Announcement

Collapse
No announcement yet.

5,25" mellanregister i a-stolpen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5,25" mellanregister i a-stolpen?

    Tja!

    Någon som vet om detta fungerar? Kanske ser lite roligt ut men görs det snyggt kan det bli ganska coolt. Frågan är bara hur det låter ur SQ-synpunkt.

    Tanken var isf att köra med 6,5" i brädan med tweeter bredvid och sedan sätta 5,25" i a-stolpen (Saab 9000).

    Reflektioner?
    Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

  • #2
    Re: 5,25" mellanregister i a-stolpen?

    När det gäller bygga SQ i 9000 hade jag gjort som "Alla andra" o bara byggt om brädan till o rymma 6,5"-kit samt 8-10" frontsub på handskfackets plats.
    en 5,25" i a-stolpen med rätt volym kommer se dumt ut och antagligen sträcka sig ut över 6,5".
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: 5,25" mellanregister i a-stolpen?

      Problemet med att sätta ett så stort mellanregister i A-stolpen är att de flesta femtummare vill ha en ganska så stor låda att spela emot.

      Det kan bli bra efter en hel del jobb, jag tycker det är roligt med folk som provar nya lösningar. Själv hade jag nog varit lite lat och lagt pengarna som femman & jobbet skulle kosta på ett bättre sextumskit.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: 5,25" mellanregister i a-stolpen?

        Tack för svaren.... Har suttit och försökt få lite inspiration från andra byggen. Anledningen till min tanke var att jag inte vill bygga om dörrarna då dessa läcker som såll.

        Jag skulle då köra mina Jr comp 6or som midbas monterade på brädan och mitt Pio PRS-kitt skulle ta mellan och disk. Allt med aktiv delning...

        Det jag ville uppnå var att slippa "regnbågseffekten" med mellanregister och diskant högt uppe och midbas nere vid fötterna. Samla ljudet helt enkelt...

        Men, men... får väl fippla med dörrarna och dela mellanregistret lägre istället



        Originally posted by Robsarve View Post
        Problemet med att sätta ett så stort mellanregister i A-stolpen är att de flesta femtummare vill ha en ganska så stor låda att spela emot.

        Det kan bli bra efter en hel del jobb, jag tycker det är roligt med folk som provar nya lösningar. Själv hade jag nog varit lite lat och lagt pengarna som femman & jobbet skulle kosta på ett bättre sextumskit.
        Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

        Comment


        • #5
          Re: 5,25" mellanregister i a-stolpen?

          Sätt femmorna i brädan och jobba med att få till dem bra. 131PRS om det är de du har skall sitta i fritt eller ca 30 liter låda, så det är inte helt lätt, men en stabil baffel med mycket dämpull bakom hade jag kört på.
          /tycker Erik.

          Comment

          Working...
          X