Announcement

Collapse
No announcement yet.

förstor eller förliten låda???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• förstor eller förliten låda???

undrar om ja har förstor eller för liten låda? för ja spelar högre med en öppen dörr.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Re: förstor eller förliten låda???

ingen som har koll på detta? vore trevligt med ett svar
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Förstor låda har du då.
      SM GULD 2009 ESPL 4
      SM GULD 2010 ESPL Unlimited
      HiFiMicke
      2011 BMW SQ EDITION Black On Black
      Team dBAkuten
      BMW e91 m-sport

Comment

Originally posted by HiFiMicke View Post
        Förstor låda har du då.

tack för svaret va jävligt snällt o hjälpsamt. nu blir de till o gå ner i garaget o greja

Comment

kan va mycket annat än för stor låda med

Comment

Originally posted by soundigital View Post
            kan va mycket annat än för stor låda med
            Fel avstämning/storlek på bilen menar du ?

Det vanligaste felet är att lådan år för stor och även det enklaste att åtgärda/testa utan att hålla på!
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

En fundering ifrån en med samma "fenomen": Om man minskar ned lådans volym tills det spelar lika högt med öppen som stängd dörr(eller det kanske skall spela tom högre med stängd dörr än med öppen?) vad vinner resp tappar man på att göra detta? Tycker man borde tappa lite i djupbas iallefall med mindre låda eller? Och nu snackar vi slutna lådor!
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Bygger på nonnes svar:
                Om man då redan har en minimal låda kan man väl helt enkelt ändra avstämmningen.

Som jag har fattat: Högre med öppen dörr = för låg avstämmning.
                Så helt sonica öka avstämmningen.
                http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Originally posted by Maximilian View Post
                  Bygger på nonnes svar:
                  Om man då redan har en minimal låda kan man väl helt enkelt ändra avstämmningen.

Så helt sonika öka avstämmningen.
                  Stämmer inte.

Trodde det samma. Men efter att provat olika avstämningar(upp till 55Hz) i omegan så spelade det fortfaranda högre med en dörr öppen.
                  Även tesstat med mindre lådvolym och det hjälpte inte det heller.

Läste på ett forum från tyskland och dom hade gjort olika tester. och där visade det sig att vinkeln på framrutan spelade stor roll i det hela

Vissa bilar med en väldigt brant framruta spelade högre med dörren öppen.
                  Varför kunde dom inte svara på. Ni kanske har någon teori ?
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

Originally posted by Maximilian View Post
                    Bygger på nonnes svar:

Så helt sonica öka avstämmningen.
                    Du svarade inte på min fråga va , jag har nog inte minimal låda(vad jag vet om) , att öka avstämmningen har jag också förstått men frågan är vad man vinner kontra förlorar på att rätta till detta fenomen , jag menar bilen låter ju inte dåligt fastän att detta fenomen finns i den men funderade på om en minskad låda ger mig ngt positivt utan att tappa djup vilket jag inte vill......
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                      Stämmer inte.

Trodde det samma. Men efter att provat olika avstämningar(upp till 55Hz) i omegan så spelade det fortfaranda högre med en dörr öppen.

Läste på ett forum från tyskland och dom hade gjort olika tester. och där visade det sig att vinkeln på framrutan spelade stor roll i det hela

Hmmm intressant! Var Omegan en sedan eller kombi? Kupé modell samt typ av installations sätt av basar/baslåda kanske också styr detta fenomen!?
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                        Stämmer inte.

Det är ju inte bara portens avstämmning som påverkar den totala avstämningen. Det är ofta ett förhållande mellan lådans volym kontra det utrymme den sitter i (bagaget/kupén) som har stor påverkan. Även lådans volym påverkar minst lika mycket eftersom det är elementet som spelar det mesta av basljudet. Är lådan för stor så kvarstår fenomenet.
                        Last edited by Mats H; October 27, 2009, 23:02. Reason: Tillägg
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                          Hmm intressant! Var Omegan en sedan eller kombi? Kupé modell samt typ av installations sätt av basar/baslåda kanske också styr detta fenomen!?
                          Det är en sedan modell A. Ryggstödet bak borttaget. lådan var nästan en kopia av Herr nilssons bygge i volvon med bas och port spelandes framåt.
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            Det är ju inte bara portens avstämning som påverkar den totala avstämningen. Det är ofta ett förhållande mellan lådans volym kontra det utrymme den sitter i (bagaget/kupén) som har stor påverkan. Även lådans volym påverkar minst lika mycket eftersom det är elementet som spelar det mesta av basljudet. Är lådan för stor så kvarstår fenomenet.
                            Lådan till basen är rekommenderad till ca 140L.
                            Och jag har labbat med lådor från 80-180 L
                            Men likt förbannat så blir det lika resultat. Högre med en dörr öppen.
                            sigpicMS-SOUND
                            Micke7406

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                              Du svarade inte på min fråga va , jag har nog inte minimal låda(vad jag vet om) , att öka avstämmningen har jag också förstått men frågan är vad man vinner kontra förlorar på att rätta till detta fenomen , jag menar bilen låter ju inte dåligt fastän att detta fenomen finns i den men funderade på om en minskad låda ger mig ngt positivt utan att tappa djup vilket jag inte vill......
                              Tyvärr blev de nog mer ett konstaterande, som inte stämmde vidare heller dock.

Nu ska jag heller icke ge mig ut på för djupt vatten.

Förmodligen tappar djup om du minskar volymen, kanske att du kan få MER bas genom att på något sätt få basen mer synkad med kupén... Ska lämna exakta svaren till de som har stenkoll.

Kan lägga till att min bil även spelar aningens högre med öppen, vill dock inte göra saker för komplicerade då de redan låter bra med stängd. Så låter de vara. :P

Tack för mig!
                              Last edited by Maximilian; October 28, 2009, 01:34.
                              http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Working...
                              X