undrar om ja har förstor eller för liten låda? för ja spelar högre med en öppen dörr.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
förstor eller förliten låda???
Collapse
X
-
-
Re: förstor eller förliten låda???
Originally posted by soundigital View Postkan va mycket annat än för stor låda med
Det vanligaste felet är att lådan år för stor och även det enklaste att åtgärda/testa utan att hålla på!sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
En fundering ifrån en med samma "fenomen": Om man minskar ned lådans volym tills det spelar lika högt med öppen som stängd dörr(eller det kanske skall spela tom högre med stängd dörr än med öppen?) vad vinner resp tappar man på att göra detta? Tycker man borde tappa lite i djupbas iallefall med mindre låda eller? Och nu snackar vi slutna lådor!
Comment
-
Originally posted by Maximilian View PostBygger på nonnes svar:
Om man då redan har en minimal låda kan man väl helt enkelt ändra avstämmningen.
Som jag har fattat: Högre med öppen dörr = för låg avstämmning.
Så helt sonika öka avstämmningen.
Trodde det samma. Men efter att provat olika avstämningar(upp till 55Hz) i omegan så spelade det fortfaranda högre med en dörr öppen.
Även tesstat med mindre lådvolym och det hjälpte inte det heller.
Läste på ett forum från tyskland och dom hade gjort olika tester. och där visade det sig att vinkeln på framrutan spelade stor roll i det hela
Vissa bilar med en väldigt brant framruta spelade högre med dörren öppen.
Varför kunde dom inte svara på. Ni kanske har någon teori ?sigpicMS-SOUND
Micke7406
Comment
-
Originally posted by Maximilian View PostBygger på nonnes svar:
Om man då redan har en minimal låda kan man väl helt enkelt ändra avstämmningen.
Som jag har fattat: Högre med öppen dörr = för låg avstämmning.
Så helt sonica öka avstämmningen.
Comment
-
Originally posted by Mikka View PostStämmer inte.
Trodde det samma. Men efter att provat olika avstämningar(upp till 55Hz) i omegan så spelade det fortfaranda högre med en dörr öppen.
Läste på ett forum från tyskland och dom hade gjort olika tester. och där visade det sig att vinkeln på framrutan spelade stor roll i det hela
Varför kunde dom inte svara på. Ni kanske har någon teori ?
Comment
-
Originally posted by Mikka View PostStämmer inte.
Varför kunde dom inte svara på. Ni kanske har någon teori ?sigpic
-C5 2008 -SQuse-
-Citroen -making mechanics out of men since 1919-
Comment
-
Originally posted by Hewi View PostHmm intressant! Var Omegan en sedan eller kombi? Kupé modell samt typ av installations sätt av basar/baslåda kanske också styr detta fenomen!?sigpicMS-SOUND
Micke7406
Comment
-
Originally posted by Mats H View PostDet är ju inte bara portens avstämning som påverkar den totala avstämningen. Det är ofta ett förhållande mellan lådans volym kontra det utrymme den sitter i (bagaget/kupén) som har stor påverkan. Även lådans volym påverkar minst lika mycket eftersom det är elementet som spelar det mesta av basljudet. Är lådan för stor så kvarstår fenomenet.
Och jag har labbat med lådor från 80-180 L
Men likt förbannat så blir det lika resultat. Högre med en dörr öppen.sigpicMS-SOUND
Micke7406
Comment
-
Originally posted by Hewi View PostDu svarade inte på min fråga va , jag har nog inte minimal låda(vad jag vet om) , att öka avstämmningen har jag också förstått men frågan är vad man vinner kontra förlorar på att rätta till detta fenomen , jag menar bilen låter ju inte dåligt fastän att detta fenomen finns i den men funderade på om en minskad låda ger mig ngt positivt utan att tappa djup vilket jag inte vill......
Nu ska jag heller icke ge mig ut på för djupt vatten.
Förmodligen tappar djup om du minskar volymen, kanske att du kan få MER bas genom att på något sätt få basen mer synkad med kupén... Ska lämna exakta svaren till de som har stenkoll.
Kan lägga till att min bil även spelar aningens högre med öppen, vill dock inte göra saker för komplicerade då de redan låter bra med stängd. Så låter de vara. :P
Tack för mig!Last edited by Maximilian; October 28, 2009, 01:34.
Comment
Comment