Ja precis som rubriken lyder få lurar jag på om det spelar någon roll hur man monterar elementen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Stor bas, tung kon. Spelas vågrätt eller lodrätt?
Collapse
X
-
Re: Stor bas, tung kon. Spelas vågrätt eller lodrätt?
Originally posted by Slarvar View PostJa precis som rubriken lyder få lurar jag på om det spelar någon roll hur man monterar elementen?
Jag tjänar tex 0,5-1 dB på att ha basen spelandes uppåt ist för bakåt...
Dock låter den lite bättre riktad bakåt.
-
Nu pratar ni om två olika saker.
1. Laddningseffekter, att basen seplar olika högt beroende på var den monteras.
2. Förskjutet nollläge. En bas har naturligtvis ett nollläge, där den ligger centrerad i sin upphängning. Där har den bäst kontroll och kan slå optimalt. Hänger man basen horisontellt så saggar den ned och flyttar sig från nolläget vilket påverkar till en liten del.
De första Strokers från Cervin vega hade justerbar upphängning för att kunna kompensera för såna skillnader. Men i verkligheten är de ganska små och annat påverkar mer. Som laddningseffekter./tycker Erik.
Comment
-
Jag är väl inte så intresserad av att vinna en halv db om jag säger så, jag tänkte mest för basens välmående och eventuellt om det gör någon större skillnad ljudmässigt.
För övrigt är bilen en Ford Explorer och basen är en DD 2518.
Så om jag förstår dig rätt Erik så bör det inte göra någon större skillnad för elementets skull?
Kom på en fråga till, ska man sträva efter att ha porten på samma sida som elementet eller kan man tex spela basen uppåt och ha porten riktad bakåt eller tvärt om?
Comment
-
För bästa hifi och livslängd skall den monteras horisontellt. Men det finns viktigare saker att fundera på.
Porten och basen skall helst sitta på samma vägg för att spela i fas./tycker Erik.
Comment
-
Om den är stor eller tung har nog mindre betydelse för montering. Däremot slaglängden på basen avgör dess montering. Enligt rekomendation från Orion på HCCA basarna så ska konen vara monterad uppåt eller neråt.
Please Note: Due to the extremely long excursion and high temperature possibilities
of this woofer, it is recommended that when the woofer is installed it be positioned
so that the cone either faces upward or downward only.SM GULD 2009 ESPL 4
SM GULD 2010 ESPL Unlimited
HiFiMicke
2011 BMW SQ EDITION Black On Black
Team dBAkuten
BMW e91 m-sport
Comment
-
Det har nog inte så mycket med slaglängd eller temperatur i sig att göra utan att talspolen är så pass tung så att den blir en hävstång om man sätter basen vertikalt. Det gör att konen vrider sig något och då kan hamna snett i talspolegapet och i värsta fall skrapa emot./tycker Erik.
Comment
-
Kanske är det jag lyckats med..spolen sitter snett men verkar inte skadad på nått vis..dyrt och tråkigtAudi A4 B5 -98
Pioneer P90 + DEQP90
Sinfoni amplitude 50.4x
Sinfoni shadow 100.2
Sinfoni S165W x4
Sinfoni S100M
Sinfoni S25T
Vw up -12
På gång..
New car, hi end old school..
Comment
-
Originally posted by HiFiMicke View PostOm den är stor eller tung har nog mindre betydelse för montering. Däremot slaglängden på basen avgör dess montering. Enligt rekomendation från Orion på HCCA basarna så ska konen vara monterad uppåt eller neråt.
Please Note: Due to the extremely long excursion and high temperature possibilities
of this woofer, it is recommended that when the woofer is installed it be positioned
so that the cone either faces upward or downward only.
Och var den monterad i en rörlåda.
Comment
-
ofta... jobbigt med alla "hem" högtalare för 100k som är monterade vertikalt då? skulle inte tro det ... (nu pratar jag om hållbarhet)
Finns 500000000000 andra grejer som kommer döda ditt element innan det =)
Vad som låter bäst får man alltid lyssna sig fram till. Mvh =)
Comment
-
Ofta, så börjar min 14åriga lillebror gärna sina meningar med, och då vet man att man inte behöver ta notis om vad som komma skall
Jag har fått svar på frågan och även snickrat till en låda nu, inte klar men jag har en bra grund iaf.
Och ja, basen blir spelandes uppåt, dock mest pga platsbrist
Comment
Comment