Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-fråga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri-fråga?

Hej,

Hur är detta batteri ODYSSEY PC 2150 jämfört med ett powercell 4000?

Mvh
    http://www.bilstereoonline.se/

Re: Batteri fråga?

Finns ju inte mycket att gå på ifall man vill göra en "teoretisk" jämförelse iaf. Det enda som går att jämföra är kortslutningsströmmen, men det värdet är egentligen inget man kan dra några vettiga slutsatser av.

I princip det enda man kan göra med kortslutningsström-värdet är att jämföra med andra batteriers kortslutningsström, fast när det gäller Powercell 4000 så verkar det finnas två olika uppgifter. Ena uppgiften säger 4000 A och den andra 7000 A, är ju en viss skillnad kan man säga.

Praktiskt testande är nog det som gäller.

Comment

Odyssey är populära i alla fall. Är väl samma som stinger? Dreddan körde ju med odyssey 2150. Han verkade nöjd

Comment

kan man köra ett powercell 4000 och ett 2150 eller ska de vara lika båda?

Comment

Borde ju gå bra å köra blandat, kruxet är väl att dom ligger å laddar ur varann och laddas ur olika mycket :P

Comment

Man kan koppla ihop olika batterier med varandra utan några problem med att det ena drar ur det andra, men då ska ju båda vara i bra skick och dessutom bör man se till att hålla koll på laddstatus.

Största orsaken (enligt min åsikt) till att man ska ha likadana batterier, dvs samma storlek och batterityp, vid ihopkoppling är att alla batterier ska laddas ur lika mycket. Om man kopplar ihop batterier med olika kapacitet så riskerar det minsta batteriet att procentuellt sett bli mer urdraget än de större.

För att inte riskera att det minsta batteriet blir väldigt mycket urdraget så blir det ju detta batteri som "styr" hur man utnyttjar de andra batterierna, därför anser jag att man inte kan utnyttja de större batterierna fullt ut och det är inte "optimalt" tycker jag.

Det här gäller mest när batterierna sitter tätt ihopkopplade, som en batteribank alltså. Har man ett batteri i motorrummet och ett i skuffen så blir inte urladdningen av båda batterierna riktigt på samma sätt som när alla sitter nära varandra, däremot vet jag inte exakt hur det beter sig.

Comment

Originally posted by Optima View Post
              Man kan koppla ihop olika batterier med varandra utan några problem med att det ena drar ur det andra, men då ska ju båda vara i bra skick och dessutom bör man se till att hålla koll på laddstatus.

Största orsaken (enligt min åsikt) till att man ska ha likadana batterier, dvs samma storlek och batterityp, vid ihopkoppling är att alla batterier ska laddas ur lika mycket. Om man kopplar ihop batterier med olika kapacitet så riskerar det minsta batteriet att procentuellt sett bli mer urdraget än de större.

För att inte riskera att det minsta batteriet blir väldigt mycket urdraget så blir det ju detta batteri som "styr" hur man utnyttjar de andra batterierna, därför anser jag att man inte kan utnyttja de större batterierna fullt ut och det är inte "optimalt" tycker jag.

Det här gäller mest när batterierna sitter tätt ihopkopplade, som en batteribank alltså. Har man ett batteri i motorrummet och ett i skuffen så blir inte urladdningen av båda batterierna riktigt på samma sätt som när alla sitter nära varandra, däremot vet jag inte exakt hur det beter sig.
              Just de svaret ja sökte efter tacka så mycket.

Men då är det bättre att ja letar ett till powercell 4000 och kopplat ihop dom bak sen ett mindre till motortrummet.

Comment

Working...
              X