Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkar kylan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur påverkar kylan?

När kvicksilvret kryper ner mot 5-10 grader kallt så försämras basåtergivningen ordentligt i bilen. Antar att det beror på att gummi uphängningen blir stelare i högtalarna. Både mellanbasarna och subborna påverkas. Frågan är om det är skadligt att spela med kalla högtalare?

Re: Hur påverkar kylan.

Själv har jag lyckats frysa talspolen.....

Baslådan låg i reservhjulsbaljan i plastgjuten låda.
    Resan gick norrut till känd skidort, poppade på hela vägen från en av Sveriges sydligaste städer. Väl framme hade termometern krupit ner mot (för en skåning) ruggiga -20grader.
    Dagen efter var det dags att köra till grannbacken och upptäcker att basen är totalt stendöd, och var så resten av resan.
    Väl hemma skulle basen undersökas och då funkar allt som det ska!

Trolig orsak: basen fryst fast i talspolen (pga värme i talspolen och kyla runt om= kondens)

Vad detta har med saken att göra?
    Inte ett dugg, men kan väl vara en rolig episod att ta lärdom av......

Comment

Högtalarna blir som du beskrev "trögare" vilket i sej inte är skadligt.
      Men, försök inte spela lika högt som vanligt (om du nu spelar HÖGT normalt) för steget gör sitt bästa & det går åt mer effekt = talspolen blir varmare & om du kranar på för mkt så steget börjar lämna dist/likspänning så kan det gå illa!

//Jonas
      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

är det någon fara att låta grejerna vara i bilen när det är runt nollan och ner till -10?
        För mycket är lagom

Comment

Nej, i så fall skulle ju i princip ingen i Sverige kunna ha bilstereo i bilen på vintern.

Comment

hade -32 idag när jag åkte hem från jul firandet, har då aldrig haft problem med att det krånglat hur kallt det än varit...
            Punti: -10 till noll har man ju först fram emot april-maj

Comment

Blev lite fundersam först då basen i stort sett försvan, trodde slutsteget laggt av men inte och när man lirat ett tag och värmen i bilen börjar bli dräglig så kommer basen gradvis tillbaka (eller om det är talspolen som får upp värmen). Får väll börja använda kupe värmare

Comment

Lånar tråden lite!
                Det är så att jag har en båt och i båten så har jag 4 steg och 14 högtalar element som inte är gjorda för marint bruk, tror ni att dom kan ta skada när det blir 15-20 minusgrader och båten är bara täckt med hamnkapell och pressening (ursäkta stavningen)
                Vad tror ni ????

Comment

Beroende på material som konen är tillverkad av så kan de kanske ta skada. Vissa är tillverkade av Polypropen som tydligen kan gå sönder (spricka) vid kyla. Vintersolen kan ta dem med om dem inte prepareras. http://sv.wikipedia.org/wiki/Polypropen

Lustigt nog tog jag fasta på det när jag köpte högtalare. Konerna i dem jag använder är gjorda av Nomex och Epoxy, så jag känner mig lite mer säker, men man vet ju aldrig. Intressant fråga faktiskt. Täcker garantin etc. om en defekt skulle uppstå på grund av kylan? Kanske svårt att bevisa...
                  Last edited by Psycho_Squid; December 25, 2009, 23:40.
                  sigpic

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                    Beroende på material som konen är tillverkad av så kan de kanske ta skada. Vissa är tillverkade av Polypropen som tydligen kan gå sönder (spricka) vid kyla. Vintersolen kan ta dem med om dem inte prepareras. http://sv.wikipedia.org/wiki/Polypropen

Lustigt nog tog jag fasta på det när jag köpte högtalare. Konerna i dem jag använder är gjorda av Nomex och Epoxy, så jag känner mig lite mer säker, men man vet ju aldrig. Intressant fråga faktiskt. Täcker garantin etc. om en defekt skulle uppstå på grund av kylan? Kanske svårt att bevisa...

set står inte i instruktionsboken mellan vilka temperatuer man får använda grejerna mellan eller? isåfall så täcker nog garantin.

Comment

Originally posted by twostroke View Post
                      set står inte i instruktionsboken mellan vilka temperatuer man får använda grejerna mellan eller? isåfall så täcker nog garantin.
                      Låter som en vettig grej att kontrollera. Bra tips!
                      sigpic

Comment

Working...
                      X