Announcement

Collapse
No announcement yet.

I-pod som enda ljudkälla?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• I-pod som enda ljudkälla?

En god vän till mig ringde i helgen och undrade om jag kunde hjälpa honom med stereon i hans nya bil. Det är dock lite udda förutsättningar. Bilen ifråga är en Porsche 911 GT3 -00. Den hade tydligen nått "högtalaraktigt" fram på brädan (eller möjligen dörrarna) som "lät ok" enligt min vän. Nu är det så att bilen är en lättviktsbyggd räcerhistoria till bil, med båge osv och enda "gadgeten" är Acc:n som faktiskt sitter kvar fortfarande och den verkar få fortsätta sitt liv i bilen (än så länge).

Min vän kör med hörlurar och Ipod. Nu ville han koppla in sin Ipod i bilen och köra via högtalarna då han tyckte sig bli "bortkopplad" från omvärlden genom att åka runt med lurar i skallen.

Måste han gå via en "ipodready" headunit eller kan ha ha sin Ipod som HU och driva högtalarna direkt via den? Antar att man behöver ha nån form av förstärkare som driver själva högtalarna? Han har bra pris på Blaupunkt kom vi fram till efter lite tjattrande på telefon - har de nått i sammanhanget, intressant? Vet ju att Alpine har CDlösa HU:s som är najs men som antagligen inte fallet min vän på läppen rent utseendemässigt. Blaupunkt har väl sin hemmaarena på något vis i de tyska prestandavagnarna kände han. Vet inte om jag helt håller med men önskemålen är ju lite udda minst sagt.

Typiskt, jag som tänkte jag skulle få ha bileländet hela vintern och bygga lite fet stereo i

Mvh
    mt4base

Re: I-pod som enda ljudkälla?

Skaffa ett litet slutsteg från blaupunkt bara å koppla ipoden direkt till steget så bör det fungera fint.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

De flesta steg funkar med en Ipod in. Det minsta blau verkar ha är ett 2x75 W steg och det är kanske lite onödigt stort. Ett alternativ som är litet och smidigt, men knappast hi-fi är:
      http://www.carbonize.se/shop/product...807fb6796fb55d

Skull dock vilja ha lite mer kräm eftersom GT3 i stort sett saknar ljudisolering.

Xtant gjorde små fullrange klass D steg ett tag, undrar om Lava har några kvar?
      /tycker Erik.

Comment

Lava har aldrig haft något från Xtant hemma, åtminstone inte under min tid där.
        enklast och billigast är nog ett litet steg som kopplas in på ISO-anslutningen.
        Tommy!?
        Vis vobiscum sit!

Comment

Att köra Ipod direkt på steg är inte hej och hå!
          Men smaken är ju olika!
          Jag brukar testa steg i bilar som har problem med en Ipod rakt in via lågnivå!
          Jag personligen skulle kört någon typ av spelare för att höja ljudkvaliteten.

Här är i vilket fall ett litet och smidigt steg som rasat till ca 1500 kronor!
          Attached Files
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Han kan köpa en Blaupunkt med Ipod-möjlighet, men mitt tips om slutsteg i en sådan bil är ett Genesis P2, litet, lätt och låter mkt trevligt.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

finns där nån fint integrerad HU idag? Dension har ju annars system för att styra ipod helt från org. stereo, på ett eller annat sätt.

Comment

Absolut, Alpine har flera t.ex.

Men här pratar vi om en bil för över miljonen där det är för tungt med dörrhandtag, så man får en liten flärp att dra i... Behöver man inte lasta den med en Cd så skall man inte.
                /tycker Erik.

Comment

varför inte en valfri "fullspeed ipod" HU från alpine och en http://www.alpine-electronics.se/pro...s/ktp-445.html

kanske är tillräckligt med extrakräm för din polare?

Comment

Dension är uteslutet i den bilen!
                    Detta är en produkt jag tror på i framtiden!
                    Man ska inte tro att det bara är att kasta in en hub i bilen och sen köra!
                    Programering av bilen är mer en regel än undantag, ligger på ca 2500 kronor för en BMW!

Blaupunkt..........
                    Har ett antal kunder med dessa cd lösa maskiner, man ska ALDRIG prata skit om produkter.
                    Men varna tycker jag är helt OK!

Nu kommer det.........WARNING!!!
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                    X