Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

    (Tråden har vänt från en enkel fråga till att bygga om hela lådan...)

    Hej,

    ja, mäter man inte ordentligt får man ont sen..
    Problemet är som ni ser att tratten tar i för den är så jäkla bred, 6".. Baslådan är en bandpasslåda för övrigt, kanske inte syns på bilden
    Kan ju inte korta röret heller, det är ju uträknat för denna lådan!

    Så här ser det ut när tratten ligger emot väggen, saknas några cm.....:


    Kan man göra såhär med sågen då utan att det låter dåligt sen?




    Vad har ni annars för förslag?

    Tacksam för förslag!

    mvh, trevlig helg!
    Last edited by mackan_; October 17, 2009, 14:05.

  • #2
    Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

    Det är ju inte idealt men.. Kapa ute i kanten och forma om den lite med en varmluftspistol.

    Det viktigaste är att du får en mjuk infart så luften kan "glida in"...
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

      Jag hittade inte hur många cm trattarna motsvarade (har räknart på 4 cm per tratt vilket kanske är litet då man räknar på samma för t.ex 3", som har betydligt mindre djup än 6", vet ej om man kan tänka så, men men),
      så jag testade helt enkelt att ta så långt rör som möjligt. det var tänkt 14 cm från början, nu sitter det 7 cm. Får testa helt enkelt, annars får man väl skarna det och greja i framtiden, hinner inte mer idag

      Vad tror ni om detta ?

      Comment


      • #4
        Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

        Du ska ju helst ha tomt mellan tratt och vägg också! Det avståndet ska vara minst samma som portarean. Flytta ut porten ur lådan istället! Om du inte vill ha hela på utsidan så räcker det ju med att du kanske flyttar ut den 10cm, bägge dom lösningarna är mycket bättre än det du försöker med nu!
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #5
          Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

          Hmm, ok, lutar åt att jag får bygga om endel här då

          Lådan är ju byggd för att passa perfekt mot baksättet och porten spelar rakt ut genom skidluckan på s60in. Blir svårt att ha tratten utanför därför. Några tankar på detta?
          Bild på hur det hela ser ut "från ryggstödet". Kommer ju varken frammåt eller bakåt som sagt..


          basen är en infinity kappa 120.3se, räknat på sluten kammare: 23 liter, dämpmatta på innerväggarna. Portad kammare: 35 liter, dämpmatta på innerväggarna. Rör: 1 st 6" som är 22 cm långt(14cm med aeroportar)

          Comment


          • #6
            Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

            Vad är kompromissen i att kapa röret strax innanför den främre konan t.ex 10 grader, snurra runt 180, och limma tillbaka o få 20graders knäck så att röret går "rakt" mot bakstycket, och få bra flöde runt den inre konan jämte förslagen innan?

            Pierre kör mest slutet(inga portproblem)
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

              Det funkar nog utrymmes mässigt, testar nog det, annars bygger jag en annan låda, nu när jag sitter här med skiten känns det bara segt med en sån trång jäkel... suck

              Comment


              • #8
                Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                Runda av kanten som blir på insidan bara(vid kapet) så minimerar du möjlighet till ett ev. missljud.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                  Det blir ju blåsljud så fort jag höjer iallafall, kan tyvärr inte kräma på ordentligt då jag testkör på ett pc-nätagg samt att jag är i en lägenhet... Ingen som helst snärt i basen heller, känns som det bara fladdrar där inne.. Men det ksnake beror på att jag inte krämar nåt..?

                  Tips & ideér ?
                  Last edited by mackan_; October 17, 2009, 14:54.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                    Lirar endel med bassen för att iallafall spela in den, och hör mycket röster, inga problem att höra texten. Steget är ett jbl gto 75.4, ställde steget på ca 50hz. men hör ändå en massa röster svagt i bakgrunden... Hur fasen kommer det sig, trodde jbl gjorde bättre än så?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                      Har du ställt steget på Lp Hp eller fullregister
                      Kör du Fullregister då hörs rösterna från Basen

                      Extra kim ,Herr Nilsson Mfl bor ju neråt Kalmar ta kontakt med dem så kan de säkert kunna hjälpa dig

                      Comment


                      • #12
                        Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                        Delningsfiltrets branthet är "bara" 12 dB/oktav, kanske därför som rösterna fortfarande hörs fastän delningen är 50 Hz.

                        Det är ju inte Infinitys eget lådförslag, antar att du har fått lådförslaget av en butik eller privatperson. Den teoretiska frekvenskurvan ser ut att spela ett stort frekvensområde iaf, det ska kunna spela upp till 80 Hz utan stora variationer (dvs bör rimligtvis spela "snärt").

                        Lådan borde fungera bra i teorin när jag lägger på en simulerad kupeförstärkning i mitt program, det är det enda jag kan säga eftersom jag inte har provat basen själv.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                          Driver du steget med nätagget får en dator? Hmmm, skulle nog tro att det inte är att rekomendera om det inte är ett riktigt fett nätagg vill säga.

                          Stoppa in både låda och steg i bilen och använd en riktig strömkälla så kommer det säkerligen låta mycket bättre!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Akut hjälp; kan man såga i tratten på en aeroport?

                            Originally posted by The one n only View Post
                            Har du ställt steget på Lp Hp eller fullregister
                            Kör du Fullregister då hörs rösterna från Basen

                            Extra kim ,Herr Nilsson Mfl bor ju neråt Kalmar ta kontakt med dem så kan de säkert kunna hjälpa dig

                            Ställt det på lp, hör bara rösterna svagt i bakgrunden, men man hör ju tom vad de sjunger! Märkligt

                            Men jag ska försöka få in basen i bilen så man kan spela in den och få lite mer kräm.
                            Har ju bara lirat lite lågt med nätagget från pc:n, det slår ifårn annars

                            Comment

                            Working...
                            X