Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsoms egna test på 6k2d Steg.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stetsoms egna test på 6k2d Steg.

Tyckte att det är så mkt skitprat om både det ena och det andra i den andra tråden. Här kommer nu ett videoklipp på när Brassarna mätte upp ett stetsom 6k2d steg i sin egna bänk. Kopierat från Frodes mail. Kan oxå kopiera texten från mailen genom Tomas och Wilson Calza junior så att ni ser klart och tydligt hur Wilson calza förklarar hur han mäter osv om så önskas.

Bifogar även en närbild på testet.

http://www.youtube.com/watch?v=nIamzCfKzX4

http://www.youtube.com/watch?v=V0Yki4-hZN4

----- Original Message -----
    From: WILSON CALZA JUNIOR
    To: info@ljudgaragen.se
    Sent: Wednesday, January 06, 2010 8:18 PM
    Subject: 6K2 INTEGRAL VIDEO.
    Frode

See one of the vídeos that we made today.

You can see the 110V in the clip moment at 2 ohms.

P=V*V/R => 110*110/2 = 6050 W

Best Regards

WILSON CALZA JUNIOR

Development Director

www.stetsom.com.br
    Attached Files
    Last edited by Lellen; February 4, 2010, 18:26.
    Linus "Lellen" Andersson

Passat kombi 01 clean edition
    Espl,Bassrace

Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
    Svensk mästare Super street NW -06

Re: Stetsoms egna test på 6k2d Steg.

Men tycker inte om att dom kör 1000hz i filmerna . Varför gör dom det?
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Här kommer mailet mellan Tomas och Wilson Calza på Stetsom. Där Wilson förklarar även mätning vid 1kz och 60hz. Läs noga.

De: Tomas Nilsson [mailto:tomas@digital-designs.se]
      Enviada em: quinta-feira, 7 de janeiro de 2010 14:20
      Para: 'WILSON CALZA JUNIOR'
      Cc: peter@soundpressure.com
      Assunto: SV: Stetsom URGENT

Dear sir

And thank you very much for contact me about this issue.

As a long time active car audio dealer, SPL competitor and distributor for DD in Sweden I,m extremely urgent to recommend the cutomers the right products for their individual use. We at DD Sweden have had lot of issues of smoked voicecoils from customers using DD woofers and Stetsom amps and we need to address that issue. Because one of our best dealers in Sweden is your Stetsom representative we asked him to come over to measure amps in our bench. As our experience at DD Sweden we have been a long time supplier to many, many world record SPL cars around Europe,

and also our long time experience with USA and Asian manufacturers who promises to produce amps that performs what our paying customer demands, we have NO choice the measure all amps ourself to be sure how the manufacturer does their measurments for specs they claims the amp can deliver.

We have measured amps the same way always and do it with fixed loads at 1,15 2,3 and 4,6 ohms and only at 60 HZ.

Ofcourse can we measure higher freqs but our SPL customers is not interested of power at those freqs.

We measure both clean sinus wave and absolute max Voltage RMS the amp can produce on the loads, all with 100% clean insignal to ensure the distortion is coming from the amp.

What power we gets is all depending what load customer want to use the amp and woofer for playing music with clean sine waves or SPL with varius grade of distortion. Why we don’t use impedance loads/coils is to the fact you don’t gets a fixed load from a coil when putting in AC, and to use ohms law and calculate power u have to used 2 constants of RMS voltage, ohms or amperage. if not u cant use ohms law for calculate power but this I,m sure u are aware of this.

However we do for sure get incrediable amounts of power out from your amps if we overrun the with square output and this explains why our common customers fries the coils, so we would be extremely happy if you confirm that you measure with impedance loads and at higher freq then our 60 hz, This way we both can tell the customer they frie the coils by turn up to high for to long. We tell everybody who has a stetsom amp it’s the one of the most powerful amps there is with full power, but for clean sinus VS max power the diffrense is to big for our standards and only our personal opinium by the way we measure all amps. The enduser have to decide themselves by all facts.

I also confirm that the clip light on your amps work as It should, it start to light at same time the wave starts to distort so if customer turn up to clip light starts he will frie the coil sooner then keeping power under clip to protect the coil.

Thanks again Mr Wilson and if you have more info don’t hesitate to mail me again and I will my very best to answer your questions.

Yours sincerely

Tomas Nilsson

Digital Designs Sweden

Digital Designs

Only one can be No1

25 WR dB drag for woofers 2009

11 WR dB drag for amplifiers 2009

10 pc World/Euro dB drag champions 2009

----- Original Message -----
      From: WILSON CALZA JUNIOR
      To: 'Tomas Nilsson'
      Cc: info@ljudgaragen.se ; 'Andrea Stetsom' ; peter@soundpressure.com
      Sent: Friday, January 08, 2010 2:48 PM
      Subject: Stetsom URGENT

Dear Tomas

We made new tests today with our 6k2 amplifier in order to clear the possibility to get low power at 60Hz . Please check the picture attached were we show our oscilloscope screen in the clip moment , where you can see 107 VRMS and 60 Hz . We used 2 ohms resistive load . P = V*V/R => 107*107/2 = 5724 W RMS. It is not much different in relation 1Khz measure ( 6050 W RMS ) .

Other thing, you didn’t say nothing about the quantity of batteries you are using to make these tests . Have you sure that you are keeping 12,6 V of voltage battery at the clip moment ? In order to assure that in the clip moment we will have 12,6 V stable , we are using 3 STETSOM power supplier FA400 with 400A each . See the attached picture of our installation with these power supplier .

Thanks for your confirmation that our clip circuit works properly .

STETSOM keeps their doors opened like we say in Brazil to new discussions about this matter , but we keep our opinion that all our measures are next the real.

Best Regards

WILSON CALZA JUNIOR

Development Director

www.stetsom.com.br
      Attached Files
      Last edited by Lellen; February 4, 2010, 20:15.
      Linus "Lellen" Andersson

Espl,Bassrace

Comment

du har pm lellan
        Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=V22Dh...oLOkwmbmRQI8SA

Lellen be brassarna förklara varför de använder glödtrådsresistorer? Jag har ytterst svårt att tro att resistansen är resistiv i dessa lysande saker. Enligt mig finns svaret på deras effektspecar i denna lysande låda.

Ps denna kurva som Wilson påstår är mätt i deras bänk och 2 ohm är identsik med hur kuravan ser ut i vår bänk med 4,6 ohms last.
          Last edited by Naughty Tee; February 4, 2010, 22:28.

Comment

Originally posted by Naughty Tee View Post
            http://www.youtube.com/watch?v=V22Dh...oLOkwmbmRQI8SA

Lellen be brassarna förklara varför de använder glödtrådsresistorer? Jag har ytterst svårt att tro att resistansen är resistiv i dessa lysande saker. Enligt mig finns svaret på deras effektspecar i denna lysande låda.

Ps denna kurva som Wilson påstår är mätt i deras bänk och 2 ohm är identsik med hur kuravan ser ut i vår bänk med 4,6 ohms last.
            Om den inte är resistiv, vad är den då?!
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

nu är inte ja värst insatt i mätningar osv hur de funkar mm mm. men de verkar att kvitta hur dom bevisar att stegen lämnar si o så mycke effekt så har du alltid en förklaring till varför dom kan få de och att de är något som inte stämmer. känns lite som du dissar stetsom tomas? kan du säga något positvit om dom? om ett 6k steg hade kostat 2500kr hade de varit värt pengarna vs effekten då?

Nu vet inte ja hur de är med dom som kör med stetsom här känner o hur många som brännt grejer osv. men ja har varit sjukt nöjd med mina steg. sen kan de säkert stämma att dom har satt specen högre än va steget lämnar men som dom flesta vet o har sakt med så är de ju inget undantag från andra steg. alla tillverkare gör de i olika utsträkningar.

Är de inte lika bra o lägga ner diskutionen och dom som har stetsom steg eller köper de o vill veta va dom lämnar osv tar en tur till er o mäter stegen o får se med egna ögon va dom kan prestera? för de gynnar ju ingen med allt detta snack. o ja skriver inte allt detta för att ja själv kör stetsom. för ja kommer köra med stetsom i år med. utan för att de är en massa pajkastning från alla möjliga håll.
              Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Jag anser för att kunna jämföra effekten så måsta alla slutsteg hamna i samma bänk.

Att jämföra slutstegeffekten mellan tillverkarens specning är enligt mig näst intill helt värdelöst.

I vår bänk så lämna följande steg (fabrikens uppgifter)

Vi hade
                50Hz
                8st Optima Blå 75A batteri bank så vid belastning ca 12-12.5V

Stetsom 6k2d (7900W rms 1ohm 13.8V)
                1ohm last
                57V ut med godkänd sinusvåg
                ca 3250W
                2ohms last
                66V ut med godkänd sinusvåg
                ca 2200W

Stetsom 11k2d (13450W rms 1ohm 13.8V)
                1ohm last
                72V ut med godkänd sinusvåg
                ca 5200W
                2ohm last
                92V ut med godkänd sinusvåg
                ca 4200W

DD Z1 (3800W rms 1ohm 14.2V)
                1ohm last
                64V ut med godkänd sinusvåg
                ca 4100W

DD Z2 LV ( 4600W rms 2ohm 14.4V)
                2ohm last
                93V ut med godkänd sinusvåg
                ca 4400W

Tyvärr så vågade jag inte mäta DD Z2LV i 1ohm på grund av att motståndsbanken började knaka redan med stetsom 11kd2

Kicker ZX2500.1 (2500W rms 2ohm 14.4V)
                2ohm last
                69V ut med godkänd sinusvåg
                ca 2400W

MTX X3000D1 (3000W rms 1ohm 14.4V)
                1ohm last
                48V ut med godkänd sinusvåg
                ca 2300W

Där har ni lite olika slutsteg som jag har mätt upp på samma vis. +/-:1-2v

Mätningen visar att det är mycket effekt i Stetsom stegen men tyvärr lite överspecat.

Sen "max" watt så kan säkert vissa steg lämnar mer i effekt en andra steg som då gör att man kan spela högre enligt dBMätaren.

Det är tur att de flesta SPL basar idag har "taggtråd" i talspolen för lättdrivna PA basar hade inte klarat så mycket orensignal som vissa steg kan lämna.

Det kommer mera mätningar innom kort!!

MVH//Björn
                www.dbakuten.se

Comment

"We at DD Sweden have had lot of issues of smoked voicecoils from customers using DD woofers and Stetsom amps and we need to address that issue."

Måste bara fråga vem/vilka har bränt sina DD basar på grund av att dom kört stetsom steg?

Comment

Tack Björn helt klart intressant =) Å mera mätningar på mera steg! Vet att ngn mera höll på förut på lazzat tiden å mätte steg för länge sedan dock, Alltid kul å se vad steg lämnar i verkligheten kontra vad tillverkaren säger/lovar. Å ang stetsom visst de lämnar bra mkt kräm MEN de låter ju för fan som sparkomatikstegen från mitten av 90talet. Jag har inte lagt mig i diskutionerna tidigare men efter att ha lyssnat på dem å jämfört med öronen så är jag långt ifrån imponerad... En bekant har en gammal dd 9917 och körde på med ett 6k2d och maken till konstiga konutslag har jag som sagt inte sett på 15år.

over and out again
                    Last edited by Holst; February 5, 2010, 10:57. Reason: space funkar som den vill

Comment

Eftersom Lellen offentliggjort Delar av min konversation med Wilson kan jag delge det senaste mejlet jag skickat till Wilson som jag fortfarande väntar svar på....

Skickat: den 8 januari 2010 15:31
                      Till: 'WILSON CALZA JUNIOR'
                      Kopia: 'frode@ljudgaragen.se'
                      Ämne: SV: Stetsom URGENT

Thanks for answer Wilson.

We use a 480KG batterybank with 1100aH capacity wich has around 5500A peak output and a Orion 300A power supply set to keep voltage at

12.8-15 volt depending on voltage the amp is specified to give max output.

When measure the 6KD we never sank the voltage as low as to 12,6 volt because the battery bank is so overbuilt to handle multiple Z2 measurments if needed.

We also at same time did a reference measure with our own M4 who is in the same price range and the 6KD gives out 6461 max power at 1,15 ohm

M4 gives max 5776 watts maximum and no limits for clip.

With clean sinus and right under the built in Clip indicator starts the 6KD gives out 2054 watts and M4 3595 watts at 1,15 ohm with sinewave no clip.

At 2,3 ohms we get 108,2 volts 5090 watts with 6KD MAX clip and 50volts 1086Watt 100% clean sinus. The M4 gives 95,6V 3974w max and 73,7v 2361 no clip.

So I,d say we got same max output the differense is clip, we would be happy to measure more 6KD cause it can be a faulty one we have here.

But again regarding the pricerange for 6KD it shud be producing the way we gets in or bench with clean signal if its capable of the big max output we gets from it compere to M4.

this when 6KD produces mor at full tilt but lesser clean output and both of us know we nee to compromise when building amps for a fixed price range as these amps are.

However to spec the 6KD to deliver 7900w at 1 ohm 13,8V and 0,9 THD is to much way regarding to my way to recommend products to customers.

So sincerely ask Frode to ship more samples to us so we can verify if this amp is faulty or u perhaps shud adjust your specs so I could with joy recommend

Stetsom amps to my DD woofer customers in the future.

This because I want to have a closer cooperation with Frode here in Sweden.

If u visit my webpage www.digital-designs.se u can aready see I marketing and sell Stetsom amp because of my good relations with frode so understand that my concern is with best intension.

Best regards from a very cold Sweden

Tomas Nilsson

www.digital-designs.se

På grund av att Wilson ej svarat på detta mejl eller att vi kunnat få tillfälle att få mäta upp fler Stetsom från Frode samt detta skitsanck om att vi bara dissar en konkurent så har vi tagit bort Stetsom från vår webshop tills vi får svar på detta ärende. Och med detta vill jag säga att jag inte mer kommer offentligt dela eventuella konversationer med Stetsom eller mätningar på dessa steg i framtiden och önskar alla Stetsom kunder lycka till i framtiden.
                      Last edited by Naughty Tee; February 5, 2010, 11:10.

Comment

Bara siffror björn! Här är är det dokumenterat iaf. Men ett Audiograph test skulle det vara när alla gör mätningar på sina steg. Det är ju mest relativt iaf. Men att det kan skilja så mkt på mätningarna tycker jag är mkt lustigt. Men det säger sig lite självt oxå att konkurenter ska inte bänka sina mest "konkurerande"steg. Då detta kan hota deras marknad att sälja sina slutsteg när de ser att man kan få ut lika watt för mindre pengar. Men egentligen skulle man kunna skita i alla mätningar så länge folk som tävlar i spl/bassrace är nöjda och får mkt bra resultat som både DD/STETSOM/KICKER/GROUNDZERO/SPL DYNAMICS MFL Har visat. Sen att stetsom stegen ska vara skadliga som du nu påstår Tomas tkr jag oxå är mkt lustigt då vi här flera härifrån som har kört med kombinationen DD basar och stetsom steg. Ingen av de jag känner har bränt några basar med denna kombinationen. Enda fallet vad jag vet är Holmis med sitt steg och sina basar men ursäkta för personangreppet men jag tror inte han har koll på vad han gör!. För att installera och köra med ett steg som lämnar från 3 kilo och uppåt skulle alla säljare uppmana sina köpare att skriva ett form av kontrakt där de vet vad de gör vid själva installationen och att garantin inte räcker om de nu inte har koll på strömmen osv.. Vet de inte detta så ska ska säljaren i fråga göra installtionen åt den så att det inte blir några bekymmer.
                        Linus "Lellen" Andersson

Espl,Bassrace

Comment

Originally posted by Lellen View Post
                          Bara siffror björn! Här är är det dokumenterat iaf. Men ett Audiograph test skulle det vara när alla gör mätningar på sina steg. Det är ju mest relativt iaf. Men att det kan skilja så mkt på mätningarna tycker jag är mkt lustigt. Men det säger sig lite självt oxå att konkurenter ska inte bänka sina mest "konkurerande"steg. Då detta kan hota deras marknad att sälja sina slutsteg när de ser att man kan få ut lika watt för mindre pengar. Men egentligen skulle man kunna skita i alla mätningar så länge folk som tävlar i spl/bassrace är nöjda och får mkt bra resultat som både DD/STETSOM/KICKER/GROUNDZERO/SPL DYNAMICS MFL Har visat. Sen att stetsom stegen ska vara skadliga som du nu påstår Tomas tkr jag oxå är mkt lustigt då vi här flera härifrån som har kört med kombinationen DD basar och stetsom steg. Ingen av de jag känner har bränt några basar med denna kombinationen. Enda fallet vad jag vet är Holmis med sitt steg och sina basar men ursäkta för personangreppet men jag tror inte han har koll på vad han gör!. För att installera och köra med ett steg som lämnar från 3 kilo och uppåt skulle alla säljare uppmana sina köpare att skriva ett form av kontrakt där de vet vad de gör vid själva installationen och att garantin inte räcker om de nu inte har koll på strömmen osv.. Vet de inte detta så ska ska säljaren i fråga göra installtionen åt den så att det inte blir några bekymmer.
                          men du, peters första steg va ju helt kass. de skickade ju en konstant ton, så fort han startade steget. ÄR peters nu uppmätta steg från samma produktions serie?, det kan ju vara så att steget är sönder??!!
                          Jag har inget med eran affär och göra men jag hade ju tyckt att om ett steg inte alls uppnår det som säljaren uppger så är det säljarens ansvar att antingen åtgärda felet eller, häva köpet. Men det skulle vatt gjort innan stetsoms rykte va förstört.
                          hur som helst så tycker jag att de är synd att det blivigt som det blivigt med ensäkerligen bra slutstegstilverkare, pga ngt som kunde hanterats smidigare.
                          Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

Comment

Working...
                          X