Mrmix har den basen nu
                    Tror jag! Dock tror jag en tinsel e paj på den! 141 dB spelade jag med den med 2200 w rms! Inte hört den i sluten låda men den ska nog låta bra men 1200 w rms e lite i underkant till den basen!

Comment

GZ har jag inte tänkt på, ska undersökas! Hertz HZ gillar jag visserligen, men en kompis har haft ett par så dom är redan testade, vill prova nåt nytt nu. CDTs kit gillar jag skarpt, basarna har jag dock inte hört. Annars så såg Ncore basarna som Robsarve har till salu väldigt trevliga ut! Men jag ska nog börja med att testa Amega QW12 och Dynaudio Esotar 1200, lutar åt att det blir nåt i sluten låda så man får med det allra djupaste.
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        GZ har jag inte tänkt på, ska undersökas! Hertz HZ gillar jag visserligen, men en kompis har haft ett par så dom är redan testade, vill prova nåt nytt nu. CDTs kit gillar jag skarpt, basarna har jag dock inte hört. Annars så såg Ncore basarna som Robsarve har till salu väldigt trevliga ut! Men jag ska nog börja med att testa Amega QW12 och Dynaudio Esotar 1200, lutar åt att det blir nåt i sluten låda så man får med det allra djupaste.
                        Gz har mycke coola basar i sortimentet jag är fan av hydrogen serien mef
                        Hade inte amegan bara 4.5mm slaglängd?
                        Jbl 15"?sån som jag hade dom ska ju gå riktigt djupt vad jag förstått
                        saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

8mm xmax har jag för mig att det är på Amegan, men kan ha fel. Ska iaf lyssna på den och bilda mig en uppfattning. JBLs 15" känns inte så jätteintressant, då är jag mer sugen på Alpines Type-R.

Måttade lite nyss i bilen och 100-110L låda ska inte vara något problem utan att det tar mer plats än nuvarande låda.
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ska bli kul att höra vad du tycker om amega subben.
                            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Ja det ska bli kul att lyssna på den. Två borde kunna trycka på rätt bra tycker jag, men man vet aldrig, xmaxen kan bli begränsande, men så är det ju en SQ-sub...
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X