Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo
Min rekommendation är att byta upp till en betydligt större generator, hellre 80-100 A än 55 A i så fall. Du får ju modifiera generatorfästet oavsett vilken av dessa generatorer du än väljer. 80/100 A generatorn är litegrann större än 55 A, men det borde väl få plats i din bil utan att göra om alltför mycket tycker jag.
De ordinarie strömförsörjningskablarna kan du byta ut direkt, sätt rejäla kablar/flätor på båda ställena (batteri-kaross och rambalk-motor). Se till att rengöra kontaktytorna ordentligt innan sakerna skruvas fast.
Generatorns laddkabel byts ut till grövre. Sedan ska det även sättas en separat jordkabel mellan generatorchassi och motor/kaross när du sätter dit generator från 240/740/940, orsaken är att din nuvarande generator får jord via sitt eget fäste medan de andra generatorerna sitter i gummibussningar och får ingen jord via fästet.
Är batteriet gammalt eller ser slitet ut så ska det bytas ut, sätt gärna så stort som får plats på batterihyllan.
Min rekommendation är att byta upp till en betydligt större generator, hellre 80-100 A än 55 A i så fall. Du får ju modifiera generatorfästet oavsett vilken av dessa generatorer du än väljer. 80/100 A generatorn är litegrann större än 55 A, men det borde väl få plats i din bil utan att göra om alltför mycket tycker jag.
De ordinarie strömförsörjningskablarna kan du byta ut direkt, sätt rejäla kablar/flätor på båda ställena (batteri-kaross och rambalk-motor). Se till att rengöra kontaktytorna ordentligt innan sakerna skruvas fast.
Generatorns laddkabel byts ut till grövre. Sedan ska det även sättas en separat jordkabel mellan generatorchassi och motor/kaross när du sätter dit generator från 240/740/940, orsaken är att din nuvarande generator får jord via sitt eget fäste medan de andra generatorerna sitter i gummibussningar och får ingen jord via fästet.
Är batteriet gammalt eller ser slitet ut så ska det bytas ut, sätt gärna så stort som får plats på batterihyllan.

Comment