Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med val av batteri/hur många mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med val av batteri/hur många mm

    såg det fanns många trådar om detta men fick inte riktigt dom svar jag behövde. (kan ha sökt dåligt)

    NU till saken mitt billbatteri (typ orginal) har nu gett upp helt o hållet nu vill jag köpa nytt/nya batterier som ska hålla!!

    har en audi a4 b5 med 3st slutsteg dls a3 a4(bryggat) a6+kondning 1.2f

    räcker det med ett start batteri o ett separat för bilstereon då? tänkte mig de största optima yellow topp till stereon o kanskse ett red topp som start batteri?


    eller är det overkill med ett optima red som start till min bil?
    måste jhu modefiera batteri hållare med för att få dit det..


    bättre o skaffa billigare start batteri o fler batterier till stereon? har aldrig tävlat o vet inte om det blir av heller...

    spelar sällan utan att motorn är igång men hade vart kul o kunna spela lite utan motor. cetek laddare ska fast monteras iin nån gång med är tanken.

    kan man koppla på nått vänster så man använder båda batteriernaa under körning för o få mer kraft i stereon då eller är det dumt o sen bara ha ett när motorn är av?
    kankse overkill det med?

    var kan man hitta optima batterier till bra pris? eller andra liknande?

    det va alla frågor jag kom på nu

    tacksam för svar
    /samuel

  • #2
    Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

    Originally posted by Wincent View Post
    har en audi a4 b5 med 3st slutsteg dls a3 a4(bryggat) a6+kondning 1.2f

    räcker det med ett start batteri o ett separat för bilstereon då? tänkte mig de största optima yellow topp till stereon o kanskse ett red topp som start batteri?
    Vilken impedans kommer stegen att belastas med?

    Ifall de belastas med låg impedans så drar de mycket ström om du vrider upp volymen ordentligt.

    Originally posted by Wincent View Post
    kan man koppla på nått vänster så man använder båda batteriernaa under körning för o få mer kraft i stereon då eller är det dumt o sen bara ha ett när motorn är av?
    Väljer du att ha Red Top fram och Yellow Top bak så bör du ha ett skiljerelä om det finns risk för mycket spelning med avslagen motor, orsaken är att Red Top inte är gjord för många djupurladdningar.

    Med skiljerelä får du just den funktionen som du frågar efter, dvs båda batterierna används under körning (båda får även laddning) men när motorn är avslagen så används bara det bakre.

    Med tanke på stegens potentiella strömförbrukning så kan det nog bli lite tungt med endast ett batteri ifall du lastar ner stegen ordentligt, jag vet inte hur ett 75 Ah Optima kan tänkas klara av detta. Det är dock inte ett klent batteri.

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

      [QUOTE=Optima;30601]Vilken impedans kommer stegen att belastas med?

      Ifall de belastas med låg impedans så drar de mycket ström om du vrider upp volymen ordentligt.

      jag vet inte ska forska lite på högtalarnas impedenser är ett iridim 6.2i som framsystem drivs av de bryggade a4 gissar på 4 ohm

      a3 driver ett par dls reference 710 4ohm även där

      a6 driver en iridium bas 2st 4ohms tal spolar båda används



      ok smartare o välja 2st yellow topp då trots att de gula vad jag förstår inte lika bra på start prosseduren??


      Med tanke på stegens potentiella strömförbrukning så kan det nog bli lite tungt med endast ett batteri ifall du lastar ner stegen ordentligt, jag vet inte hur ett 75 Ah Optima kan tänkas klara av detta. Det är dock inte ett klent batteri.

      ok men kan det bli så klent så batteriet inte pallar o går sönder har som kört allt detta på ett 50ah start batteri tidigare o det gick i typ ett halv år efterssom jag inte kunna spela med motor av. men endå har alla lampor blinkat skulle vilja bli av med det med?

      kan man skarva ström kabeln från skilje relät har 2st 25 kvadrats strömkabalr nu kan jag använda dom imellan endå o skarva med relät om så behövs?

      bör dom kablarna flyttas från start batteri till generator?

      tack för snabbt o bra svar!!

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

        Originally posted by Wincent View Post
        jag vet inte ska forska lite på högtalarnas impedenser är ett iridim 6.2i som framsystem drivs av de bryggade a4 gissar på 4 ohm

        a3 driver ett par dls reference 710 4ohm även där

        a6 driver en iridium bas 2st 4ohms tal spolar båda används
        Med de belastningarna kan det kanske fungera.

        Originally posted by Wincent View Post
        ok smartare o välja 2st yellow topp då trots att de gula vad jag förstår inte lika bra på start prosseduren??
        Det gula är gjort för att fungera både som djupcyklingsbatteri och startbatteri (dual purpose). Tar man YT4.2 (55 Ah) så ger det ungefär lika mycket kallstartström som ett "vanligt" 70 Ah startbatteri, vilket räcker till för att starta motorer utan bekymmer.

        Väljer du två gula batterier så behövs inget skiljerelä, men om du väljer två olika storlekar (55 Ah fram och 75 Ah bak) så får du dock vara vaksam på att det mindre batteriet KAN riskera att bli mer urdraget än det bakre.

        Nu spelar du ju troligtvis inte så länge med motorn avslagen att båda batterierna blir mycket urdragna, men man får ändå ha detta i bakhuvudet. Vi får inte glömma bort att batterierna faktiskt kan bli dåligt laddade/litegrann urdragna även vid körning om generatorn är för klen.

        Vet man att batterierna har blivit en del urladdade tex pga spelning med motorn avslagen eller allmänt klen generator, då är det bäst att låta en batteriladdare ladda upp dem och låta generatorn sköta om att underhållsladda batterierna vid körning.

        Orsaken till detta är att det ofta tar lång tid för generatorn att ladda upp batterier, dels måste laddspänningen vara bra och dels måste generatorn vara tillräckligt dimensionerad så att det finns ström till både stereoanläggningen och bilens egna strömförbrukare.

        Nu hade du också tänkt att ha en laddare fastmonterad i bilen, det låter bra.

        Originally posted by Wincent View Post
        ok men kan det bli så klent så batteriet inte pallar o går sönder har som kört allt detta på ett 50ah start batteri tidigare o det gick i typ ett halv år efterssom jag inte kunna spela med motor av. men endå har alla lampor blinkat skulle vilja bli av med det med?
        Batteriet kommer knappast att gå sönder ifall det visar sig att det är för klent, däremot kan det förstås pajja pga dålig laddning. Dessutom fortsätter blinkningarna också.

        Originally posted by Wincent View Post
        kan man skarva ström kabeln från skilje relät har 2st 25 kvadrats strömkabalr nu kan jag använda dom imellan endå o skarva med relät om så behövs?

        bör dom kablarna flyttas från start batteri till generator?
        Där hängde jag nog inte riktigt med.

        Man drar ju två grova kablar från skiljerelät, ena kabeln går till det främre batteriet/generatorn och andra kabeln går till bakre batteri. Om man drar från generatorn så kan man ibland vinna någon tiondel i laddspänning för det bakre batteriet. Säkring i änden på varje kabel ska det sitta.

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

          [QUOTE=Optima;30621]Med de belastningarna kan det kanske fungera.

          med ett gult o ett rött eller? låter jhu lovande =)



          Det gula är gjort för att fungera både som djupcyklingsbatteri och startbatteri (dual purpose). Tar man YT4.2 (55 Ah) så ger det ungefär lika mycket kallstartström som ett "vanligt" 70 Ah startbatteri, vilket räcker till för att starta motorer utan bekymmer.

          men det röda är bättre val om man endast ska ha det till start?
          vad hade du/ni valt i mitt fall?


          Nu spelar du ju troligtvis inte så länge med motorn avslagen att båda batterierna blir mycket urdragna, men man får ändå ha detta i bakhuvudet. Vi får inte glömma bort att batterierna faktiskt kan bli dåligt laddade/litegrann urdragna även vid körning om generatorn är för klen.

          ok hur kan man märka detta?? ska jag köpa så dyra batterier vill jag hela tiden försäkra mig om att dom är i bra skick är det volt mätare som gäller då på båda eller så man kan hålla koll?

          Vet man att batterierna har blivit en del urladdade tex pga spelning med motorn avslagen eller allmänt klen generator, då är det bäst att låta en batteriladdare ladda upp dem och låta generatorn sköta om att underhållsladda batterierna vid körning.

          kan jag koppla på nåttt väster så en fast monterad laddare kan ladda båda batterierna?
          då måste jag dra en + o en minus mellan batterierna va?
          kan jag endå använda skilje relä? hade tänkt mig en cetek 25000 som laddare


          Batteriet kommer knappast att gå sönder ifall det visar sig att det är för klent, däremot kan det förstås pajja pga dålig laddning. Dessutom fortsätter blinkningarna också.

          kommer blinkningarna att fortsätta med 2 av dessa batterier med motorn igång tror du

          dålig laddning från generator eller? hur ofta bör man ladda dessa batterier o kan man ladda sönder dem?

          Comment


          • #6
            Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

            Originally posted by Wincent View Post
            med ett gult o ett rött eller? låter jhu lovande =)
            Ja, det var så jag menade.

            Originally posted by Wincent View Post
            men det röda är bättre val om man endast ska ha det till start?
            vad hade du/ni valt i mitt fall?
            Det röda är ett renodlat startbatteri och är normalt sett bättre till att starta bilen, men det gula är ändå tillräckligt bra för startbruk så att fördelarna överväger med ett gult som startbatteri i detta fall enligt min åsikt.

            Andra kanske har en annan åsikt, vi får väl se.

            Originally posted by Wincent View Post

            ok hur kan man märka detta?? ska jag köpa så dyra batterier vill jag hela tiden försäkra mig om att dom är i bra skick är det volt mätare som gäller då på båda eller så man kan hålla koll?
            En voltmätare är värdefull, då kan du se vilken vilospänning det är på batterierna när bilen tex har stått över natten. Du lär ju också märka att ljudet mattas en aning vid ordentligt hög volym och att lampor börjar blinka lote smått.

            Originally posted by Wincent View Post

            kan jag koppla på nåttt väster så en fast monterad laddare kan ladda båda batterierna?
            då måste jag dra en + o en minus mellan batterierna va?
            kan jag endå använda skilje relä? hade tänkt mig en cetek 25000 som laddare
            Använder du skiljerelä så blir det svårt att ladda båda batterierna samtidigt, men visst går det med vissa knep. Exempelvis kan du dra en extra pluskabel från något av batterierna ända fram till det andra batteriet, eller så byglar du relät så att det kopplar ihop batterierna fastän bilen är avstängd.

            Originally posted by Wincent View Post
            kommer blinkningarna att fortsätta med 2 av dessa batterier med motorn igång tror du

            dålig laddning från generator eller? hur ofta bör man ladda dessa batterier o kan man ladda sönder dem?
            Jag tror inte att det blir en massa blinkningar med bilen igång så länge som alla kablar är tillräckligt dimensionerade+har bra kontakt och att generatorn fungerar som den ska. Jag kan inte säga tvärsäkert hur det blir eftersom jag inte har testat just den uppsättningen av batterier+stereoanläggning.

            Man laddar batteriera när det behövs, dvs helst om vilospänningen börjar ligga ner mot 12,4 V. Är batteriladdaren spänningsreglerad, vilket en C-TEK är, så laddar man inte sönder batterierna.

            Har man batterierna ihopkopplade parallellt, alltså utan skiljerelä, så bör man också mäta vilospänningen på varje batteri individuellt någon gång ibland för att se om något av dem skiljer sig i vilospänning jämfört med det andra.

            Comment


            • #7
              Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

              ok men då har jag så gott som bestämt mig för 2 gula o ett skilje relä finns det nånstans på intranätet man kan beställa dessa batterier till ett yggligt pris?

              tror jag tar ett av dom mindre fram för o få plats o det största möjliga bak då..

              räcker den lilla cetek laddare 3600 till start batteriet? så köper jag en stor o fast monterar till batteriet i skuffen..

              hur blir det om jag skulle få för mig att köpa fler batterier till skuffen sen? har hört att batterirna helst ska va lika gamla/nya när man kopplar ihop dom?

              mvh
              //
              Samuel

              Comment


              • #8
                Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                C-TEK 3600 duger bra till att ladda "normalstora" batterier.

                Vart man kan köpa Optima till ett bra pris vet jag inte, det får andra ge svar på.

                När man kopplar ihop flera batterier till en "batteribank", dvs tätt intill varandra, så bör alla batterier vara lika stora och helst ha samma ålder. Om något av batterierna är äldre än övriga så exploderar ju inte hela bilen bara för det, saken är helt enkelt den att ett dåligt batteri försämrar övriga batteriers kapacitet.

                Ifall det sämre batteriet har hög självurladdning och dålig strömförmåga så kommer det ju inte att hjälpa till speciellt mycket, då blir den verkliga kapaciteten i batteribanken "ett batteri mindre". Dåligt utnyttjande av batterierna alltså.

                Det sätt som du antagligen kommer att använda stereoanläggningen på, dvs bara någon enstaka spelning med motorn avslagen och dessutom underhållsladdning ibland, bör dock inte slita alltför mycket på batterierna. Av den anledningen tycker jag inte att det ska bli problem ifall du sätter ett till likadant batteri i skuffen efter tex 1-2 år.

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                  underbart!!

                  tack optima för all hjälp!! skriver mer i denna tråd om jag kommer på nå fler dumma frågor!!

                  andra får gärna komma med tips trix ochså!

                  Comment


                  • #10
                    Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                    finns det färdiga hållare till optima batterierna att köpa o modda in eller är det ba bygga eget som gäller?

                    mvh samuel

                    Comment


                    • #11
                      Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                      Köpa Optimabatterier i Umeå
                      http://www.optima-batterien.eu/sv/so...rsaeljare.html
                      Sök på umeå

                      Annars har du Exide maximabatterier på exempelvis
                      granngården som ligger på västerslätt efter e12 mot vännäs till och du svänger in vid Preem

                      Comment


                      • #12
                        Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                        ok ok tack

                        Dom går inte o köpa på det stora intranäetet för bättre priser eller är det som samma pris överallt?


                        //
                        samuel

                        Comment


                        • #13
                          Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                          Är nog inte så stor skillnad på priserna varken Irl eller på nätet
                          då marginalerna till exempel inköp hos verkstad inte är mer än kanske 100 spänn.

                          Biltemas batterier är många som använder är ca 1000 spänn billigare än Optimas Gula

                          Vartas batterier är oxå många som använder
                          Sen modell osv ska jag låta vara osagt

                          Comment


                          • #14
                            Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                            Ska man köpa Optimor och Ctek:s, är det bra att vända sig till en handlare som kör fraktfritt, med tanke på vikten som blir. Det finns säkert polskor och kabelskor ochså.
                            För närvarande finns det inte skiljerelän.

                            mvh
                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: hjälp med val av batteri/hur många mm

                              jo jo finns sånna internet sidor?

                              skulle va kul o få gemföra lite annars när man är mellan 2 jobb som jag just nu hinner man åka runt o kolla lite priser i umeå stad med =)



                              va finns inte skiljerelän o få tag på i dag??

                              Comment

                              Working...
                              X