Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fimpa middarna från mitt 3vägs kit?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fimpa middarna från mitt 3vägs kit?

har mb-quart pce 210 med rce 164 "add a woofer" som man kopplar ihop till ett 3vägs system.
    tyvvär så sitter monteringshålet i bakkant på dörren så ljudbilden blir ju väldigt felaktig. wad tror ni skulle hända om jag kopplade basen på midens filter så att den går högre upp så att jag kan skippa 4" helt? på så sätt får jag ljudbilden framför mig åtminstone.
    klarar 6,5 an att gå nog högt?

http://www.sonicelectronix.com/item_...t+RCE+164.html

http://www.sonicelectronix.com/item_...t+PCE+210.html

Re: Fimpa middarna från mitt 3vägs kit?

eller ska jag fimpa 6,5" och flytta 4" till deras hål?

så här ser dörren ut:
    Last edited by twostroke; February 11, 2010, 13:34.

Comment

Det går inte att bygga om dörrsidan på insidan, så du får plats med 6:an där bak och 4:an där framme?

Annars tror jag nog att det fungerar med 6:an på 4:ans filter, inget kommer i alla fall att gå sönder.
      Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
        Det går inte att bygga om dörrsidan på insidan, så du får plats med 6:an där bak och 4:an där framme?

Annars tror jag nog att det fungerar med 6:an på 4:ans filter, inget kommer i alla fall att gå sönder.
        nej sönder går det inte, men frågan är hur det låter.

ska 6an in i bakre kanten så måste herr såg komma på besök och det har jag ingen lust med...

Comment

en annan sak jag funderat på är att ta t.ex. ett par 2-3" midar att stoppa in bredvid diskanten, men då måste man hitta ett par som inte behöver låda, eller en minimal låda

Comment

http://www.tymphany.com/830983

kollade på den här, den skulle vara perfekt till storleken.
            har någon lust att räkna på hur stor låda den ska ha?

Comment

När jag körde den 2"arn så spelade jag den openair med massa dämpull bakom och det funkade helt OK.

Comment

Originally posted by darki3 View Post
                När jag körde den 2"arn så spelade jag den openair med massa dämpull bakom och det funkade helt OK.
                okej, körde du dom on-axis?
                får nog bli ett par sådana att testa med,
                fast det hade ju varit kul att veta om det finns det några vettigare högtalare i den storleken? och fortfarande till humana priser.

Comment

Jag körde dem på brädan i min C70 spelandes upp mot rutan då, trius lät dock trevligare för jag tyckte dom var lite klena i botten. Kan också bero på att jag har 9" mid och att dom helt enkelt inte spelade så djupt som ja ville som ett lite större element klarade av

Comment

vet du hur djupt dom klarar att gå innan dom kroknar?
                    tänkte dela runt 250hz
                    6,5orna har ett frekvensomfång på 38 Hz - 280 Hz så kanske dom får delas 250-280 någonstans...
                    från 40-50hz någonstans så tar jl 6w0 över neråt i frekvens...

Comment

250 Hz funkar de till om du inte spelar tokhögt. Du borde kunna använda ditt MB Q filter då de brukar dela där. Kör oxå mina i brädan på en av bilarna och de funkar skapligt.
                      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                        250 Hz funkar de till om du inte spelar tokhögt. Du borde kunna använda ditt MB Q filter då de brukar dela där. Kör oxå mina i brädan på en av bilarna och de funkar skapligt.
                        hur tycker du det låter då?
                        jo man får testa köra på mb-q filtret, annars får man justera in hp på steget.
                        brukar hifikit ha lång lev tid?

Comment

De låter skapligt. Varm grundklang och lite grötig i toppen, men där kör du ju en separat diskant.

De brukar vara snabba, men passa på för jag vet inte om Tymphany fortfarande gör 2"arna, så de säljer väl det de har i lager.
                          /tycker Erik.

Comment

Jag tyckte nästan ja måsta dela dem vid 400-500hz för att dom skulle matcha mina middar bäst, tyckte att rösterna vart aningen för "klena" när man lät dem gå djupare och rösterna inte riktigt bra. Men kan som sagt funka mycket bättre för dig med ett par 6,5" istället, även om du får en låda till dem så blir det säkert bättre också.
                            Dom är ju så billiga så är ju i princip bara att köpa o testa

Comment

nu har jag beställt!

Comment

Working...
                              X