Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generator/laddnings frågor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Generator/laddnings frågor

Tanken är att stoppa i en extra generator (200 amp) som ska driva/ladda batterierna bak i bilen som är till stereon. Kan jag dra direkt från generatorn och bak till batteri banken och ha kvar original generatorn som laddning till "bilen" Kan 50mm2 vara en lämplig tjocklek på ladd kabeln i såna fall?
    Lär jag ha säkring på ladd kabeln när den blir så lång?

Re: Generator/laddnings frågor

Det ska gå bra att dra pluskabeln direkt från den extra generatorn till batteribanken vad jag vet iaf, har dock själv aldrig gjort en sån inkoppling. Eftersom kabeln är lång så kommer den att gå genom och/eller ligga bredvid karossplåt, då är säkring nödvändigt ur säkerhetssynpunkt enligt min åsikt.

Fast man ska dock inte ha säkring på en generatorkabel, då blev det knepigt.

Om man utgår ifrån "vanliga" säkringstabeller så får den kabeln ha upp till 250 A säkring, EMMA:s tabell brukar ju ibland lite andra värden för de olika dimensionerna.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Det ska gå bra att dra pluskabeln direkt från den extra generatorn till batteribanken vad jag vet iaf, har dock själv aldrig gjort en sån inkoppling. Eftersom kabeln är lång så kommer den att gå genom och/eller ligga bredvid karossplåt, då är säkring nödvändigt ur säkerhetssynpunkt enligt min åsikt.

Fast man ska dock inte ha säkring på en generatorkabel, då blev det knepigt.

Om man utgår ifrån "vanliga" säkringstabeller så får den kabeln ha upp till 250 A säkring, EMMA:s tabell brukar ju ibland lite andra värden för de olika dimensionerna.
      Nej jag har funderat fram å tillbaka på de där med säkring men inte kommit fram till hur jag ska göra! Nån som vet?

Comment

ja kör utan annars tappar man ju effekt. hahahaha. nej de är nog itne dumt o ha en säkring i fall något går fel.
        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Ja men som sagt så säger ju många att man inte ska ha säkring på en laddnings kabel! någon som vet mer??

Comment

Tänk om den skavs och den leder ström i bägge ändar , då är det fet grattis om det händer.

Säkra av i bägge ändar skulle jag gjort om jag vet att kabeln kommer att ligga lite illa till.

Mvh Niklas

Comment

JA det är nog bäst att säkra en sån fet kabel i båda ändar då den sitter ihopkopplad med en batteribank, det lilla spänningsfallet som säkringarna orsakar kompenserar du med en laddningsregulator med lite högre referensspänning...
              Vissa bilar har ju 13.8, 14.0, 14.4 osv så att det går nog hitta en som ligger 0.4-0.6volt över orginalet i generatorn.
              // Tommy
              MTR electronics
              Generalagent för Mohawk

Comment

Orsaken till att generatorn inte skall avsäkras enligt EMMA-reglerna är att om säkringen går när generatorn laddar så smälter du med största sannolikhet generatorn.

Men jag håller med att när man börjar dra en 50-kvadratare genom hela bilen bör man avsäkra den. Hellre en smält generator än en brunnen bil.
                /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Orsaken till att generatorn inte skall avsäkras enligt EMMA-reglerna är att om säkringen går när generatorn laddar så smälter du med största sannolikhet generatorn.

Men jag håller med att när man börjar dra en 50-kvadratare genom hela bilen bör man avsäkra den. Hellre en smält generator än en brunnen bil.
                  jahapp då blir det säkring då! 250amp får man säkra 50mm2 med väl?

Comment

Originally posted by Robsarve View Post

De måste ha bra dyra generatorer där reglerna skapats
                    När de är villiga att låta osäkrade kablar sitta på batteriet o riskera kortslutning o förstöra hela bilen för att rädda generatorn?

Det är väldigt liten risk att laddningsregulatorn o diodbryggan skulle ta skada av att lasten försvinner, då den reglerar spänningen efter sin egen utgång.
                    // Tommy
                    MTR electronics
                    Generalagent för Mohawk

Comment

Originally posted by Tommy View Post
                      Japp! Såna häringa!

Click image for larger version

Name:	Generator.jpg
Views:	1
Size:	136.3 KB
ID:	584523
                      Last edited by PhoenixG; October 4, 2009, 19:26.
                      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Tommy View Post
                        När de är villiga att låta osäkrade kablar sitta på batteriet o riskera kortslutning o förstöra hela bilen för att rädda generatorn?

Det är väldigt liten risk att laddningsregulatorn o diodbryggan skulle ta skada av att lasten försvinner, då den reglerar spänningen efter sin egen utgång.
                        // Tommy
                        Nej, så fort du går genom plåt skall den avsäkras ändå.
                        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                          Japp! Såna häringa!

[ATTACH]989[/ATTACH]
                          En sån har jag monterat i min bil ju.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            En sån har jag monterat i min bil ju.
                            Hoppas att du säkrat av ordentligt!
                            sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Japp, själva kabeln fungerar som säkring. Har helt enkelt tagit bort ytterhöljet för att det inte ska bli kabelbrand.

Comment

Working...
                              X