Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midbas / dörrsidor = Resultat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Midbas / dörrsidor = Resultat?

Hej! Har suttit och funderat på mina midbasar jag mina dörrar. Jag har Ett Hertz HSK 163 kit, basen / midbasen sitter i dörrarna Men jag tycker Int dom ska låter som det, dåligt med tryck. Framsystemet Drivs Av Ett Impact HC 2,250.

Dörren är dämpad med 2 lager dämpmatta på ytterplåten och 1 lager på innerplåten mot dörrsidan. Dörrsidan är lite ombyggd med MDF ring i original placering och plastad och dämpad, Själva högtalaren sitter i MDF Ringer och i en stål ring innanför, Själva stålringen är skruvad i valsen mot dörrsidan. Dörrsidan är tätad med Någon typ av skummgummi om listan runt.

Nu till frågan, kommer det bli bättre bas om jag svetsar igen alla hål i dörren som jag kan och Försöker Bygga en så tät låda som möjligt av dörren?

MVH Simon Jonsson
    Last edited by Snoddas; November 18, 2009, 02:27. Reason: Fel rubrik

Re: Midbas / dörrsidor = Resultat?

kanske är fel volym till dom? en del behöver ju så lite volym idag..svetsa inte igen dräneringshålen i botten bara
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Nä dräneringshålen får vara kvar och ett hål till, Men hur ska man veta hur stor volym dom vill ha då?

MVH Simon Jonsson

Comment

Originally posted by Snoddas View Post
        Nä dräneringshålen får vara kvar och ett hål till, Men hur ska man veta hur stor volym dom vill ha då?

MVH Simon Jonsson
        borde finnas lite uppgifter att gå efter om man har papper kvar på sakerna men enklast är nog att höra med nån som labbat lite med dom. kan vara så att du kanske behöver plasta låda i dörren på runt 7-8 liter ist. beror på vart du delar dom oxå.har tyvärr ingen koll på hertz men det finns många som kört det kitet så det får du nog svar på
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..

Comment

Kan det vara så att mdf-ringarna täcker för lufthålen i korgen på högtalaren?

http://www.dls.se/econtent/files/2/b...stallation.pdf

Mvh Andreas

Comment

JohanH: Ja, det kanske skulle va något med låda. Är ju lite svårt att veta vem som spelat med det, men om man kollar deras sida med info så lämnar dom ju inte så mycket uppgifter oom volymer ( http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hsk163.pdf ) Är ju inte så himla lätt att labba med lådvolymer helller i en dörr.

andreas_gbg_: Ja de kanske skulle kunna va så med, har funderat lite på det, men kan det göra en sådan skillnad? Men hur som helst så är det ju inte så lätt att fräsa bort det när det skitter en stålring i vägen.

MVH Simon Jonsson

Comment

oftast blir det att man gör lådan så stor som man får plats med. brukar väl landa en bit under 10l då. kan även vara som andreas sa..man får inte ha för tjock baffel heller..det måste vara fritt runt själva korgen..annars blir det andnöd skruva ur och mät och kolla så det finns plats runt korgen.ang volymen tycker jag du ska höra med nån som säljer märket. borde väl finnas nån här?
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

Vw up -12
              På gång..

Comment

Är ca 10mm baffel för tillfället, har kommit fram till att det inte blir lätt att bygga lådor i dörrarna. Är rätt nära innår till rutan när man vevar ner, tänke jag skulle ha 4" basrör ca 40 cm långt och dela på mitten och plasta fast i dörrsidan men kom fram till att det blev bara ca 2 liter att leka med. Eller kanske jag som e kasss på matte

MVH Simon jonsson

Comment

mdf den baffeln borde det inte vara strul..du har väl räknat med stålringen och dörrplåten va? det blir nog ganska liten volym..tänk på att elementet tar plats oxå.
                  går ju att kapa ur hela nedersta delen av dörrsidan och mosa in hönsnät som man plastar..då har du en grund iaf. sen är det bara fortsätta med utsidan så långt man får plats..då kanske det räcker..eller så räcker det inte och du har slösat bort några dagar
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

Vw up -12
                  På gång..

Comment

Stålringen är 3 mm och så är själva hålet i MDF ringen till högtalaren ett par mm för stor med. Jag hade tänkt att kapa bort en hel del av dörrplåten. Dörrsidan vill jag inte göra något åt så jag nyss klädde dom och har inget super strech kvar heller. Frågan är ju hur stor hela dörren är i volym med. Orkar inte lägga ner för mycket jobb på vinter åket nu och så börjar det bli kallt med och har inget garage att va i för tillfället.

Frågan är ju lite mer hur kittet ska låt, 2 st 6,5" kanske inte ska prestera så mycket mer midbas.

MVH Simon Jonsson

Comment

tror inte det är baffeln isf..den verkar lagom kanske inte får ut mer helt enkelt..har inte hört dom själv så jag vet ju inte hur dom ska åta heller. du är inte för kräsen då? konstigt att ingen åf svarat. kanske ska byta rubrik?
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..

Comment

Kanske det, svårt att veta hur det ska låta när man inte har något att jämföra imot, kanske är lite för kräsen. Detta ang ÅF så kanske det är svårt med tankte på att det inte va så många som sålde dom har jag för mig, vet att DB akuten hade dom i sitter sortiment. Skulle va kul att lyssna på samma system i annan bil. Det borde ju va rätt stabilt monterat, går helt klart få ännu mer stabilitet och lådvolymen är ju inte så extrem heller nu, 15-20 liter kanske. Många säger ju att 6,5" ska ha mellan 9 - 40 L. Om man ska byte rubrik, vad ska den heta i så fall .

MVH Simon Jonsson

Comment

Du har ju nonne här tex..säljer ju hertz ja, allt går väl att göra stabilare men sen om man har ork och lust är en annan sak
                          Visst kan det bli bättre klipp med låda men det ska ju inte låta dåligt rätt ut i dörren heller.
                          den kan väl heta nått i stil med: dålig midbas i hertz..osv..kommer inte ihåg vilket kit det var
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

Vw up -12
                          På gång..

Comment

Har läst igenom tråden, och vad jag kan förstå har du gjort en stabil montering.
                            MEN, Hertzkitet kanske helt enkelt inte grejjar att spela BRA rätt ut i dörr.
                            Utan kräver en mindre volym än en hel dörr.
                            Tråkigt isf för dig eftersom det var "svårt" att få till en sluten låda.

Jag svarar med noll erfarenhet om kitet du har, men jag har lyssnat på annat spelandes rätt ut i dörr, och då har det fladdrat om byxbenen.

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Ja det är ju lite det jag vill uppnå och kunna spela neråt 50-60 hz med rätt hög volym på spelaren, blir fan inte klok på det. Svårt som attan att bygga lådor i dörrarna med, är ju inte riktigt som i kofferten där det finna plats och lätt att komma åt. Ska plocka ner en dörr nästa vecka för att kolla vad jag kan komma på, fråga är ju bara hur mycket volym det behövs. Tänk om man bara kan göra 6 liter utan att såga sönder dörrsidan och högtalaren behöver igentligen 12 liter för att låta bra, då tror jag att jag kommer bli lite smått upprörd.

och hur byter man rubrik?

MVH Simon jonssson

Comment

Working...
                              X