Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vart kan man köpa delar till & göra eget Distributionblock?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vart kan man köpa delar till & göra eget Distributionblock?

Som rubriken lyder så vill jag få lite tips om vart man kan köpa "delar" för att göra eget distributionsblock.

Även om någon/några har tips på hur man enkelt kan gå till väga för att göra eget då man aldrig gett sig på ngt sånt förut

Utländska så som svenska sidor är välkommna
    Med vänliga hälsningar
    Daniel Sköld

Re: Vart kan man köpa delar till & göra eget Distributionblock?

Närmsta metallnasare har väl koppar? Sen är det bara att berarbeta och skicka på plätering.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Närmsta metallnasare har väl koppar? Sen är det bara att berarbeta och skicka på plätering.
      Finns ingen hära i närheten.

Därav gjorde jag denna tråd för att ev få tips om vart ni köper det ni behöver för att tillverka eget block då jag inte har en susning
      Med vänliga hälsningar
      Daniel Sköld

Comment

Skrothandlare borde väl finnas i Norrland med?
        /tycker Erik.

Comment

Skrothandlare borde väl finnas i Norrland med?
          Det finns det säkert men inte någon i närheten vad jag vet.
          Tänkte att vara lat om det finns att beställa via någon hemsida så man får allt på en och samma gång.
          Med vänliga hälsningar
          Daniel Sköld

Comment

är det koppar du är ute efter?

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
              är det koppar du är ute efter?
              Det är att föredra
              Edit: Fick tips på ett annat forum om denna sida : http://www.skyllermarks.se/sv/produk...pplingsplintar så det blir inom dagarna att beställa

Nu har man en fråga: tros detta duga bra eller skulle det vara bra att koppar pletera kopplingsplintarna ?
              Last edited by LillNaisarn; November 19, 2009, 09:10. Reason: Fick tips om en bra sida.
              Med vänliga hälsningar
              Daniel Sköld

Comment

Kopper är väl att föredra, men vanligt järn fungerar väl också, eftersom bilen är ju knappast tillverkad i koppar så jorden lär ju ändå "begränsa".

Comment

Originally posted by FarmoR View Post
                  Kopper är väl att föredra, men vanligt järn fungerar väl också, eftersom bilen är ju knappast tillverkad i koppar så jorden lär ju ändå "begränsa".
                  Då är det nog lika bra att man sparar dom kronorna och lägger på ngt annat

Tackar & Bockar för alla som svarat i denna tråd och hjälpt till på ett elle annat sätt.
                  Med vänliga hälsningar
                  Daniel Sköld

Comment

Ett litet tips om man behöver metall och plast i korta längder och/eller små kvantiteter:

http://www.ironbill.se/
                    sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Skyllermarks fungerar.

Opläterad koppar är inget vidare det blir försämrad kontakt ganska snart. För bilbruk är faktiskt förtennade kontakter rätt bra. Men det är ju inte lika sexigt som guld eller platina.
                      /tycker Erik.

Comment

Skyllermarks fungerar.

Opläterad koppar är inget vidare det blir försämrad kontakt ganska snart. För bilbruk är faktiskt förtennade kontakter rätt bra. Men det är ju inte lika sexigt som guld eller platina.
                        Se där se där. Trodde det var nästan ett "måste" att ha koppar/guld kontakter för att få så bra kontakt som möjligt.

Nej det är inte lika snyggt som du säger. hade mest med hur kontakten blir jag hade funderingar kring koppar plätering, sen att det är finare med det är bara ett +

Tack PhoenixG för ditt tips.
                        Med vänliga hälsningar
                        Daniel Sköld

Comment

Jag funderar på att bygga om mitt säkringsblock lite så jag får riktiga skruvanslutningar för kabelskor istället för "hålen" med stoppskruv som är nu och var inne på att göra detta i koppar som jag tänkt polera men blir det risk för dålig kontakt så är det ju ingen höjdare....

Men jag funderar såhär: Borde inte förtenningen på kabelskorna resp säkringarna skydda anläggningsytan från oxidering?
                          Mitt block sitter ju dessutom i ganska skyddad omgivning.

Annat: Går koppar ihop med rostfritt utan risk för galvaniska strömmar?
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                            Jag funderar på att bygga om mitt säkringsblock lite så jag får riktiga skruvanslutningar för kabelskor istället för "hålen" med stoppskruv som är nu och var inne på att göra detta i koppar som jag tänkt polera men blir det risk för dålig kontakt så är det ju ingen höjdare....

Men jag funderar såhär: Borde inte förtenningen på kabelskorna resp säkringarna skydda anläggningsytan från oxidering?
                            Mitt block sitter ju dessutom i ganska skyddad omgivning.

Annat: Går koppar ihop med rostfritt utan risk för galvaniska strömmar?
                            Rostfritt går bort om man tittar på resistiviteten; 4% av koppar tror jag. Alltså en kopparskena på 50kvmm motsvarar 1250kvmm (35 x 35mm istället för 7x7mm).

Jag kör med 20x20mm i mässing, men det blir lite oxiderat med tiden. Mässing ligger rätt nära koppar i ledningsförmåga. Ska lämna in till förnickling senare. Skruvade kabelskor direkt på ANL-säkringar så kontakt finns.
                            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Det absolut bästa är att lägga på rhodium men det vet ju knappt någon vad det är
                              Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Working...
                              X