Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega Qcomp lila korg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Amega Qcomp lila korg

    Vad jag vill minnas så funkade dessa 6,5" ganska bra när jag använde dem för ca 10 år sedan och hade 75W att mata dem med. Provade ett större slutsteg för ett tag sen och det funkade inget vidare faktiskt. Elementen satt i 10L slutna lådor och matades med burstar 60-200Hz. Allt över 100W lät mest illa.
    Borde inte en 6,5" funka i 10L låda?

    Det är knappt 3mm xmax ((spollängd-gap)/2) på dem (uppmätt), vilket jag förvånas av. Skröts det inte om 12-13mm på 90-talet?
    Minns någon vad det skulle vara för xmax på de elementen?

  • #2
    Re: Amega Qcomp lila korg

    Nej, de skall ha en 30 liter för att funka. De är gjorda för att sitta i en läckande bildörr.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Amega Qcomp lila korg

      Originally posted by Robsarve View Post
      Nej, de skall ha en 30 liter för att funka. De är gjorda för att sitta i en läckande bildörr.
      Är väl samma med dem som kom nu? Hoppas det iaf ska in med såna i min saab NG900.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: Amega Qcomp lila korg

        Originally posted by Robsarve View Post
        Nej, de skall ha en 30 liter för att funka. De är gjorda för att sitta i en läckande bildörr.
        Haha, ok, då funkar de inte i min applikation.
        Finns det något som spelar 80-200Hz (eller gärna 80-20kHz) i 10L lådor i framdörrarna i en bmw e39 touring med bra tryck?
        Jag tror bilen har en ganska rejäl dipp runt 150Hz, som måste kompenseras bort, därav krävs det lite fart i grejerna. PA-12" och diskant/mellan-horn hade suttit mumma, men kan bli lite tajt att få in

        Comment


        • #5
          Re: Amega Qcomp lila korg

          Originally posted by Jonhny View Post
          Haha, ok, då funkar de inte i min applikation.
          Finns det något som spelar 80-200Hz (eller gärna 80-20kHz) i 10L lådor i framdörrarna i en bmw e39 touring med bra tryck?
          Jag tror bilen har en ganska rejäl dipp runt 150Hz, som måste kompenseras bort, därav krävs det lite fart i grejerna. PA-12" och diskant/mellan-horn hade suttit mumma, men kan bli lite tajt att få in
          Måste väl finnas ganska många element som gör? Dls har ett gäng midbasar som skall trivas i runt 7L men om de är rätt element för dig kan jag inte svära på , vore kul att se lite bilder på lådorna du byggt i dina dörrar då jag också byggt lådor i mina (E39:a)
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Amega Qcomp lila korg

            Jag har inte byggt i dörrarna ännu. Tänkte testa i vanliga lådor först för att se att elementen dels fungerade och dels passade i 10L lådor. Vilket de inte gjorde...

            Comment


            • #7
              Re: Amega Qcomp lila korg

              De nya Amegorna låter inte alls som de gamla, mycket mer hifi numera.

              Det finns som sagt en hel del som funkar i 10 liter. Ett HiFielement till rimliga pengar är detta: http://www.hifikit.se/index.php?id=2372 och har dessutom Xmax p-p på 12 mm så det kan spela på bra.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Amega Qcomp lila korg

                Originally posted by Jonhny View Post
                Jag har inte byggt i dörrarna ännu. Tänkte testa i vanliga lådor först för att se att elementen dels fungerade och dels passade i 10L lådor. Vilket de inte gjorde...
                Aha okey! Bra att veta: om du utnyttjar dörrarna maximalt så kan du få ut 13L per sida btw: Skall du köra 2-vägs eller 3-vägs fram? 150Hz är väl mer mellanregister än dunkande midbas eller vart går gränsen? Delar mina middar just nu vid 50hp/12db och 160LP/12db.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Amega Qcomp lila korg

                  Problemet vid 150Hz är att jag måste höja nivån typ 11dB där för att motverka bilens dipp. Det blir lite tungt när jag dessutom förväntar mig bra med ljudtryck från framsystemet.

                  Just nu funderar jag i Robsarve's banor. ER18 som han föreslog eller CA22RNY eller någon av de andra 8". Jag hade tänkt att köra tvåvägssystem och vet inte hur illa det blir med uppbrytningar(dist) och spridning med en 8" som möts av diskant vid 2kHz. 8" har tappat ett par extra dB vid 2kHz jämfört med 6,5" vid 30 och 60 graders vinkel. Det är väl de relevanta vinklarna i en bil med högtalarna i dörrarna. Delning görs aktivt och effekt finns i överflöd (jag får dra tummarna ur bakdelen och bygga det förstärkeri som behövs när det väl är dags). Även kompensering av frekvensgången måste göras (aktivt - det är enklare) iom att den är ganska dålig under 200Hz.

                  Men en 8" borde tåla att spela 150Hz med 12dB höjning bättre än 6,5". Den har bra mycket mer verkningsgrad också, det uppskattas. Men låter det bläh så blir det inte bättre av att det är några dB mer utnivå

                  En lösning är kanske att köra en 6,5" 80-2kHz och den andra 80-200Hz. Då skulle det andra elementet hjälpa till att reda upp midbas/undre mellanregistret. Skulle nog tåla massor av effekt också. Fast då börjar det bli komplext och det blir nog ännu mer mätande i bilen innan frekvensgången är okej.

                  Är jag helt ute o cyklar? (det skulle inte vara första gången)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amega Qcomp lila korg

                    Så du menar att E39 har en dipp vid 150Hz eller menar du att ditt nuvarande system har det Skall mäta min bil på måndag och det kan vara intressant och se om sedanen har samma dipp som din touring! Utan ngn mätning utan bara genom lyssning så sänkte vi midbasarna runt 2-3db runt 80-125Hz i min bil nämligen så om E39 har en dipp vid 150Hz måste den vara tämligen centrerad runt den frekvensen eller från 150 och uppåt en bit tycker jag.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amega Qcomp lila korg

                      Touringen och sedanen lär vara helt annorlunda i den aspekten. Jag mätte upp dippen med både framsystemet och basarna (var för sig). Nu har jag inte resultaten här, men det var i princip hyfsad nivå runt 80-120Hz med lite dipp vid 100Hz. Över 120Hz föll den som en fura med lägsta notering vid 150Hz. Det var bra nivå igen strax under 200Hz. Så från 200 till 150Hz tappade jag ~11dB. Vid 120Hz var det ett par dB över vad det var vid 200Hz igen. Lagom Q på den dippen...
                      Inte världens vetenskapligaste mätmetod, men den är relevant för mig.
                      I din sedan känns det som att du lugnt kan labba vidare utan att bekymra dig för min kombi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amega Qcomp lila korg

                        Får be om ursäkt för OT:n men det är kul när ngn håller på med en likadan bil som man själv har
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amega Qcomp lila korg

                          En dipp vid 150 Hz är faktiskt inte hela världen. Men min e39t hade inte en sån. Körde iofs 8" i kickarna.

                          Dubbla sexor är inte fel, gärna med 2,5vägsdelning som du pratar om
                          /tycker Erik.

                          Comment

                          Working...
                          X